Gå til innhold
Arkivverket

[#43107] Hvem var Andreas Hansen Bratsveen`s første kone?


Gjest Evy Valdresstuen
 Del

Recommended Posts

Gjest Evy Valdresstuen

Andreas Hansen Bratsveen, Volla i Søndre Land i Oppland, født 1842 i Vestre Toten, død 1919 i Søndre Land. Hans første kone døde i 1882. Han giftet seg igjen i 1892 i Aas kirke i Toten med Matea Olsdatter og fikk 3 barn med henne. Men hvem var hans første kone og hadde de noen barn sammen? Noen som vet? Evt. er det noen som har opplysninger om Andreas sine barn i andre ekteskap, evt. barnebarn? Og om hans andre kone Matea Olsdatter, født i Søndre Land?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Her er han vel med kone nr. 2 i 1900-tellingen for Søndre Land [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=13&filnamn=f00536&gardpostnr=557&personpostnr=3902&merk=3902#ovre>LenkeHva het foreldrene til Andreas Hansen? Og bodde han i Vestre Toten i 1865? Her finner jeg to kandidtater: Lenke og Lenke. Den siste er losjerende snekker, ugift.Når giftet han seg for annen gang? Giftermålet kan gi svar på hvem som er hans far. I IGI har jeg funnet noen Andreas Hansen som gifter seg i Vestre Toten etter 1865. Siden hans andre kone også er fra Vestre Toten, giftet han seg kanskje også første gang her:LenkeLenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Ser at barna i annet ekteskap er født i Søndre Land. Da kan det kanskje tenkes at det andre ekteskapet ble inngått her, eller at Andreas og Marte var gift og innflyttere før barna ble født. Kan det stemme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Evy Valdresstuen

Hei Grethe!Tusen takk for alle opplynsingene du har funnet.Ja, Andreas og Matea ble gift i Aas kirke på Toten, så det ser slik ut som om dem har flyttet til Søndre Land etterpå. Andreas sin far het Hans Kristiansen,(ellr Christiansen). Matea sin far het Ole Johannessen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

I IGI finner jeg denne:ANDREAS HANSEN Father: HANS CHRISTIANSENMarriages:Spouse: JOHANNE MARIA CHRISTIANSDRMarriage: 25 JUL 1866 Vestre Toten, Oppland, NorwayHusband Age at Marriage: 25 Wife Age at Marriage: 24 Brudgommens alder gir fødselsår 1841 og er jo ganske nær. Brudens far heter Christian Johannesen og alderen tilsier fødselsåret 1842. Kanskje dette er Johanne i 1865? [url="http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1865&knr=0529&kenr=005&bnr=0021&lnr=000>Lenke, og hvis du ser nærmere på hvem som bor på gården, finner vi også snekkeren Andreas Hansen…I IGI finner jeg følgende barn med foreldre Andreas Hansen og Johanne Christinasdatter: Karoline Augusta, døpt 10.2.1867, Vestre Toten og Johan Helmer, døpt 3.9.1871, Vestre Toten. Karoline Augusta giftet seg i Aas, Oppland, den 30.10.1885 med Martin Olsen iflg. IGI. Dette må selvsagt sjekkes, men da er det kanskje Karoline og Martin vi finner her i 1900 Lenke.Kanskje dette er Johan Andreasen i 1900?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Evy Valdresstuen

Hei Grethe! Tusen takk igjen:)Jeg sjekker alttid opp alle opplysningene jeg får. Men det kan være den riktige konen du har funnet, men som du skriver så er det ingen garanti, i denne slekts verden om det stemmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.