Gå til innhold
Arkivverket

[#43092] Hjelp til et søk på Ancestry


Gjest Kirsti Lyng Huse
 Del

Recommended Posts

Gjest Kirsti Lyng Huse

WW1 draft registration cards, 1917-1918 record: Ole Harold Hanson, residence Douglas, Wisconsin.Kan en av dere hjelpe med et søk, jeg er interessert i fødselsdato, år, sted m.v.Vennlig hilsen Kirsti Lyng Huse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Pårørande Arthur Oliver Hanson, i Duluth. Ole H var f. 17.09.1879.Originalen var svært vanskeleg å lesa, men kanskje nokon andre klarar det betre enn meg :-)Venleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Kirsti; Noen rett-på-sak spørsmål:Om du har en fødselsdato går det kanskje an å begynne 'i den andre enden'. Da kommer alle opplysninger til nytte: Født hvor, foreldre, event. øvrig familieDet finnes endel 'kandinater' i andre kilder; riktignok ikke med mellomnavnet på plass; men.....Om du har noe; kom med det så får vi se om vi finner noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Kirsti; Noen rett-på-sak spørsmål:Om du har en fødselsdato går det kanskje an å begynne 'i den andre enden'. Da kommer alle opplysninger til nytte: Født hvor, foreldre, event. øvrig familieDet finnes endel 'kandinater' i andre kilder; riktignok ikke med mellomnavnet på plass; men.....Om du har noe; kom med det så får vi se om vi finner noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Lyng Huse

Hei,Takk for hjelpen så langt. Dette er i utgangspunktet et skudd i mørket, da det eneste jeg har er navnet og den fødselsdato som er oppgitt. Håpet var å finne foreldre for å se om vedkommende er den samme Ole Hansen 7 år som 19.08.1886 utvandret fra Kristiania sammen med sin mor Inger M. Hansen, oppgitt bosted Fredrikstad.Vennlig hilsen Kirsti Lyng Huse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Lyng Huse

Ja, det er nettopp fødselsdatoen jeg ikke har. Mitt utgangspunkt er navnet benyttet i USA, dvs. Ole Harold Hanson. Sett i forhold til fødselsår i WW1 draft record og alder ved utvandring, kan det jo tenkes at det er en og samme person, men med alle Ole Hansen'er som utvandret ville jo det være utrolig flaks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Men hvem er det du vet er 'din'. Personen som utvandret, eller personen i draft-dokumentet? Om det er syvåringen som er din sikre person, burde det jo gå an å finne ham i fødselslistene for 1878-80 i eller rundt Fredrikstad, så du i hvert fall får en sikekr fødselsdato, og ikke bare fødselsår. Det er jo uansett stedet å lete, om du vil sjekke denne gutten ut i forhold til om han er samme person som soldaten i draft-dokumentet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Lyng Huse

Han som er 'min' er vedkommende i draft-dokumentet. Har forsøkt LDS uten resultat, og noen av kirkebøkene i Fredrikstad området. Antar jeg må smøre meg med tålmodighet inntil kirkebokserveren fungerer raskere. Uansett, takk for hjelpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Ellers kan det jo være godt håp om at det er samme person, når man ser på reisemålet til Hansens i 1886. Eau Claire ligger også i Wisconsin 4-5 countyer sør for Douglas og Duluth (grenseby mot Wisconsin og Douglas i Minnesota).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arthur Oliver Hanson er født 6. nov 1899. I 1918 bosatt i Duluth. På WW1 draftet oppgir han nærmeste pårørende til Mrs. Frank Breuhtel? i Duluth.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Lyng Huse

Takk for lenkene til Rootsweb.Jeg vet ikke hvem de skulle til i USA, men antar at det kanskje er Ingers ektefelle. Navnet på ektefellen vet jeg ikke.Imidlertid finnes det i FT for Hobøl 1865 en Inger Marie Olsdatter alder 26 år. Hennes ektefelle heter Hans Petter Pedersen, han er 24 år. De har på det tidspunktet to felles barn. Alderen til Inger Marie Olsdatter stemmer nogenlunde med alderen til Inger M. Hansen som utvandret i 1886. Det kan jo tenkes at det her har skjedd en flytting og navneendring slik at det har blitt henholdsvis Fredrikstad og Hansen. Dette er nok et skudd i mørket, men jeg sjekker utvandringsprotokollene på disse for å se om jeg finner noen sammenheng.Takk for hjelpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.