Gå til innhold
Arkivverket

[#43048] Tilbakemeldinger


Gjest Kjell Halvorsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell Halvorsen

Skannede kirkebøkers hovedside gir mulighet for forskjellig info til brukeren ved hjelp av selvforklarende tekster som 'Startsiden', 'Brukerveiledning', 'Om tjenesten' osv. Ved å benytte 'Tilbakemelding' blir jeg satt hit til Debattforum i Digitalarkivet, Forum for skannede kirkebøker.Er dette tilsiktet ? Hvis ja, hvorfor denne løsningen i stedet for vanlig e-post tilbakemelding ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Ja. Fordi den er mykje meir effektiv. Det som blir sagt i eit debattfroum blir tilgjengeleg for alle, det som bli sagt i ein epost berre for den eine. I den første perioden etter at Digitalarkivet vart oppretta i 1998 ar epost einaste måten å kommunisera på. Eg pleidde få mellom 50 og 100 epostar kvar dag og svara på same spørsmålet dusinvis av gonger kvar dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Halvorsen

Takk for svar og jeg er enig: mengden av 'You have mail' tok overhånd for mang en offentlig ansatt i forrige årtusen.Av nysgjerrighet: Hva slags sorteringsrutine skiller tilbakemeldinger fra andre innlegg/tema i forumet ?Er det vurdert om det er den optimale løsningen, for å få svar på brukeres oppfatning av tjenesten, å la tilbakemeldingene bli gjenstand for åpen debatt ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Eg kan trøsta deg med at det stendig kjem epost også. Elles ser det for meg ikkje ut som om brukarane er redde for å gje uttrykk for kva dei meiner også i ein open debatt.Det finst ingen sorteringsrutiner. Men i alle fora utanom brukarforumet blir alle innlegg lest av opptil fleire og me har som prisnipp at alle får svar. Kanskje ikkje det dei vonar på, men likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Terje Aastorp

Har dere trøbbel eller er det veldig mange som er pålogget nå?Jeg får nå kl. 06:30Could not connect: Too many connectionsmvhTerje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bent Vangli

Hei Terje og Liv. Det kunne vært nyttig å vite hvor lenge dette varte, om dere vet det. Når jeg kom inn ca 07:30 virket alt normalt. Jeg ser at maksimalt antall forbindelser (connections) har gått i taket en gang i løpet av natten, uten at jeg kan finne noen fornuftig årsak annet enn at det kanskje kan skje akkurat når det foregår databaseoppdateringer. Da vil forespørsler kunne bli lagt i kø og dermed fremprovosere denne meldingen. Jeg vil nok øke denne maksimalgrensen litt slik at en kanskje får færre slike meldinger. Mvh Bent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv Skramstad

takk BentSom du sikkert vet har DIS-Norge sin årlige slektsforskerdag idag, så vi vil jo helst ha mulighet til å vise dette ypperlige tiltaket med skanna kirkebøker for potensielle slektsforskere mvhLiv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bent Vangli

Hei Liv. Ja, jeg var klar over det og hadde som mål å få nyserveren i god drift før denne dagen. Jeg tror jeg har lykkes med det. I travel time i går kveld var det over 16.000 sideoppslag på kirkebøkene, og serveren viste ingen tegn til belastningsproblemer etter den siste tuningen i går kveld. Det lastes typisk ned mellom 3-6 MByte data pr sekund i travel periode.Lykke til på slektsforskerdagen. Mvh Bent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aastorp

Jeg prøvde første gang rett før kl. 06:00. Max brukerprosesser kan være et problem, men også en brukerprosess som har stoppet opp. mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv Skramstad

Hei Bent Jeg vil i alle fall takke for ett ypperlig tiltak.Etter at den nye serveren kom på plass er det en fornøyelse og bla i disse skanna kirkebøkene.Litt småproblemer til serveren har kjørt seg inn, må vi sikkert regne med :)Det er en feil i listemodus se det tema fra meg, det er ikke rettet, men ett ubetydelig problem, tenkte bare dere skulle vite det.mvhLiv Skramstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei! Jeg brukte de skannede kirkebøkene på min 'stand' på Slektsforskerdagen i Oslo i går. De var som en drøm, jeg ventet aldri mer enn 2 sekunder for å få dem opp!Superjulaften! Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.