Gå til innhold
Arkivverket

[#43055] trenger hjelp og tips fra kloke hoder.


Gjest Monica Jakobsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Monica Jakobsen

Jeg har lenge søkt etter skjebnen til min tippoldemor Berntine Jensdatter f: 18 aug 1863 Jokkeluft. Uekte datter av Jens Nikolai Olsen Unsgaard og Christine Olsadatter. [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=289&idx_id=289&uid=ny&idx_side=-88>LenkeDet neste jeg vet er at når moren gifter seg i 1870 så er datteren sendt til faren. Der blir hun boende noen år innen hun går i tjeneste i kvalsund/Hammerfest. Lenke27 juli 1886 Korsnæs, Talvik, får hun en uekte datter ved navnet Jensine Kristine Johansdatter. Berntines bosted er opplyst til å være i Kvalsund/Hammerfest. Stemoren til Berntine opplyser at utlagt til barnefar er en gift mann og huseier i Tromsø, ved navn Johan Fredriksen f: 1854. Det er da en mann som passer i inn og han er født 1852. Det som skjedde er at denne mannen dør i 1889 tror jeg. Har sett skifte etter denne mannen og det er kke nevnt noen uekte barn, men det er heller ikke uvanlig. Muligens skal det finnes en saksprotokoll ang farskapssaken, men dette har jeg ikke funnet enda.I ft 1900 finner jeg barnet Jensine K. Johannesen bosatt på Grøtnes, Kvalsund som tjener og pleiebarn. Lenke Og 22 juni 1902 blir Jensine konfirmert i Kvalsund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Jeg vil bare nevne at hvis noen f eks druknet, og de ikke fant kroppen var det ingen begravelse og ingen spor i kirkeboken. Et slikt dødsfall ville kanskje ha vært meldt til skifteretten eller lensmannen. Ellers glemte presten av og til å føre inn begravelser i kirkeboken, spesielt fattige folk og legdslemmer. Jeg har sett eksempler på at personer som er ført i klokkerboken som begravet, ikke er ført i minesterialeboken (Vang i Hedmark). Her har jeg lett etter flere som jeg ikke har funnet hverken i klokkerboken eller minesterialeboken.Hvis det er et rykte om at hun reiste til Island, så kan det jo være noe i det, i all fall at hun reiste bort. Har du sett om det var noen andre utflyttinger til Island? Kanskje hun kjente noen som hadde reist dit før henne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Monica Jakobsen

Hei Per Helge og Kari. Takk for svar og tips.Ja det kan være så at hun druknet eller døde og ikke ble innført i kirkeboken, men jeg vet ikke. Derfor håper jeg at det finnes ett eller annet spor etter henne som jeg har oversett.Jeg var klar over at hun bodde sammen med moren i 1865 på Jåkkeluft. Faren Jens giftet seg 15 okt 1868 med Lucie og fikk 3 barn til, Ole 1869, Karl Martin 1872 og Edvard 1875-1875. Moren Christine ble gift med Niels Jensen 3 jul 1870 i Alta og fikk 3 barn. Ole-Niels 1870-1870, Johannes 1871, Isak-Ole 1873-1875. Hun døde 25 aug 1873 (14 dager etter en fødsel) i Rafsbotten, Alta. Så jeg lurer på om det finnes skifte etter moren Christine Olsdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Johansen

Hei Monica. Kan ikke finne Berntine Jensdatter reg. under døde/begravede i kirkebok Talvik 1897-1905.(MINI14). Ikke som utflyttet heller. Derimot finner jeg en bror konfirmert 25.06.1899; Ole Johan Unsgaard bosatt i Nævervik Korsfjord, f. 1899 Korsnæs. Foreldre; Fisker og jordeier Jens Unsgaard og hustru Lucie Israelsd. En annen bror gifter seg 1899; Fisker Carl Martin Unsgaard, Korsfjord. Han oppgis å være født 1872 på Korsnæs og hans far er; Fisker Jens Nikolai Unsgaard. Forøvrig gifter han seg med Johanne Severine Nilsd. f. 1870 Komagfjord. Men dette er kanskje opplysninger du allerede har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Monica Jakobsen

Hei Lillian, Tusen takk for oppslag i kb. Denne sønnen Ole Johan kan ikke være født og konfirmert i 1899. Den sønnen Ole jeg har funnet var født i 1869. Han kan vel ikke være 30 år ved konfirmasjonen..? Ellers lurer jeg på om du kunne sjekke ut om du finner foreldrene Jens og Lucie blandt døde eller som utflyttede fra Talvik.Mvh Monica

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Johansen

Beklager feilen,skal stå 1883. Jeg har notert at Ole Johan Unsgaard konfirmeres 25.06.1899 i Talvik, og det oppgis i den forbindelse at han er født 15.05.1883 og døpt 28.07.1883. Han er da 16 år, noe som vel var alminnelig konfirmasjonsalder. Jeg finner ingenting annet om familien i MINI14 Talvik 1897-1905. Begravelse/utflytting begynner i denne kirkeboken henholdsvis den 22.08.1897 og den 17.08.1897.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.