Gå til innhold
Arkivverket

[#43079] Niels Olsen,Syverstuen, Veldre f25,03,1798- d 1874


Gjest arild andersen
 Del

Recommended Posts

Gjest arild andersen

Niels Olsen,Syverstuen, Veldre f. 25,03,1798 død 1874. jeg har følgende kilder om denne perosnen Bratten, Vang side 231 i vangsboka/Veldre. og ser at han var gift med Karen Hansdatter, Bratten,f.14,08,1811-?Er det noen som kan hjelpe til finne ut hvem som er foreldrene til denne Niels Olsen Suverstuen... Etter mine notater skulle dette være Ole Andersen og Elsebye...jeg søkte på FT1801 og fant følgende Niels Olsen dalaust f 1798 kan dette være denne Niels jeg har i mine notaterLenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arild andersen

jeg har i løpet av kvelden fått følgende informasjon på denne saken, men mangler fremdeles kildehenvisninger om dette. 'Nils Olsen Dalusteie har jeg i registeret. Når det påpekes at han kan være den samme som Nils Olsen Syverstua, så har jeg ikke greid å sy sammen dem, men oppkalling av ett av Nils Syverstuas barn kan tyde på at det kan være en forbindelse.Nils Dalusteie sin mor og syster heter begge Kjersti. Nils Syverstuas datter het Kjerstine. Dersom jeg har rett på Nils Olsen Dalusteie's forfedre, så går slekta tilbake til Opsal i Veldre og er delvis omtalt flere ganger av meg på dette forum'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Værnes

Hei ArildJeg er etterkommer av Kjerstina (min 2 ganger tippoldemor), datter av Niels Olsen og Karen Hansdatter. Jeg må innrømme at denne delen av slekta mi, Niels sine aner, er en forsømt del hos meg, og jeg har av den grunn ikke snoka fram foreldra til Niels ennå - men moro er det jo å 'treffe' på fjerne slektninger her på DA :))...Her er ihvertfall Niels og Karen på Huttetu i 1865 tellinga: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=38&filnamn=f60412&gardpostnr=1614&personpostnr=9554&merk=9554#ovre>LenkeHer er Karen som enke i 1875 tellinga på samme sted: Lenke Sammen med henne er skoledisippel Niels Andersen som sannsynligvis er den samme som min tippoldefar - sønn av Niels og Karens datter Kjerstina og hennes mann Anders.Her er Kjerstine med familie i 1865 tellinga: LenkeOg her de i 1875 tellinga:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Jeg vil tro at både Jemsis og Huttetu er plasser under Jemtland. Jeg husker godt folket i Jemsis, men huttetu hadde enten fått nytt navn eller var borte i min oppvekst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arild andersen

Heijeg fikk en stygg mistanke rundt det med de personene som det er lagt til lenker tilNedenforståemde er mine oldeforeldre på denne grene. Er det Martin Andersen som er nevnt i linken sønn av Anders jensen.Jeg har dette navnet notert som faren men det er noe som ikke stemmer helt ellers når jeg ser på linken til FT 1875 til mette.Det er faktisk fullt mulig at jeg er på helt feil gren her. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Dersom jeg har forstått denne slekta riktig, så er den fortsatt i vestre Jemtland. Ihvertfall føderådsmannen der kjenner nok sikkert folket i Jemsis. Kanskje kan han svare for Huttetu også? Da jeg var smågutt het den dyktige vegvokteren i bygda Kristian Jemsis. Feieren noen år senere ble kalt Jemsis'n men het nok noe annet.En 'søt' historie. En slakter i bygda hadde kjøpt seg moped (ca 1952?). Han hadde vært borti bygda og slaktet. Folket der ville ikke ha innmaten og blodmaten. Dette var i verste kakelinna før jul. I svingen ved Veldre kirke (nesten 90 grader den gang), bar det ikke likere til enn at slakteren havnet utenfor vegen og svimte av. Det såg riktig stygt ut. Naturlig nok mye blod. Den første som kom og sto over ham da han våknet igjen, var feier'n - altså Jemsis'n. Svart og fæl som feiere var den gang. Da slår slakteren opp aua og sier 'Nei, fader - er du der alt a?'. Muligens sann - muligens vandrehistorie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Værnes

Hei igjenI følge side 40 i Veldre bygdebok I, er Huttetu og Lille-Jemteland samme sted og var da en husmannsplass under Østre Jemteland. Nils Olsen Syverstuen og kona Karen Hansdatter flyttet dit sannsynligvis i 1858, rett etter at Nils hadde solgt Vestre Jemteland til svigersønnen Erik Nielsen Bangsberg.Hei igjen fra Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arild andersen

