Gå til innhold
Arkivverket

[#43070] Borgelige vielser


Gjest Anne Strande
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Strande

Fantastisk å finne kirkebøkene skannet. Dette er helt supert. At det tar tid å få opp sidene har jeg løst med å strikke sokker samtidig som jeg søker.Et spørsmål, vil bøker for borgelige vielser også bli skannet? Hvis det ikke er planlagt nå, så kan jo det være en ide til hva som kan skannes etter 2008.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Espen Grønna Brataker

Det hadde vært kjempefint hvis borgerlige ekteskapsbøker også hadde blitt scannet. Vi burde ha lik mulighet for å finne våre forfedre, enten de giftet seg borgerlig eller i kirken.En annen idé hadde vært å scanne dødsfallprotokollene. Dødsårsaken står ikke i de offentlige dødsfallprotokollene, og det er jo den eneste opplysningen som kommer innenfor personvernet.Bare noen idèer jeg kom på. Disse kildene er jo av de viktigeste for slektsforskeren. Men jeg forstår selvsagt at dere prioriterer kirkebøkene frem til 2008.Mhv. Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per-Olav Broback Rasch

HeiDødsfallsprotokollene er en stor erstatning for de stedene hvor kirkebøker er brent eller mangler, siden de som regel starter på slutten av 1700-tallet, sammen med vigselsprotokellene.Litt utenfor emne, men verdt å nevne.Per-Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Grønna Brataker

Hei!Ja, og i de fleste kirkebøkene er døde klausullert etter 1925 p.g.a. dødsårsaken. Det hadde vært veldig fint hvis dødsfallsprotokollene hadde blitt scannet, da kunne man sett dødsfall også etter 1925.Mhv. Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Warberg

Litt om vigselsprotokoller og dødsfallsprotokoller:Protokoller over borgerlige vigsler som er utført hos byfogd eller sorenskriver som sk. notarialforretning, er ikke mikrofilmet. Et utvalg som i 2000 kartla og prioriterte 8000 hyllemeter arkiver for mikrofilming/digitalisering satte dem høyt opp på lista, men så langt har det ikke vært kapasitet til gjennomføring. Perioden 1920-1950 dekker 14 hyllemeter som vil komme til å utgjøre ca 65.000 bilder. Perioden etter 1950, i den grad dette er avlevert til Arkivverket, vil nok være enda mer omfattende. I stor grad er de borgelige vigslene, iallfall på landsbygda, også ført inn i kirkebøkene. Sett opp søk i listemodus og du får garantert treff i mange bøker!Dødsfallsprotokollene er oppstått som første ledd i skiftebehandlingen hos sorenskriver, lensmann og byfogd og er mikrofilmet kun for Østfold, Akershus, Oslo og Bergen. For de tre førstnevnte kan du kjøpe mikrokort, Lenke Det samme utvalget satte dem like høyt som vigslesprotokollene og beregnet perioden frem til 1950 til 155 hyllemeter /ca. 700.000 bilder. Innsyn i dødsfallsprotokollene er ft. satt til 60 år. Dødsårsak er vanligvis ikke oppgitt, men kan allikevel forekomme. Her er det hensynet til etterlatte arvinger som forsvarer 60-års sperrefrist. Disse er her viet langt mer oppmerksomhet enn avdøde, siden dødsfallsprotokollene som nevnt er oppstått ved behandling av dødsbo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Grønna Brataker

Takk for svar. Jeg er klar over, og har ofte tittet på borgerlige vigsler i kirkebøkene.Jeg skjønner selvsagt at dere har annet og prioritere å scanne m.h.t. borgerlige ekteskapsbøker. Men det kan kanskje vært en idè til hva som kan scannes etter 2008.Mhv. Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.