Gå til innhold
Arkivverket

[#43088] Jansen fra Skoger


Gjest Evy Valdresstuen
 Del

Recommended Posts

Gjest Evy Valdresstuen

Hei.Noen som kan hjelpe meg med opplysninger om denne famillien: Jan Jansen født 1835 i Skoger? Tror hans kone het Berte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei !Jeg har registrert i mitt slektstre en Karl Johan Jansen født 1863 i Sverige med far Jan Jansen. Disse bor i Skoger, Karl Johan Jansen gifter seg med Karen Bolette Evensdatter 25 juni 1888 Strømsgodset. Vet ikke om dette er riktig Jan Jansen ? Kanskje et spor.Marie Stephensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Evy Valdresstuen

Hei Marie!Det er nok ikke den samme personen som jeg leter etter. Den Jan Jansen som jeg søker har bl.a. en sønn som het Karl Magnus og var gift med ei Magda Otilie Andreasdtr. fra Søndre Land i Oppland. Men tusen takk for svaret allikevel:)Hilsen Evy Valdresstuen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Evy Valdresstuen

Hei Berit!Ja, det er han. Disse opplysningene kommer godt med. Tusen takk for hjelpen. Du vet vel ikke hvem hans foreldre er?Hilsen Evy Valdresstuen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Pettersen

Hei Evy.Fant en Jan Jansen som ble konfirmert 30.09.1848. Han var født 11.06.1834. Foreldrene var Olaus Jansen og Anne Kirstine Petersdtr. De bodde på HedensrudLenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Evy Valdresstuen

Hei Magne!Tusen takk for opplysningen, den kommer godt med. Er Hedensrud i nærheten av Skoger, er desverre ikke kjent i Vestfold.Har funnet en tilleggs opplysning, det er at Jan Jansen var sjøkaptein av yrke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Pettersen

Hedensrud er i Skoger ja.Men den er desverre ikke omtalt i Skogerboken. Etter et lite kjapt søk på fs. så fikk de noen barn til (foreldrene til Jan altså), de stod som døpt i Tangen kirke i Drammen (noen av min forfedre som også ble født på Hedensrud ble døpt i Tangen).Fant en Olaus Jansen i 1801 i Svelvik Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Evy Valdresstuen

Hallo Magne!Takk igjen:) Her var det mye nytt og nyttig. Ble interessert i den Skogerboken, hvem er forfatteren og vet du om den kan lånes på bibloteket?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Pettersen

God morgen.Skogerboka ble utgitt i 1931(boken er utgitt av en komite, og revidert av Anton Rustad). Den finnes hvertfall her på biblioteket i Drammen, og riksarkivet i Oslo. (Vis det er noe spesielt du lurer på så kan jeg sikkert ta en titt i boka for deg)Får se og komme meg på jobb nå (sukk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Det er noe merkelig med ft 1865 her. Hvorfor er alle i hver familie tillagt ektemannens patronym osm fast slektsnavn? Er det virkelig dette som står i kilden? Hmm. Tidlig for fastfrysing av patronym i så fall.Til saken: Har dere søkt etter Jan Jansens giftermål? Eventuelt innflytting til Bragernes? Dette vil mest sannsynlig hjelpe.mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Evy Valdresstuen

Hei!Det er ikke noe spesielt jeg lurer på ang. Skogerboka, bare interessert å lese den. Skal prøve på bibloteket på Gjøvik om dem kan skaffe den.Har fått flere opplysninger til familien Jan Jansen i kveld, han hadde bl.a. tre barn; Anna, Olga og Karl Magnus født 10/10-1862 i Drammen. Vet ikke om det vil hjelpe noe mer på å finne, Jan Jansen`s foreldre.Hilsen Evy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

1 desember Strømsø gift Jahn Jahnsen født Skauer 25 1/2 år og Berthe Cathrine Christensdtr. 31 år født Lier. Foreldre: Jahn Olsen og Christen Larsen.Marie Stephensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Det er født en Jahn Jahnsen 10 mars og døpt 24 mars 1836 Skoger, med foreldre Jahn Olsen og Sidsel Nielsdtr. Dette er FS og må sjekkes.Marie Stephensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Evy Valdresstuen

Hei Marie!Dette her ser ut som det er rett familie. Tusen takk for alle opplysningene, disse vil komme godt med. Har lett etter denne familien nå i over et år. Takk igjen:)Hilsen Evy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Hei!Ketil:Du har trolig rett.Evy:Kan det være samme Jahn Olsen som kom fra Kyterud under Nordre Holmen i Skoger? Denne Jahn Olsen ble født 1806 som sønn av Ellen Marie Jahnsdatter og Ola Andersson. Se Skogerboka s. 397. Her står også mer om mulig opphav, men først er det vel greit å sjekke om det er riktig Jahn Olsen. : ) mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Evy Valdresstuen

Hei Are!Takk for opplysningene. Det kan være den riktige Jahn Olsen og det trenger ikke å være det:) Skal sjekke opp om det er riktig person. Skal se i den boka, hvis jeg får fjern lånt den på biblioteket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.