Gå til innhold
Arkivverket

[#43081] Tyding av sted i kirkebok fra Eiker, 1830


Gjest Ole-Bjørn Aaltvedt
 Del

Recommended Posts

Gjest Ole-Bjørn Aaltvedt

Hei,Har problemer med å tyde stedsnavn for piken i dette giftemålet: Løpenr 11LenkePiken heter Anne Catrine Davesdatter og gifter seg med Nils Andersen fra Rackestadeie.Noen som kan hjelpe?Ole-Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er sjøl usikker på stedsnavnet i innlegg 1.Her er i allefall skiftet etter hennes mann:Skifte på Eiker.Skifte på Bekkedokk 29/3-1852.Nils Andersen er død.Enke er Anne Katrine Davidsdatter.barn:1. Anders Nilsen 22 på Lunde2. David Nilsen 193. Hans Nilsen 124. Carl Nilsen 105. Petter Nilsen 76. Karen Helene Nilsdatter 6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Etter mitt skjønn er det en H først i ordet, slik som i Hamre, hjemstedet til enken i vielse nr. 9 ?Ved nærmere ettersyn ser jeg at ordet stemmer bedre med Hoenseie som Ottar nevner. Den 'krøllen' før -eie ser mer ut som en 's' enn en 'e'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole-Bjørn Aaltvedt

Har funnet en Anne Katrine Davidsdatter sin konfirmasjon. Kanskje det er henne. Noen med skifteregister hvor man kan finne enken Malene Madsdatter som står oppgitt som mor? Eller andre ting som kan antyde om dette er henne?LenkeOle-Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen umiddelbare spor i skiftene på Eiker.Den 14-årige konfirmanten på Eiker i 1818 har gangske riktig oppført en enke Malene Madsdatter som sin foreldre, husbond eller pleieforeldre. Sistnevnte behøver altså ikke være biologisk mor til konfirmanten.I følge Familysearch virker det som Anne Cathrine Davidsdatter er født på Kongsberg 1804 som datter av Helene Hansdatter og David Falkenberg Pedersen. Disse ble i følge samme kilde viet på Kongsberg 1802. David dør (fortsatt i følge samme kilde) i 1805.I folketellinga 1801 på Kongsberg er David Falkenberg 65 år og ugift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole-Bjørn Aaltvedt

Jeg har også søkt gjennom FS og kun funnet 1 Anne Cathrine Davidsdatter, samme som du fant.Så jeg får nok ta meg en tur på SAK for å se om jeg kan finne innflytting til Eiker fra Kongsberg før konfirmasjonen. Dersom det finnes, så kan vi vel konkludere med at det er rette person.Men jeg har et spørsmål til Jon Torp. Hvordan kom du på koplingen David Pedersen i FS til David Falkenberg i Folketellingen 1801? Visste du at det var samme person?Ole-Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.