Gå til innhold
Arkivverket

[#43114] Johannes Halvorsen , Hudö


Gjest Eva Pettersson
 Del

Recommended Posts

Gjest Eva Pettersson

Jeg håper noen kan hjelpe mig med oplysninger om Johannes Halvorsen som bodde på Hudö Tjömö. Vil også gerne vite mer om hans sönn Mathias Johannessen, födt 1855 Tjömö. Fanns det fler sösken i familien? Mathias, som var skibstömmermand, giftet seg 13/12 1885 med Maren Olette Sölversdatter, födt 1862 i Gjekstad Sandar. Bodde år 1900 på Strandbo Hystad i Sandar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Er dette Johannes Halvorsen 1865), for jeg finner ingen andre. Men det er feil ett eller annet sted for her står det at han har en datter og ikke en sønn som er født ca. 1855 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=26&filnamn=f60722&gardpostnr=1093&personpostnr=6445&merk=6445#ovre>LenkeLegger ved lenke til Nøtterøy bygdebok, men jeg finner ikke Hudøen i registeret. Kanskje det er en plass under en av gårdene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Etterpå, så klart, sjekket jeg Rygh og fant at Hudø er gnr. 57, Tjøme prgj. og sogn. Ikke noe rart jeg ikke fant den i Nøtterø da. Da er vel kanskje den Hudøen jeg fant i 1865 feil også, men jeg finner ikke noen annen.Desverre så finnes ikke Tjømeboka på nett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila S. Hynne

Hei igjenFamilien som Berit har funnet er vel den riktige tror jeg. Mulig at jenta på 11 år er feilskrevet, og at det skal være Mathias 11 år??Hvis Johannes Halvorsen er sønnen til Halvor Mathiasen i innlegg 3 (noe jeg tror han er), er han barn av første ekteskap. De skannede kirkebøkene for Nøtterø og Tjøme starter foreløpig på 1839, så her må det sees i filmruller. Hvis du ikke har fått hjelp til oppslag i bygdeboken for Tjøme, kan jeg se for deg til uken, nærmere bestemt på tirsdag.I følge folketellingen og ved vielsen hans i 1848, er Johannes født ca 1821-1822.Her kommer vielsen i Sandeherred 1848 nr 29 LenkeHer står Halvor Mathiasen som far.mvh Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Fra Tjømø - En bygdebok (Lorens Berg, 1920), s. 296-297 (Hudø)Johannes Torsteinssøn 1812-21, betalte 275 av de smaa danske dalerne for jordveien som nu hadde minket litt. Johannes var fra Sandsvær og i slegt med sælgeren Halvor (Taraldssøn). Johannes døde 1826, 82 aar, hustruen Gunhild Hansdtr. 1832, 79 aar. Barn: 1. Hans Johannessøn, husmand paa Gulli i Sem. 2. Torstein, bodde i Eidanger. 3. Margit, g. m. husmand Ola Anderssøn Rognerød i Sandsvær. 4. Guri, g. m. Halvor Matiassøn, se nedenfor. 5. Gunhild, levde ugift.Halvor Matiassøn 1821-76, ga svigerfaren 160 spd. for bruket. Han kaldes Halvor Rise, for han hadde tjent paa Rise i Sem, men han var barnefødt paa Nordre Hasle i Sem og søn av Matias og Helvig Hasle. Gift første gang 1819 m. Guri Johannesdatter, død 1833. Gift anden gang 1833 med Aase Maria Eliasdatter Steinsholt, Sandeherred. Halvors barn, fire med Guri, seks med Aase: 1. Matias, g. 1851 m. Barbra Maria Mattisdatter. 2. Johannes, bodde paa Hudø, g. 1846 m. Mari Kjelsdatter, døde 1847; gift 2. m. Inger Mikkelsdatter. 3. Hans, bodde paa Hudø, g. 1853 m. Gunhild Maria Jakobsdatter. 4. Gunhild Maria, g. 1855 m. Søren Sørenssøn Rød. 5. Gjert, blev skipper, g. 1868 m. Pauline Matilde Olsdatter Burø, bor i Sandefjord. 6. Elias, døde 22 aar gammel. 7. Johanne Maria, g. 1861 m. smed Even Jørgenssøn Sundane. 8. Søren Johan, blev skipper, g. 1873 m. Julie Olsdatter Burø. 9. Hanna Andrine, bodde i Sandefjord; g. 1. m. snekker Hans Sem, 2. m. tømmermand Jakob Mikkelssøn. 10. Hans Anton, blev skipper, bor i Sandefjord.Halvor Matiassøn solgte 1854 fra en mindre part av bruket til sønnen Johannes, og resten skjøter han 1876 til sønnen Søren Johan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Pettersson