Hei...Til Thor... jeg tar kontakt...Til Mette Tusen takk skal du ha, da ser det ut til av vi kan ha en link mellom disse opplysningene. Jeg vet at jeg har sett opplysninger som knytter min oldefar Martin til Anders Jensen på Jemsis, men er ikke kar om å finne igjen dette i skrivende stund.Da skal jeg sette sammen mine opplysninger så langtTakk for hjelpen begge 2 samt Lars Ove som også har gitt mye hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arild andersen

Hei.. Det er en ting jeg ikke forstår... I din link til Ft1875, Mette om Kjerstine, burde min oldefar Martin være nevnt som sønn ettersom han er født i 1867. han levde for øvrig til 1965 nær 98 år gammel... 2 år før jeg ble født.Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Værnes

Hei igjen ArildJeg fant vielsen mellom dagarbeider på Amb Martin Andersen og Martine Johannesdatter på side 244 i kirkeboka for Ringsaker prestegjeld og kirkesogn MINI 1891-1902. Paret giftet seg 13/12-1895: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=3564&idx_id=3564&uid=ny&idx_side=-244>LenkeDer står det at Martin ble født på Tjerneeie 1/10-1868 og at han ble konfirmert 4/10-1885. Martins far var Anders Johnsen og ikke Jensen. Det ser også ut som Martin og Martine skilte seg i 1919.Jeg sjekka også litt i forhold til Anton som nevnes sammen med Martin og Martine i 1900 tellinga. Det er en Martin Andersen Hvalstad, tjener på Amb, som i 1893 får en sønn utenfor ekteskap, Bernhard, med ei tjenestepike Anne Børresen Røhr, på side 28 i samme kirkebok som over. Kan det være denne gutten som er blitt til Anton i 1900 tellinga? Her står det ihvertfall at det var Annes tredje leiermål og det ser ut som om det var Martins tredje eller fjerde: LenkeLeiermålene hans skulle visst da være nummer 14 for 1888, nummer 70 for 1890 og nummer 38 for 1892, men kirkeboka for de to førstnevnte åra er ikke indeksert og lagt ut på DA ennå, du får eventuelt undersøke saken sjøl fra filmen.Jeg undersøkte leiermål 38 for 1892, barnet Børre, men der er barnefaren skrevet inn som gårdbruker og ungkarl Martinus Andersen Presterud født på Engeskoug i 1867: Lenke Denne Martinus eller Martin gifter seg i 1893 med ei Eline Johannesdatter født 1869 den 24/3-1893 - par nummer 13 på side 234. Fedre var Anders Pedersen og Johannes Andersen: Lenke Den samme Martinus Andersen Presterud sitter i 1900 tellinga som straffange på Akershus festning i Oslo: Lenke noe som også er innført som en merknad for kona Eline i 1900 tellinga for Ringsaker:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arild andersen

Hei... jeg ble stum....men jeg sier bare JØSS... Dette er her må jeg nok sjekke opp ja.jeg har møtt alle disse barna som er nevnt i ft1900 men da da varde veldig godt voksne ...Da ser det ut til at det bare er å brette opp armene å begynne på nytt.Som mange har sagt før... slektforskning blir du aldrig ferdig med.Jeg tar gjerne i mot flere innlegg på dette hvis det er noen som kommer over mer informasjon.Takk til deg , mette for at du har tatt tid til å lete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arild andersen

Mette ... til opplysning kan jeg si at Martins og martines første sønn er født i 1894 og ikke i 1893.... ettersom jeg vet at det var 2 år mellom alle barna.Jeg tror dette kulle være oppklart hvis jeg bare kommer inn på de scannede lirkebøkene. Jeg sliter med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Værnes

Hei igjen ArildDette er jo ikke min slekt, men nysgjerrig er jeg jo allikevel :)).. Det er mulig jeg har oversett Anton, men av de fire sønnene til Martin og Martine som er nevnt i folketellinga 1900, finner jeg kun de tre yngste innført i kirkeboka for Ringsaker prestegjeld og kirkesogn:Johan født 14/3-1897, som nummer 21 på side 79 i samme kirkebok som nevnt tidligere: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=3564&idx_id=3564&uid=ny&idx_side=-84>LenkeEinar født 23/11-98, som nummer 87 på side 99: LenkeOg Mathias, nummer 78, (udøpt gutt i 1900 tellinga) på side 123:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arild andersen

Hei jeg takker for din nysjerrighet... Jeg har aldrig hørt om at Anton ikke skal være dere felles barn...det er derfor jeg er rimerlig sikker på det.Nei jeg har ikke funnet ham enda jeg heller Av en eller annen årsak så får jeg ikke opp sidene på de scannede kirkebøkene... det er mulig at det er hastigheten på bredbåndet mitt som hindrer dette nå selv om jeg har fått opp sider tidligere lett.For øvrig så er den yngste, Mathias min farfar. takk for all hjelpen, Mette, du har jo dunnet de fleste linkene for meg. Det er jo glimrende.mvh arild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.