Gå til innhold
Arkivverket

[#43094] Hans Henrik Gläser (Glæser) - hvor kom han fra?


Gjest Astrid K. Natvig
 Del

Recommended Posts

Gjest Astrid K. Natvig

hei,Har noen opplysninger om hvor Hans Henrik Gläser (Glæser) er født? Han giftet seg 8. oktober 1711 med Johanne Kristoffersdatter Ullern (1684-1737) og de bodde på Allergot (i Ullensaker, mener jeg å huske). Hun var først gift med pauker Rasmus Mortensen Kay (død 1710).Det er flere enn meg i familien som har prøvd å finne ut mer, og vi har hittil trodd at han kom fra Tyskland, født ca. 1672. I FS står han som født i Norge ca. 1684, men det er jeg usikker på. Ifølge aktuelle bygdebøker, var han ansatt ved Oberst Kruses Livcompagnie som oboist (skalmeiblåser), og i det sivile forpaktermusiker og gjestgiver. Han døde på Ruud i Åreppen i 1755, og var 'ved sin død helt vanvittig'.Jeg har opplysninger om etterkommerne (min slektsgren er sønnen Christian Hansen (1727 - 1809) Sand, Skedsmo, men det hadde vært flott å vite litt mer om Hans Henriks opphav.vennlig hilsen Astrid K. Natvig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tove Tjøstheim Eek

Jeg vet ikke om dette gjør saken mer tåkete, i mine papirer har jeg en Hans Daniel Glaser / Glose f ca 1705 i Sachen, Tyskland , han kom til Norge , en sønn Ole Hansen Glose er oppgitt å være født i Sachen i 1728 , ( trodde ikke at Ole var vanlig navn i Tyskland), videre har jeg notert han ( Hans Daniel ) med følgende barn ; Henrik Hansen Glose ingen alder oppgitt, Ole Hansen Glose f ca 1728 , Gjert Hansen Glose f ca 1734 , Lars Hansen Glose f ca 1748 og en datter Johanne Cathrine . Disse folka bodde i Skien / Porsgrunn området . Hans Daniel Glose var sølvsmed . Tove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

hei, Tove.'Glose-varianten' har jeg ikke vært borte i tidligere, men i tillegg til Gläser/Glæser, har jeg sett Glaser, men de du nevner er ukjente navn. Uansett, takk for tilbakemeldingen, og ALLE tips mottas med takk, selv om jeg må tilstå at jeg TROR 'saken' er vanskelig,Astrid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.