Gå til innhold
Arkivverket

[#43091] Hvem var far til Ingeborg Tørrisdatter g 20.11.1714 med Nils Bergersen (Sander)


Gjest Rolf K. Lindstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Rolf K. Lindstad

Nei, jeg har desverre ikke sett på orginalen men når lenken inneholder denne teksten; 'Extracted marriage record for locality listed in the record.' Isteden for denne teksten; 'Record submitted by a member of the LDS Church.' viser det seg at opplysningene som oftest er korrekt, men ingen regel uten unntak.Har du sett orginalen og i såfall hva står det der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Nei, jeg bare tenkte at i dette tilfellet kunne eventuelt en aktiv aktør på brukerforumet bidra med oppslag på Statsrkivet her på Hamar. ( Lenke )FS-opplysningen viser jo til kirkeboka i Grue. Selv har jeg for tiden dessverre ingen mulighet.IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank Johansen

I avskriften av kirkebøkene utgitt av Grue Historielag finnes tre innførsler under 1714 (dato er desverre ikke med i avskriften):1) Trolovet Niels Berger og Ingebor Tørrisdatter Næs2) Trolovet Niels Pedersen Næs og Ingebor Torrisdatter Næs, strøket over3) Trolovet Nils Bergersen Næs og Ingebor Torrisdatter NæsSå det ser ut at hun hører til på Nes i Grue, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank Johansen

I avskriften av kirkebøkene utgitt av Grue Historielag finnes tre innførsler under 1714 (dato er desverre ikke med i avskriften):1) Trolovet Niels Berger og Ingebor Tørrisdatter Næs2) Trolovet Niels Pedersen Næs og Ingebor Torrisdatter Næs, strøket over3) Trolovet Nils Bergersen Næs og Ingebor Torrisdatter NæsSå det ser ut at hun hører til på Nes i Grue, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sverre Søgaard

Den avskriften jeg har fra Solør slektshistrielag har med datoer uten at en blir noe klokere av det. Den første trolovelsen skjedde 20. p. Trin., den overstrøkne 22. p.Trin. Hvilke datoer dette er kan en finne ut om en er spesielt interessert. Den siste står som Cop., altså ekteskap med dato 20.november. Det står ikke noe om hvilken kirke det skjedde, Grue eller Brandvald. Det står ikke noe om forlovere heller. Det er gitt ut ny bygdebok i Grue for Nes gard. Denne er innholdsrik, men jeg har ikke klart å finne noen personer som passer. Her må det nok arbeides grundigere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf K. Lindstad

