Gå til innhold
Arkivverket

[#43105] Mette Malene Lexau


Gjest Knut Skorpen
 Del

Recommended Posts

Gjest Knut Sandblost

Ifølge FS var en Mette Lexau, født 27. februar 1732 i Bergen, død 22. juni 1805. Hun var datter av Peter Henrichsen Lexau og Catharina Møller. Ifølge samme kilde ble Mette gift i Nykirken i Bergen 17. november 1755 med Christopher Heyberg, død 1759. Det nevnes to barn: Cathrine Rachløw Heyberg, født 21. september 1757 og Petter Heyberg, født 5. september 1759.Din Mette Marie tittuleres jomfru ved vielsen i 1765, så det kan jo ikke være henne. Men kanskje en slektning - eks en kusine?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Sandblost

Fortsatt ifølge FS: Peter Henrichsen Lexau ble født 1706 i Bergen som sønn av Henrick Lexau/Lexow og Mette Jansdatter Bødeker. Disse hadde også sønnene Johan (1708) og Diderick (1712).Diderick Lexau var gift med Anna Møller og fikk barna Mette (1744), Birte (1745), Hendrick (1746), Willum (1747) og Wilhelm (1749)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Skorpen

Takk for tips. Opplysningen i (3) viser at dette må vere to forskjellige Metter. Akkurat som tittelen Jomfru indikerer det same.Mette kan kanskje vere eit kallenamn - for Margrethe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Skorpen

Til (4): Eg greidde ikkje finne Mette Lexau fødd 1744 på Familysearch. Har du stad og dato for dåpen hennar, slik at eg kan leite i andre kyrkjebokavskrifter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Sandblost

Søkte på barn av Diderick Lexau og Anna:Mette Lexou Female -------------------------------------------------------------------------------- Event(s): Birth: Christening: 29 JAN 1744 Domkirken, Bergen, Hordaland, Norway Death: Burial: -------------------------------------------------------------------------------- Parents: Father: Diderick Lexau Family Mother: Anna Møller

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Skorpen

Lenka frå 1806 viser at ho har vore gift Høyder, det høver godt, sidan første ektemannen var Wilchen Høyder. Namnet Jaensdtr tyder på at Diderick i (8) kan vere eit blindspor.Bør eg leite etter ein far med namnet Jan Lexau?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Sandblost

I DA sin avskrift av fødte i Kinn finner jeg seks barn med Wilchens Høyder som far: Johanna Catharina Lexau (1765), Abraham (1767), Brithe Kierstina (1769), Birthe Kirstine (1771), Lisbeth Maria (1775) og Henricha Sophia (1777).Dette må være Wilchens Høyders barn med Mette Malene Lexau. Men kan dette være hans andre ekteskap? Jeg finner nemlig en Jaen Wilchens. Høyder konfirmert i Kinn i 1770 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=96&filnamn=kinnkf42&gardpostnr=1097&sokefelt=skjul>LenkeOg dette er kanhende samme mannen i 1801?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Sandblost

Se her da - nå er vi i Danmark: METTA MAGDALENA JOHANSEN Female-------------------------------------------------------------------------------- Event(s): Birth: Christening: 09 SEP 1742 Tonder, Tonder, DenmarkDeath: Burial:-------------------------------------------------------------------------------- Parents: Father: JOHANN LEXAU Family Mother: CATH. MARG. LEXAU

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Sandblost

To brødre: (stadig bare FS) JOHANN PETER JOHANSEN Male-------------------------------------------------------------------------------- Event(s): Birth: Christening: 28 NOV 1736 Tonder, Tonder, DenmarkDeath: Burial:-------------------------------------------------------------------------------- Parents: Father: JOHANN LEXAU HINRICH JOHANSEN Male-------------------------------------------------------------------------------- Event(s): Birth: Christening: 14 DEC 1738 Tonder, Tonder, DenmarkDeath: Burial:-------------------------------------------------------------------------------- Parents: Father: JOHANN LEXAU

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Skorpen

Tusen takk, spesielt til Knut i Tvedestrand. Du skriv 'bare FS', men i dette tilfellet har du vist at vi kan ha god nytte av databasen familysearch. Det er riktignok artigare å sjå namna i handskrift i ei skriftleg kjelde, men der kan eg slå opp sidan, det går fort når vi har funne namnet og datoen. Med stor hjelp av litt kreativ bruk av FS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.