Gå til innhold
Arkivverket

[#43113] Rakel Hansdatter Farsund


Gjest Jarl Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jarl Johansen

Jeg søker opplysninger om Rakel Hansdatter f.1830. Hun bodde i farsund i 1865 tellingen. Hun var gift med skomaker Tobias Tønnesen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Opplysningen du viser til i innlegg 1 kommer vel herfra: LenkeRakel var datter av Hans Olsen og Anna Maria Johan (??) Wilhelmsd. Dette foreldreparet inngikk ekteskap 12.mars 1823. Da var brudgommen 22 år og bruden 30. Rakel ble døpt i Farsund 16 mai 1830. (Alt iflg et par FS-opplysninger)Det er vel mye som tyder på at Rakels mor er den logerende enken i hussstanden som er påført etternavn fra sin avdøde ektefelle (Hans Olsen).Jeg burde vite hva og hvor fødestedet YIVAAL er, men her er jeg temmelig blank. Det er liksom litt for enkelt og nært hvis jeg tipper gården den nærliggende gården Øyvold. Men kanskje Listaboka (som jeg ikke har får hånden nå) kan gi kontant svar på den spekulasjonen.IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl Johansen

Tusen Takk for rask og god rerspons. Disse opplysningene er veldig viktig for videre leting. Ja opplysningene jeg viser til stammer fra lenken du henviser til. Jeg er ny her i forumet,jeg lurer på hva du mener med:FS-opplysninger. Gjorde noen søk i folketellingen fra 1801., da fant jeg dette : Johan Wilhelm Simonsen Husbond 42 1 g gift Rebslager mester M 1759-1760 Ane Svensdtr Hs kone 44 1 g gift K 1757-1758 Marie Johansdtr Børn 12 K 1789-1790 Peternille Johannesdtr Børn 5 K 1796-1797Er jeg helt på villspor eller er det mulig Marie Johansdtr kan være mor til Rakel ? Jeg har nå tenkt meg ned på biblioteket for å sjekke Lista boka når det gjelder dine antagelser om fødestedet YIVAAL. Takk igjen så lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Pedersen

Det er jo opplagt at det dreier seg om Øyvoll, siden huseier (avdød og tidligere ektemann til Anne Marie?) er Hans Øyvold.Men, litt fra kirkebøkene fra Farsund:Kirkebok Mini A2 - Pag. 192: Copulerede: 12 martii 1823; Ungkarl Hans Olson Fahrsund; 22 [år]; Pige Anna Maria Johan Wilhelmsdatter af Fahrs; 30 [år]; [Forlovere:] Tønnes Biørnestad; Johannes ibid. [Dvs. begge forloverne er fra Bjørnestad på Øyna, altså ikke langt fra Øyvoll]Dåp: Mini A1 (1784-1815), pag. 96 Døbtes; HANS; 1801 - April 2 den; Ole Hansøn Øÿvold og h. Rachel Jensdatter af Fahrsund. Barn fød den 31te. Widn. Tønnes Bentsøn, Johannes Tobias Hansøn, Gunder Jensøn, Maren Sophie Hansdatter og Kirstine Christophersdatter. Intr. 1de [?] mai.[url="http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20060111010338.jpg>Lenke Samme bok, men pag. 51: Døbte; MARIA ANNA; 1794 - Januarius d. 12 [de] Døbt Johan Michael Farsunds datter fød d. 9de dito. Test.: Mr. Elling [Tobakspinder???], Lars Carlsen Torp, Jacob Jansen Stokke, Engel Jørgensdr. ibid og Gunvor [Christina Hansdr.??] Farsund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl Johansen

Hei. Dette var fine opplysninger å få, nå har jeg virkelig noe å jobbe videre med. Jeg er helt imponert over opplysningene som blir fremskaffet. Hjertelig takk for hjelpen. M.V.H. Jarl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Joda ! Det er nok Øyvold som menes med Yivoll, så det er sagt, og Oddvar har sannelig truffet rette opplysninger.-Og det er vel neppe noen grunn til å sette spørsmålstegn ved at Rachel Jensdatter og Ole Hansen Øyvoll (Her i 1801 Lenke ) sin sønn (Hans Olsen f. 1801), er ektefellen til Anne Marie Olsdatter.Men det spennende her, er å finne ut av Anne Marie sitt opphav. Da søsteren Petronelle ble født i 1795 oppholdt te seg i Helsingør:Petronille Sex: F Birth: 05 Jan 1796 Place: Christening: 13 Jan 1796 Place: Helsingor, Frederiksborg, Denmark Parents: Father: Johan Wilhelm SIMONSEN Mother: Anne SVENSDRLikeledes i 1791 og 1793, da to andre barn ble født. De var vel kanskje fullblods dansker ??Artig var det å finne mine egne tip-tip-oldeforeldre som forlover og fadder (Tønnes Bentensen Bjørnestad, som var gift med Marehn Sofie Hansdatter Øyvoll)IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Pedersen