Hvis noen har har tilgang til avskrift fra kirkebøker hvor barna til Nils Pedersen og Ingeborg Tørrisdatter er døpt, vil det kanskje fremkomme opplysninger om faddere eller annet som kan gi en pekepinn om Ingeborg var datter av en Tørris som er født på Nes i Grue.Jeg legger derfor inn de opplysningene jeg har registrert på familien: Hovedperson* Nils BERGERSEN SANDER (29941) Fødsel* cirka __ ___ 1690 Grue. Ekteskap* 20 nov 1714 Brandval, Kongsvinger. Far* Berger RASMUSSEN SANDER (9308) (f. cirka 1660) Mor* Ektef./partn.* Ingeborg TØRRISDATTER NES? (29942) Fødsel* cirka __ ___ 1690 Navnevariant: 3 jul 1729 Ingeborg TORESDATTER Far* Tørris (--?--) (29952) Mor* _________________________________________________________________ Ni kjente barn _________________________________________________________________ F Berith NILSDATTER SANDER (29945),, Dåp (christn)* 29 mar 1716 Grue. _________________________________________________________________ M Torsten NILSEN SANDER (29944),, Dåp (christn)* 6 mai 1718 Grue. Død* __ ___ 1818 Grue. _________________________________________________________________ M Berger NILSEN SANDER (29951),, Dåp (christn)* 21 jul 1719 Grue. _________________________________________________________________ M Ole NILSEN SANDER (29950),, Dåp (christn)* 27 jun 1722 Grue. Død* 16 aug 1722 Grue. _________________________________________________________________ M Tørris NILSEN SANDER (29947),, Dåp (christn)* 4 jul 1723 Grue. _________________________________________________________________ F Berith NILSDATTER SANDER (29946),, Dåp (christn)* 2 jul 1726 Grue. _________________________________________________________________ M Even NILSEN SANDER (8258), Fødsel: __ ___ 1729 Grue. Dåp (christn)* 3 jul 1729 Grue. Ekteskap* 14 okt 1756 Mari KRISTOFFERSDATTER ENGER (8257) (dåp. 1 des 1735, d. 1778), datter av Kristoffer TOSTENSEN ENGER (5304) og Gudbjørg OLSDATTER BREEN (5301); Brandval, Kongsvinger. Sønn: 8 jan 1758 Nils EVENSEN SANDER (8259); Grue. Sønn: 29 nov 1761 Johannes EVENSEN SANDER (27099); Grue. Sønn: __ ___ 1765 Kristian EVENSEN SANDER (27098); Sander, Brandval, Kongsvinger. Datter: 25 feb 1766 Olea EVENSDATTER SANDER (27100); Grue. Datter: 27 mar 1774 Gunhild EVENSDATTER SANDER (27101); Grue. Datter: 31 aug 1777 Mari EVENSDATTER SANDER (8260); Grue. Ekteskap* 7 jun 1778 Anne NILSDATTER (27096) (f. 1741, ); Brandval, Kongsvinger. Død* __ ___ 1803 Grue. __________________________________________________________________ F Ragnhild NILSDATTER SANDER (29948),, Dåp (christn)* cirka 4 jan 1733Grue. __________________________________________________________________ F Ragnhild NILSDATTER SANDER (29949),, Dåp (christn)* cirka 25 des 1736Grue. __________________________________________________________________

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sverre Søgaard

Hvorfor har du skrevet SANDER bak alle barna til Nils og Ingeborg. Har dfu funnet at de er født der. Etter Grueboka kom de ikke til Sander før enn i 1740, men en bror til Nils, Ola Bergersen kom dit omkring 1725. Etter Grueboka bodde Nils på Sandstad omkring 1723 og kjøpte Snapa i 1724 som han solgte i 1743.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf K. Lindstad

Heisann, Sverre, dette har jeg ikke fått med meg!Jeg skriver inn farens/bestefarens stedsnavn bak barna's navn når jeg ikke kjenner til korrekt fødested for å skille de ut fra alle de andre personene jeg har registrert i min database. Takk for korrigering! Rolf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Camilla Wilhelmsen

Hei Rolf...nå har jeg lett en stund etter deg etter et tips på dis har jeg nå kommet hitjeg har vært inne på FS ,for og legge inn nyfunnene fra min familie... da oppdaget jeg at familien min allerede var der utlagt av deg....og da ble jeg veldig nyskjerrig på hvem du er... hvis du kunne kantaktet meg hadde det vært veldig fint mvh camilla wilhelmsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

Det er Sander i Grue, ikke Sander i Brandval. Se Grueboka halvbind II. side 220 (Sander) og Grueboka halvbind I. side 630 (Snapa). I basen til Solør Slektshistorielag er det følgende barn etter Nils Bergersen og Ingeborg Tørrisdatter: Berit 1716 - 1716 Vangerud, Torsten 1718 Nes, Berger 1719 Sandstad,død Sander 1744. Ole 1722 Sandstad, Tørris 1723 Sandstad, Berit 1726 Snapa, Even 1729 Snapa, Ragnhild 1733 Snapa og Ragnhild 1736 Snapa. Har ikke noen Tørris begravet i Grue etter 1711. Mulig at Ingeborg var født i Hof eller i Odal ? Mvh. Finn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.