Gå til innhold
Arkivverket

[#43116] Dödsårsak


Gjest Eva Pettersson
 Del

Recommended Posts

Gjest Eva Pettersson

Kan noen hjelpe meg at tyde dödsårsak i kyrkoboken för Olalia Larsen som döde 16/10 1888. Enligt vad jeg hört fick hun brystebetennelse, hade ett barn på 4 mån. Kilde er Sandar Ministerialbok nr 13 (1883-1895) Döde og begravede 1888, side 162. Olalia står som nr 36.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Jeg tror Geir Tverå har rett. Jeg var selv usikker på den fjerde bokstaven, men 'Rosen' (en infeksjonssykdom) er det eneste som gir mening. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Kristiansen

Fra Caplex innkopiert: rosen, erysipelas, smittsom hudsykdom som skyldes streptokokker og ytrer seg ved et høyrødt utslett og høy feber. Angriper oftest mennesker over 40 år; ansiktet og leggene er mest utsatt. Var tidl. en farlig sykdom; behandles nå effektivt med antibiotika.Lenke til Caplex: http://www.caplex.no/Web/Main.aspx?Letter=K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Thee Danielsen

Den fjerde bokstaven synes å være et problem både i den norske sykdomsbetegnelsen og i det refererte latinske (egentlig greske) opprinnelsesordet hvor det må stå s og ikke c, jfr. diskrepansen i innlegg 2 og 4.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.