Men da må vel dette være Anna Maria i FamilySearch-basen:Anne Marie ; Sex: F; Birth: 21 Mar 1790; Place: ; Christening: 28 Mar 1790 Place: Helsingor, Frederiksborg, Denmark; Parents: Father: Johan WILHELMSEN; Mother: Anne SVENDSDRMitt forrige forslag - Maria Anna - finnes forøvrig igjen i Ft1801 som Mariane Johansdtr. og er opplagt et bomskudd: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl Johansen

Dette var jo mange fine opplysninger. Jeg er veldig imponert og takknemmelig for hjelpen dere gir meg. Det jeg lurer på er at fødsels åra til Anne Marie varierer fra folketelling 1801 og fra FamilySearch-basen der hun er oppgitt med 1790 som fødsels år, mens hun i kirkebok og FamilySearch-basen for giftemål med Hans Olsen står oppgitt som 30 år i 1823 altså født i 1793.Iver du skriver om to andre barn av Johan Wilhelm SIMONSEN og Anne SVENSDR som ble født i Danmark i 1791 og 1793 ,hvem er disse og er det ikke litt rart at disse ikke er med i folketellingen i 1801 Lenke M.V.H. Jarl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Til siste innlegg: Årsaken til at disse to ikke er å finne i FT 1801, er rett og slett at de døde som barn.Her har du en sønn f. 1793 og død i 1795: Johan Peter Sex: M Event(s): Birth: 24 Sep 1793 Place: Christening: 06 Oct 1793 Place: Helsingor, Frederiksborg, Denmark Death: 1795 Parents: Father: Johan Wilhelm SIMUNSEN Mother: Anne SVENDSDR Her har du ei datter (Petronille) f. 1791 som døde i 1794Petronille Sex: F Event(s): Birth: 12 Aug 1791 Place: Christening: 21 Aug 1791 Place: Helsingor, Frederiksborg, Denmark Death: 1794 Place: Parents: Father: Johan Wilhelm SIMONSEN Mother: Anne SVENDSDR NB: Den Petronille (som vi gjennfinner i FT 1801 Lenke ) er 5 år yngre enn sin avdøde søster med samme navn (der FS-utskriften er i innlegg 8).I tillegg har vi altså fødselen til Anne Marie, som Oddvar fant i innlegg 9.Men jeg klarer ikke nå å få opp opplysningen jeg tidligere hadde oppe, om at barna var døpt i St.Olai i Helsingør.At aldresangivelse o.l ofte har unøyaktigheter er et helt vanlig problem, men jeg tror faktisk at i dette tilfellet lar datoene seg kontrollere med originalkilden i Danmark, da FS-opplysningen her er basert på kirkebokutskrift.IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Veldig bra. Da har jo Rakel følgende nummeriske anetavle:1. Rakel Hansdatter f. Ca.1830. 2. Hans Olsen Øyvoll f.ca.1801. 3.Anna Marie Wilh. Johannesd. f.1790. 4 Ole Hansen Øyvoll f.ca. 1765. 5 Rakel Jensd. F.ca.1775. 6.Johan Wilhelm Simonsen f. ca 1759. 7. Ane Svendsd. F.ca.1757.IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl Johansen

