Gå til innhold
Arkivverket

[#43115] Var Trond Teiste (til Lunde og Hananger) gift m. Birgitte Rasmusdatter ?


Gjest Per Nermo
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Nermo

Jeg har notert at sjøkaptein Trond Hansson Teiste (ca.1590?-1660) (til Lunde og Hananger (1648), Vanse, Lista) var g.m. Karen Danielsdatter Friis, Pernille Olufsdatter Rytter og Birgitte Rasmusdatter (i denne rekkefølge). Men jeg ser nå at 'Pernille Rytter, salig Trond Teistes' skrev seg til Hananger i 1661, og da må hun vel være hans siste kone.Karen Friis var fra Landvig gård i Nedenes, og skal ha dødd i barselseng (to sønner: Daniel og Hans). Birgitte Rasmusdatter (hvem var hennes foreldre ?) fikk i 1674 obligasjon på godset Brandstorp (ingen barn ?). Pernille Rytter var fra Østby i Skjeberg, og overlevde altså sin mann (to barn: Mogens og Brynhild).Men Birgitte Rasmusdatter skal altså ha levd ennå minst 13 år, så enten ble hun skilt fra Trond (som kone nr. 2) eller så er mine registreringer feil.Noen som kan hjelpe meg ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Holte Rosekilde

Jeg tror nok det må være en misforståelse med Birgitte Rasmusdatter. Selv om likprekener ses på med stor skepsis for tiden, foretrekker jeg å se på dem som samtidige dokumenter i alle fall når det gjelder ektefeller (trolig også foreldre).Nå fantes det faktisk en Birgitte Rasmusdatter i kretsen rundt Teiste-familien, nemlig Berte Rasmusdatter Nordberg, fc 1600. Hun var gift med Peder Nilsen Abelnes, handelsmann og skipper, og deres sønn Ole var gift med datter til presten Lauritz Lauritsen Birkreim og Adelus Hansdatter Teiste. Birgitte kan meget vel levd til rundt 1675. Kan det være henne som er forvekslet inn her?mvh Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan H. Trelsgård

Birgitte Rasmusdatter gift med Peder Nilsen Abelnes døde omkring 1660 (det er mulig jeg skal kunne klare å tidfeste det mer nøyaktig - jeg må sjekke mine notater).Jeg undres imidlertid på hva som er kilden for at hun ifølge innlegg nr. 2 skal ha tilknytning til gården Nordberg på Lista (i Vanse sogn) ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

''Min'' 'Birgitte Rasmusdatter' (skal altså i 1674 ha fått obligasjon på (gården ?) 'Brandstorp'. Og det høres jo ikke særlig norsk ut ...., snarere svensk.Det finnes idag en bygd Brandstorp på den svenke innsjøen Vättern's nordlige bredd. Rundt 1500 skrev Asgaut (Torsteinsson ?) Kamp seg til Brandstorp ([url="http://www.genealogi.no/nst_reg/K/k-1.htm>http://www.genealogi.no/nst_reg/K/k-1.htm). Ellers finner jeg på (http://www.genealogi.no/nst_reg/H/h8.htm) omtalt ätten Hjorthuvud av Brandstorp.Av web-siden (

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Takk for henvisningen. det haddee vært flott om Petter F. Vennemoe kunne angi kilden for sin kommentar om at han 'Har notert at denne Birgitte også kan ha vært gift med Trond Teiste (til Hamnanger?), om dette dreier seg om samme Birgitte Rasmusdatter.' (Lenke).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Petter F. Vennemoe

Jeg har ikke jobbet med disse personene siden den refererte debatten for noen år siden, og klarer desverre ikke å finne tilbake til bakgrunnen for den eventuelle knytningen mellom Birgitte Rasmusdatter i Østfold og Trond Teiste. Regner med at det må ha vært en av de refererte Østfoldkildene i DISforum innlegget, disse har jeg ikke tilgjengelig uten å gå tilbake til kildene, men jeg kommer tilbake her hvis jeg skulle finne noe avklarende. Hilsen Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Karin Kringberg

Hei Birgitte Rasmusdatter var knyttet til Brandstorp i Skjeberg.Jeg siterer Fredrikstad Bys Historie Bind 1 s. 143:'I 1653 fikk Anders Olufsen også skattefrihet i seks år for setegården Brandstorp i Ullerø i Skjeberg for den hjelp han hadde ytet under samme krig med sitt defensjonsskip. Gården hadde han 'tilforhandlet seg på noen tid at bruke' av den adelige eier, som bodde for langt unna til selv å drive den'.Mvh Anne Karin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Karin Kringberg

Hei Kan vel også tilføre at Birgitte Rasmusdatter (ca.1590 - 1678) var gift med borgermester Anders Olufsen (ca.1585 - 1660) i Fredrikstad. Hennes far Rasmus Hansen, Oslo. Anders og Birgitte fikk ti barn sammen, 5 sønner og 5 døtre. Det er ingen etterkommere etter sønnene, men etter døtrene: Maren ble gift med Christopher Caspersen Schøller. Gunille ble gift med presten Kjeld Stub. Birgitte ble gift med Thomes Olufsen. NN ble gift med Niels Thomesen, siden Peder Hegerfeldt.Mvh Anne Karin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Karin Kringberg

HeiNei, jeg har ikke det. Fredrikstad Bys historie har ca. 50 sider viet til borgermester Anders Olufsen, men ingenting nevnt om at Birgitte giftet seg på nytt, og som du ser av dødsåret til Borgermesteren; høsten 1660, og Trond Teiste; 1660, ville det i tilfelle vært et meget kort giftermål.Mvh Anne Karin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

... og dessuten levde altså denne Birgitte ennå i 1674, 13 år etter at Trond Teiste's (siste ?) kone Pernille omtales som 'Pernille Rytter, salig Trond Teistes' (Pernille skrev seg til Hananger i 1661).Så vi kan vel anta at Petter F. Vennemoe's notat (innlegg 7) om ''at denne Birgitte også kan ha vært gift med Trond Teiste'' må være basert på en misforståelse.Men da gjenstår selvsagt spørsmålet om hvorvidt Trond Teiste til Hananger kan ha vært gift med en _annen_ Birgitte Rasmusdatter (mellom Karen Danielsdatter Friis og Pernille Olufsdatter Rytter ?) !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Karin Kringberg

Ser av linken til DIS, at Tore Vigerust etterlyser Blix navnet.I Fredrikstad Bys Historie står det at datter av Anders Olufsen og Birgitte Rasmusdatter, Birgitte Andersdatter ble i 1648 gift med Thomes Olufsen fra Christiania. Thomes Olufsen var sønn av rådmann Oluf Gundersen (Blix). Kjenner ikke til slekten Blix, men kan dette stemme?Mvh Anne Karin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(12:) Er det kjent barn etter den (ukjente) datteren av Birgitte Rasmusdatter og borgermester Anders Olufsen som ''ble gift med Niels Thomesen, siden Peder Hegerfeldt'' ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.