Gå til innhold
Arkivverket

[#43058] Oppslag i skattelistene


Gjest Arne Olav Egner
 Del

Recommended Posts

Gjest Arne Olav Egner

Kan hende feil overskrift! Men etter hva jeg har hørt har en så langt i år (på under 2 uker) hatt mer enn 20 000 000 oppslag i skattelistene. Ventetiden er etter hva jeg forstår minimal. Jeg kan huske at man ved et valg i Oslo hadde laget et system der hvert enkelt oppslag etter enkeltpersoner blokkerte hele servervolumet. Er det mulig at de treghetsproblemene vi brukere av skannede kirkebøker nå merker skyldes en noe uheldig konfigurasjon av servervolumet? Jeg er ingen dataekspert, men det må likevel være tillatt å spørre om man bør se på systemet. For øvrig må jeg si meg enig med Berit Knutsen som etter et litt surt oppstøt fra meg bemerket at vi nå har fått juleaften hver dag. Men jeg skulle likt å se at åpningen av pakkene tok litt kortere tid!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank Johansen

Man HAR sett og SKAL se på systemet. Ny server ANKOM, men viste seg å ha alvorlige maskinvarefeil og måtte returneres. Nå venter man på at LEVERANDØREN skal få dette i orden.Dette har vært forklart flerfoldige ganger i innlegg i dette forumet!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Det forstår eg godt. Men det er nok ikkje så enkelt. Forskjellen på oppslag i skattelister og uthenting av kyrkjeboksider er at dei siste er mange gonger større. Det går ut mange gonger meir data på vår kyrkjeboksservar enn det gjer på skatteservaren med 20 millionar oppslag på to veker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Olav Egner

Mange takk Jan for oppklarende svar. Jeg har fulgt med i debattene, men har kan hende ikke fått med meg alle detaljer. Jeg har opplevd at flere hundrede alvorlig arbeidende medarbeidre/forskere (meg selv medregnet) ble sittende helt avskåret fra fra datasystemene i et par døgn. Lite trivelig, kan hende er det noen som kan ha glede av å lese denne, Lenke . Selv er jeg nok for lite datakyndig til å forstå de tekniske tilvisningene. Men min hensikt var ikke å kritisere. Om og når jeg i overført betydning føler at jeg er inne i et mørkt rom og skaller hodet i veggen så sier jeg til meg selv. Flytt angrepspunktet, det skal være en dør, men den er ikke på det stedet du nettopp skallet hodet. M a o kreativitet er bedre enn passivitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anette Skogseth Clausen

Treghetsproblematikken blir angrepet fra alle mulige vinkler. Vi leter etter dører overalt! Men ny server på plass med betydelige bedre kapasitet vil om ikke annet være et vindu vi kan krype ut av, så finner vi kanskje døren fra utsiden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.