Kan det da tolkes som at Johan Wilhelm Simonsen og Ane Svendsd. er Dansker som sammen med barna Anna Maria og Petronelle flyttet til Farsund ett sted mellom 1796 og 1801?Han er i folketellingen i 1801 oppført som Rebslager mester, mens det jeg kan lese ut av kirkebøkene fra danmark er han Rebslager svenn.Jeg søker og leter i FamilySearch men jeg skjønner ikke hvordan dere klarer å finne slike opplysninger som at det fins barn som døde som barn. Er det noen søkbare folketellinger fra danmark eller er det bare skanna ? M.V.H. Jarl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Egentlig vet vi at kun at Johan Wilhelm Simonsen og Ane Svendsdatter kom fra Danmark en gang mellom 1796 og 1801.Jeg har prøvd, gjennom div. litteratur her hjemme på Hamar å finne dem omtalt, men uten hell. Men jeg har en ørliten spekulasjon på lager som kanskje Jarl i Farsund kan sjekke opp, men da må han gå til Herad-boka og sjekke opp BRISEID, og denne Tobias Simensen Lenke og ektefellen Cathrine Elisabeth Brandenburg. Jeg har vært borti dette paret før, og mener de var dansker…..- og kanskje en forbindelse til Johan Wilhelm Simonsen finnes ????Listabøkene (som forøvrig er eksemplarisk bygdeboklitteratur, men som ikke behandler byen FARSUND) nevner ikke ingenting om de ovenn. personene. – Men alt tyder på at han som nevnes som Ole (Hansen) Øyvoll f. 1768 (NB!!) er identisk med vår nr.4 (i innlegg 13) – således yngste sønn av Hans Trondsen Solskår (1710-1774) og Anne Kristine Ånensdatter Øyvoll (1717-1781). (Dette er mine egne aner.)Det virker som om du ennå ikke har testet foreldresøk på FS: Skriv foreldrenes navn i feltene til høyre, - og kun det. Da dukker eventuelle personer opp, uavhengig av tid og land. IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl Johansen

Jeg har sjekket I Herad boka, der finner jeg Tobias Simensen og ektefellen Cathrine Elisabeth Brandenburg Tobias er sønn av Simon Jakobsen Grobo og Mari Hansdtr. Cathrine Elisabeth Brandenburg kommer fra Danzig polen. De var veldig velstående , de hadde tre tjenere. Tobias var skipper og velstandsmann som sin far. Tobias kaltes Monsieur Tobias Simonsen Briseid. Jeg kan ikke se noe som tyder på dansk slektskap eller noen kobling mot Johan Wilhelm Simonsen. Takk for tipset om foreldresøk på FS. M.V.H. Jarl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl Johansen

Hei igjen . Jeg vil takke dere for veldig god hjelp og veiledning. Takket være dere har jeg funnet flere opplysninger om Johan Wilhelm Simonsen. Hans kone Ane Marie Svendsdatter døde i 1801 [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?urnread_imagesize=full&info=ingen&hode=nei&show=100&uid=151643&js=j>Lenke Han giftet seg igjen i 1802 med Johane Dorthea Lenke Jeg klarer ikke helt å tyde etternavnet hennes.De fikk barnet Kierstine Pernille sammen i 1809

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Pedersen

Det ser ut til at Enkemd. Johan Wilhelm Simonsen Rebslager gifter seg 22de April 1802 med pige Johane Dorthea BerntChristiansdr.. Forlovere (Caut.) er: Daniel Bueland [og] Christen Dahl.Johanne Dorthea kommer tydeligvis fra Kvåvig i Lyngdal. FamilySearch gir dåpen på 'Johanne Dorthea Berntsen' til 15 OCT 1775 og foreldre: Baernt Christian Qvavig og Kistine.Lyngdalboka II gir ganske riktig, på side 642: Kirstine Madstr. Kvåvig, f. 1742. d. 1799, g. 1771 m. Bernt Kristian Danielsen Bjerga, f. 1749, d. 1805. Barn: ..., Johanne Dortea f. 1775 (g.m. Johan Wilhelms. repslager i Farsund), ...Den siste forloveren er forøvrig muligens min 3xtippoldefar, selv om han er litt problematisk, siden det det var to Christen Dahl'er i Farsund omkring dette århundreskiftet...Oddvar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl Johansen

Takk Oddvar du klarer det igjen, å finne frem relevante opplysninger.Står det noe i Lyngdalboka om Johan Wilhelm Simonsens fortid, hvor han eventuelt kommer fra ? M.V.H. Jarl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Pedersen

Jarl, som du antagelig allerede har fått sjekket opp, så stod det dessverre ikke noe mer om Johan Wilhelms opphav i Lyngdalsboka II.Ei søster av Johanne Dortea var forøvrig også gift i Farsund: Susanne Maria (g.m. Jakob Salvesen, Farsund). Ei tredje søster, Anne Kirstine (f. 1779) var muligens også reist til byen, da hun er fadder i døpen til Kierstine Pernille i 1809 uten at stedsangivelse er angitt.Jeg heller vel mest til at Johan Wilhelm (og Ane) kom som håndverker (repslager/mester) til (siste del av?) de farsundske oppgangstider. Han er forresten nevnt i forbifarten to steder i første bind av Farsunds historie (av Olav Arild Abrahamsen).Vennlig hilsen, Oddvar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.