Gå til innhold
Arkivverket

[#43060] Scannede pantebøker på vei?


Gjest Heljar Westlie
 Del

Recommended Posts

Gjest Heljar Westlie

Jeg har hørt rykter om at det jobbes med scanning og søkemuligheter i pantebøker. Først ut skal visstnok være Oppland og at de allerede i høst skal legges ut.Er det hold i disse ryktene? Er det i tilfefelle alle kommuner og tidsperioder?mvh heljar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank Johansen

Mener å ha hørt at det er planer om at skifteprotokollene er tenkt å følge etter kirkebøkene. Men det blir vel uansett ikke før etter 2008 en gang?Kanskje det er noe SAH driver med lokalt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Gausdal

I Riksarkivet er arbeidet med å forberede digitalisering av pantebøker og panteregistre (tinglysingsmateriale) i gang. De første digitaliserte bildene vil etter planen komme på Digitalarkivet våren eller sommeren 2007. I første omgang er det protokoller fra statsarkivene i Bergen, Hamar og Kongsberg som prioriteres i et pilotprosjekt med støtte fra Høykom.Tinglysingsmaterialet blir prioritert etter kirkebøkene fordi det er utsatt for stor slitasje samt at den omfattende bruken krever mye ressurser og er lite effektiv både fra etaten og brukerne. Tinglysingsmaterialet for hele landet vil neppe være tilgjengelig før i 2009 eller 2010.Det er enda ikke lagt konkrete planer for oppstart av digitalisering av skifteprotokollene. Først må vi i alle fall avslutte digitaliseringen av kirkebøkene (2007) og komme godt i gang med tinglysingsmaterialet.Når det gjelder arbeidsfordelingen i etaten, er det slik at digitaliseringen (av mikrofilmene) foregår i Riksarkivet. Indekseringen, dvs. klargjøringen av bildene for blaing skjer både i statsarkivene og Riksarkivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Hvor stort materiale er panteregistre og skifteregistre i forhold til kirkebøkene? Har man tenkt noe om hva som skal digitaliseres etter de to kildeseriene? Hvis ikke foreslår jeg soldatrullene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Gausdal

Tinglysingsmaterialet (pantebøker og panteregistre) utgjør over fem millioner bilder, og utgjør i mengde altså rundt tre ganger så mye som kirkebøkene. Men vi mener at indekseringen (tilrettelegging for blaing) kan gjøres enklere for tinglysingsmateriale, forhåpentligvis med større innslag av automatisering enn det som har vært mulig med kirkebøkene. Omfanget av skiftematerialet finner jeg ikke i farten.Vi har ikke lagt noen konkrete planer for den videre rekkefølgen for digitalisering av resten av mikrofilmene. Riksarkivet har i alt ca. 15 millioner eksponeringer med sikkerhetsfilm. Vi har beregnet at vi kan ta mål av oss til å ha digitalisert alt i løpet av de neste åtte årene. Dersom det ser ut til at vi klarer å oppfylle denne forventningen, vil det kanskje ikke bli urimelig lenge å vente uansett - ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Frank H. Johansen

Hei,finnes det noen ferske anslag over når 'allmenheten' får se de første pantebøkene på nett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Per Helge Seglsten

Det er blitt antydet at de første pantebøkene skulle bli tilgjegelig fra påsketider. Det betyr vel at deter lov til å begynne å få sommerfugler i magen, det. Eller..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Per Helge Seglsten

Jeg er sikkert ikke den eneste som i sitrende spenning lurer på hva årsaken til forsinkelsen i forbindelse med utleggingen av pantebøkene skyldes, og - ikke minst - hvor lenge utleggingen blir forsinket. Er det noen der ute som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Ole Gausdal skriver i (3) 'våren eller sommeren', så slik sett er det vel lit tidlig å bgynne å snakke om forsinkelse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Obs, ja! - Jeg så også at han skrev '2007', men jeg tolket det dithen at han egentlig mente 2008, siden han litt lenger ned skrev: 'Først må vi i alle fall avslutte digitaliseringen av kirkebøkene (2007)'. Men siden han jo skrev dette i 2006, spørs det vel om min tolkning var riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Det var i alle fall ment 2008. Så langt jeg vet, jobbes det fremdeles med brukergrensesnittet for tjenesten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anette Skogseth Clausen

