Gå til innhold
Arkivverket

[#43063] Bygdebøker for Ringebu


Gjest Rita Grøtte
 Del

Recommended Posts

Gjest Rita Grøtte

Jeg har problemer med å finne opplysninger om min tipp,tipp oldefar, Ole Olsen Saupstad. I Bygdebok for Borge og Valberg, er han oppgitt å være født i Meldal i 1811. I følge folketelllingen for Borge (Lofoten) 1865 er han oppgitt å være 53 år i 1865. Folketellingen for Borge i 1875 sier at han er født i Ringbo Præstegjeld i 1808.Ole er gift med Kirsten Anna Anniken Pedersdatter f. 1812 (F.t.1875, og i Bygdebok for Borge og Valberg er hun oppgitt å være f. 1815) De har 10 barn, hvorav to barn bor hjemme i 1875. Og de bor på Saupstad, Borge i Lofoten.Jeg vet ikke hvilke opplysninger forfatteren av bygdeboken legger til grunn for å si at Ole er født i Meldal og årstallet han er født, eller om det er andre som har kommet med opplysninger på hans vegne. Ole har kanskje ikke vært tilstede under folketellingen, kanskje han har vært bortreist. Det blir en del spekulasjoner rundt dette. Jeg har lett i Bygdebok for Meldal uten å finne opplysninger som kunne passe med Ole Olsen f.1811 eller deromkring. Kanhende han er født i ringebu og bodd i Meldal på veien nordover? Spekulasjoner igjen.Er det noen som har tilgang til Bygdebøker for Ringebu og kan hjelpe meg. Jeg fant ikke disse på Universitetsbibloteket i Bergen.Måtte man melde flytting før i tiden hvis man flyttet fra et sted til et annet? Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Myrstad

Kirkebøker for Ringebu finner du her på Digitalarkivet (men ikke liste over utflyttere) Lenke Ole Olsen er ganske vanlig, så uten flere opplysninger er det vanskelig å finne 'din' Ole. Kirkebøkene viser at det ble døpt en Ole Olsen i Ringebu i 1807, to i 1809, to i 1810 og to i 1812.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Grøtte

Hei Trond, Jo jeg vet at kirkebøkene er i digitalarkivet, men veldig ofte kan en finne opplysninger i bygdebøkene om vedkommende har flyttet til et annet sted, derfor interessen for bygdeboken for Ringebu. Men takk likevel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

En mulighet er jo også at Ringbo er feilskrift for Rennebu. Det siste var vel på den tiden anneksprestegjeld under Meldal hovedsogn og i dag er Meldal og Rennebu nabokommuner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Grøtte

Ja det er jo verd å sjekke det. Høres interessant ut, og hvis det var et anneksprestegjeld under Meldal hovedsogn, ja så høres det litt logisk ut også? Så at de hadde bygdebøkene på Universitetsbiblioteket. Jeg får gi meg i vei igjen. Tusen takk skal du ha Finn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Halvor Aaby

Jeg har sett i utflyttingslistene for Ringebu, men fant ingen Ole Olsen som passa godt.Det er antakelig bedre å leite i Rennebu. Folketellingene for Rennebu 1815 og 1825 ligger faktisk på nettet. I 1815 er det en Ole Olsen, 3 år gammel, som bodde på Hårstad. I 1825 bor sannsynligvis den samme karen på Rise, 13 år gammel. Han har sannsynligvis en bror Jon og ei søster Ane.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Grøtte

Hvis jeg går utifra folketellingen fra 1875 så er Ole født i 1908. Satt i går kveld og lette litt . Finner en Ole Olsen f i 1808, Halland gård, Rennebu i folketellingen for 1815 og finner han igjen i 1825, så det er jo en mulighet for at det er han. Men skal sjekke bygdebøkene for sikkerhets skyld å se om det står noe mer der. Men takk skal du ha. Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.