Gå til innhold
Arkivverket

[#43051] SF Skifte Brite Torsteinsdtr Huslid, Davik


Gjest Randi Nesje Myhr
 Del

Recommended Posts

Gjest Randi Nesje Myhr

Jeg vil gjerne vite hvem som er nevnt i dette skiftet i Nordfjord etter Brite Torsteinsdtr Huslid Davik 4b side 404 1709-1711

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Skiftet er datert 7. august 1711 og nevner enkemannen Hans Knudsen, mor Marete Olsdatter Aschevigen, bror Ole Tostensen Aschevigen, og søster Marette Tostensdatter, 36 år gammel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Nesje Myhr

Takk skal du ha. Da ble jeg enda mer forvirret egentlig om hvilke barn som tilhører hvem.Ser ut som Brite ikke hadde noen barn ut fra skiftet. Hun var først gift med Mogens Knutson Fyrde på Huslid. Han døde i 1695. Giftet seg ca 1700 med Hans Knutson .I 1701 er det fire stesønner, Jørgen Monsson på 13 og Mogens Monson på 11 heime og Enoch Monsen 33 og Hans Monsen 31 utenlands. I tillegg sønnen Knut Hansen på 4 år. I tillegg nevnes døtrene Mageli og Ingeborg i skiftet etter Hans Knutsen. Må ha vært flere ektefeller inne i forhold til Mogens. Hans må også ha hatt ei kone før Brite Torsteinsdatter. Blir spennede å se hva den nye bygdeboka skriver når den kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kvien

Se også tema 19855: Skifter i Nordfjord - Huslid.Jeg har jobbet med samme problemstilling, men uten å ha funnet noen god løsning med mindre det var holdt skifte tidligere i forbindelse med det nye ekteskapet, eller som du antyder: at Mogens hadde vært gift tidligere. Hans Knudsen var fra Kirkhorn i Hornindal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Jeg ser den nye bygdeboka har plassert en del barn under ekteskapet med Brite, selv om ingen barn er nevnt i skiftet etter henne. Ellers har bygdeboka plassert Valdemar som sønn i første ekteskap, enda skiftet etter faren i 1730 sier at han var 17 år, altså født ca. 1713. Andre ekteskap med Synneve Valdemarsdatter ble inngått i 1712. Altså ser det ut til å være en feil i bygdeboka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.