Ja det arbeides med løsningen for søking og framfinning i materialet og en regner med å kunne presentere noe av det skannede materialet før sommeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Gausdal

Jeg kan bekrefte at det arbeides med å få klart et godt brukergrensesnitt. I innlegg (3) er det helt riktig ment 2008. Vi arbeider nå mot ferdigstilling av brukergrensesnittet i juni. Før den tid vil vi komme tilbake med spørsmål bidrag til betatesting. Parallelt med utviklingen av brukergrensesnittet fortsetter klargjøringen av materialet: 1) Skanning av mikrofilmene. Pt. har vi skannet 2,7 millioner tinglysingsbilder (av totalt 4,5 millioner). Det er alt materiale fra Hamar, Bergen og Kongsberg samt det som er filmet fra Trondheim (rundt halvparten). Det som nå skannes er filmer fra Kristiansand og Tromsø. Før sommeren regner jeg med at vi vil starte skanningen av filmer for Stavanger og Oslo. Alt som er filmet vil være ferdig skannet i løpet av året. 2) Indekseringen av de digitale bildene er ferdig for Hamar og Bergen, og langt kommet i Kongsberg. Det betyr at dette er klart for utlegging for enkel blaing i bildene. Forhåpentligvis vil dette også bli ferdig i år. 3) For de nyeste panteregistrene arbeides det med å lage innganger (registre) på gårdsnivå for å lette fremfinningen i den delen av materiale der behovet er størst. Dette er et stort registreringsarbeid, med mange problemstillinger. Dette vil ikke bli ferdig i 2008.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Uansett forsinkelse eller ikke, jeg venter gjerne noen måneder ekstra på et brukergrensesnitt som gjør det greit å være bruker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Thorud

Til (17):Jeg har et spørsmål vedr. siste setning i 2): 'Forhåpentligvis vil dette også bli ferdig i år.'Siktes det her til indeksering for enkel blading av kun materialet fra Hamar, Bergen og Kongsberg, eller alt som er filmet.Man kommer langt med enkel blading (- hvis serveren har kapasitet), og det er vel fort gjort å selv lage seg et enkelt register for de bøkene man er mest interessert i - i påvente av mer avanserte indekser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Gausdal

Vi arbeider med å få til en brukerløsning både for enkel blaing og en mer tilrettelagt løsning for inngang på gårdsnivå. Vi tar sikte på at en brukerløsning for begge deler skal være klar i juni.Løsingen for enkel blaing vil vise alt materiale som til en hver tid er indeksert. Forhåpentligvis vil dette i løpet av året omfatte omtrent alt som er skannet. Digitaliseringen av tinglysingsmaterialet som enda ikke er filmet vil vi imidlertid ikke få ferdig før i 2009 (eller 2010), fordi det er en langt mer møysommelig arbeidsprosess enn å digitalisere mikrofilm.I løpet av høsten vil vi starte opp arbeidet med å digitalisere lensregnskapene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heljar Westlie

Nå er det Toten jeg kjenner best og der har hver betegnelse fra A-Å, deretter følger 1-ca40, tror jeg. Er det samme betegnelser for resten av landet?Dersom det er likt for hele landet, så vil det være fint med to søkefelt. Et for bok og et for sidenr.Det er sikkert ikke bare jeg som har registrert 'Toten Ø657' som kildehenvisning.Kan jo egentlig nevne at jeg skriver på et bokprosjekt og har dataregistrert ca. 600 eiendommer innenfor et område mellom ca. 1860-1935. Et biprodukt av dette er at det er mulig å trekke ut et navneregister fra eierskifter etc. som har kilderef. som ovenstående. Dette navneregistret blir muligens lagt ut her i DA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.