Berit, Laila og Ketil!Tusen takk for alle opplysninger om familien.Jeg har sökt både på kirkeböker och i Vestfolkslekt. En del hade jeg funnet men fikk det ikke til at stemme. Kunde inte heller vara sikker på at det var rett personer.Men med alla pusselbitar jeg nu har fått av dere har jeg fått en god overblikk over slektsskabsforhold. Fint med alla henvisninger till Lenker.Det er sikkert så at dattern Marthea f 1855 i 1865 års telling er feilskrivet og skal vare Mathias.Ketil ga mig avskrift av bygdeboken för Tjömö. Der fanns oppgifter som var guld verd. Takk Laila for tilbudet at se i bygdeboken men jeg tror at jeg har fått del av det som rör familien her av Ketil.Med venlig hilsen Eva

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Holt Jacobsen

Johannes Halvorsen f. 1822 på Hudø, var sønn av Halvor Mathisen f.1796 på Nordre Hasle i Sem, pr. Tønsberg og Guri Johannesdatter fra Hudø, Tjøme. Som Ketil Firing Hanssen skriver, Halvor Mathisen mange barn i sine to ekteskap og 12.12.1876 på Hudø. Hans site hustru Aae Maria Eliasdatter f.1802 døde 06.01.1880 på Hudø. Sønnen Johannes ble første gang gift 1846 med Mari Kjeldsdatter, men hun døde åre efter (i 1847), ingen barn. Han giftet seg anden gang med Inger Marie Mikkelsdatter f.1882 i Sandar, døde 08.01.1886 på Hudø, Tjøme. De fikk 2 sønner og 4 døtre. Den første sønnen som het Mathias F. 10.11.1849 døde sansynlig tidlig, forden andre sønnen het også Mathias og var født 22.08.1855 på Hudø og ble skipstømmerman. Vet ikke når han døde. (Hvis du vet det, er jeg interesert i å få vite det) Mathias Halvorsen og Maren Alette hadde en datter, Petra Halvorsen f. 08.07.1889 på Hudø. Barna til Johannes Halvorsen og Mari Kjeldsdatter var: Grethe Helene (Tvilling)f.29.12.1846 d.25.08.1889 Berte Marie (Tvilling) f.29.12.1846. (Mulig at moren mari døde i barsel) Barna til Johannes Halvorsen og Inger Marie Mikkelsdatter var: Mathias Halvorsen f. 10.04.1849 (død tidlig) Maren Olea f.05.09.1852 gift. 02.05.1883 med Peder Kristian Pedersen f.1848 i Sandar. Mathea Johannesdatter f.1855 Mathias Halvorsen f.22.08.1855 gift 13.12.1885 medMaren Alette Sølversdatter. Indiana Mathilde Johannesdatter f. 05.10.1858 og Inger Karine Halvorsen f. 1861 gift 03.01.1884 med Anton Johannessen f.1856 på Moe, Tjøme. De hadde sønnen Henry Georg Johannesen f. 28.10.1884 på Huød, TjømeMed vennlig hilsen Bjørn Holt Jacobsen bhjac@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Eva Pettersson

Tack Björn för upplysningen om släktskap.Marthea Johannesdatter lär vara född 1854 och brodern Mathias 1855Jag undrar över en sak. Du uppger efternamnen Halvorsen respektive Johannesdatter på barnen till Johannes Halvorsen och Inger Marie Mikkelsdatter. Vad har du den uppgiften ifrån? Jag skulle tro att alla hette Johannessen resp Johannesdatter.Mathias och Maren Olettes dotter Petra född 1889-07-08 hette Johannessen enligt FT 1900 för Sandar. Det fanns fler barn i familjen. I födelseboken för äldsta sonen Johannes, född 1886, står Mathias Johannessen angiven som far (Sandar minibok nr 12 sid 83).Dessvärre vet jag inte när Mathias dog. Får jag veta det skal jag meddela dig.Med vänlig hälsning Eva Pettersson

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Pettersson

Svar til Berit inlegg 6.Tack för lenken. Halvor Mathisen är helt riktigt far till Johannes. De barn som står med i FT är Johannes halvsyskon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Bjørn Holt Jacobsen

Hei Eva. Jeg viser til ditt innlegg (10) hvor du spør hvorfor jeg benytter efternavnet Halvorsen på barna til Johannes Halvorsen. Grunnen er at i kirkeboken for 1884 når datteren Inger Karine gifter seg 3. januar 1884 med Anton Johannessen, har presten skrevet Inger Karine Halvorsen (ikke Johannesdatter). Da det i den tiden ble benyttet at barna enten brukte faren fornavn (Johhannesdatter/sen) eller faren efternavn, så har jeg i dette tilfelle benyttes Halvorsen som 'familienavn'. Johannes Halvorsen var antagelig elst av søskenflokken. Han hadde 4 helsøsken og 7 halvsøsken og mange har etterslekt som vi kan følle frem til vår tid. Dette har jeg opplysninger om i min slektsbase.Vennlig hilsen Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.