Gå til innhold
Arkivverket

[#43120] Kari Jørgensdatter og Iver Pedersen, Hurdal, ca. 1800


Gjest Trond Rødningsby
 Del

Recommended Posts

Gjest Trond Rødningsby

Trenger hjelp til å finne foreldrene til ovennevnte. Det jeg har funnet om personene er følgende:Kari Jørgensdatter skal være født i Hurdal, 1810. Har funnet henne i oversikten over komfirmerte Hurdal 1821, men greier ikke å tyde det som står der navnet på foreldre skal stå. I samme oversikten står Voldengen påført etter navnet hennes. Hun giftet seg med Iver pedersen i 1833 (ref. Hurdal Bygdebok) Hun døde i 1849, et halvt år etter at min tipp-oldefar Martin Iversen ble født.Iver Pedersen bodde på Raufossen fram til ca 1865, og står oppført i tellingen for dette år som 69 år, noe som tilsier at han ble født ca 1796. I kirkeboka der sønnen Martins vigsel står, står han oppført som Iver Pedersen Lundberg.Er det noen som kan hjelpe?Mvh Trond R.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Har funnet konfirmasjonen til Kari. Så vidt jeg kan se står under rubrikken konfirmantens alder etter dag og dato utvist ved dåpsattest: 2. september 1810. Det kan se ut som det står Pastor Winsnes (??) under rubrikken foreldrenes eller husbondens, pleieforeldrenes navn og bosted. Konfirmasjonen var ellers i 1826. Jf. skannet ministerialbok for Hurdal 1815-1828, s. 526-527. Men så finner jeg denne i IGI:KARI JORGENSEN Christening: 16 SEP 1810 Hurdal, Akershus, Norway Father: JORGEN JENSEN Mother: MARTE HANSDR Dåpsdatoen kan jo passe bra her i forhold til at konfirmant Kari er født 2.9.1810… Jørgen og Marte ser ut til å ha blitt viet i Hurdal den 7.2.1802 og i IGI står de registrert med en datter til, Mari, døpt 18.7.1802. Men ved vielsen og ved Maris dåp er far innført som Jørn Jensen, men Mari står som Jørgensdatter.I IGI finner jeg vielsen for Kari og Iver i Hurdal den 24.4.1832. Som brudens far står bare oppgitt Jørgen. Som brudgommens far står oppgitt Peder Gullichsen. Brudens alder er 21 år og brudgommen er 24 år = født 1808.Finner følgende barn registrert med foreldre Iver Pedersen og Kari Jørgensdatter, alle døpt i Hurdal:Ole, f. 28.7.1832, døpt 5.8.1832; Peder, født 27.12.1835, døpt 1.1.1836; Martin, f. 6.1.1837, døpt 21.5.1837, død 10.6.1837; Martin, f. 22.12.1838, døpt 10.2.1839; Christian, f. 16.7.1841, døpt 8.8.1841; Jens, født 26.9.1843, døpt 3.3.1843; Gullich, f. 19.9.1845, døpt 12.10.1845. Finner også registrert med foreldre Iver Pedersen og Kari Jørgensdatter: Johan Petter, født juli 1834, Hurdal. Det ser altså ut som Kari og Iver fikk flere sønner, men ingen av dem heter Jørgen, men de har en sønn som heter Jens, og det er det samme som farsnavnet til Jørgen / Jørn Jensen ovenfor…I Hurdal i 1801 finner jeg et ektepar på Garsiøen som heter Peder Gullichsen og Marte Olsdatter. De har to barn Lenke. Dette paret ble gift i Hurdal 14.9.1794 iflg. IGI.Blant konfirmantene i Hurdal i 1825 finner jeg en Iver Pedersen født/døpt 5.6.1808. Under rubrikken foreldrenes mv. navn kan det se ut som det står Ole Olsen Sæteraasen Husbond. I IGI finner jeg så denne innførselen: Ivar Pedersen, døpt 12.6.1808 i Hurdal, sønn av Peder (farsnavn ikke oppgitt) og Marthe Olsdatter.Alle disse opplysningene må selvsagt sjekkes!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Rødningsby

Takk for dette, men en ting jeg ikke får til å stemme her er Martin som er født 22.12.1838. Min tippoldefar Martin Iversen er født 23.8.1848. Denne fødselsdatoen finner jeg igjen i kirkeboka for Hurdal både da han er døpt, komfirmert, gift, og da hans datter/min oldemor ble født. Og foreldrenes navn står oppgitt som Iver Pdersen og Kari Jørgensdatter.En annen ting er fødselsdatoen til Iver Pedersen. I folketellingen fra 1865 bor han i Rødfossen og er 69 år. Dette skulle jo tilsi at han er født ca 1796.Har fått noe mer å jobbe ut fra, men et spørsmål til slutt. Hva er IGI? Er ganske fersk som slektsforsker, og har ikke vært borte i dette før...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Bekkevold

Iver Pedersen f.5.6.1808 i Garsjøen av foreldre Peder Gulliksen Garsjøen og Marte Olsd. Konfirmert i Feiring 2.10.1825, Ole Olsen Seteråsen, husbond.Kari Jørgensd. f. 2.9.1810 i Sørgården i Skrukklia av foreldre Jørgen Jensen Sørgården og Marte Hansd. Konfirmert i Hurdal 22.10.1826, pastor Winsnes, husbond.Kari og Iver gift 24.4.1832 i Hurdal. Hun blir kalt Kari Jørgensd. Skabland, han Iver Pedersen Røsrud.Foreldrene til Iver finner du på 1801 telling for Hurdal under Garsjøen, oppgitt alder på folketellingen er ikke helt 100 % bestandig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Bekkevold

Litt mer. Fra Børger Johnsens Dagbok: 23. august 1847, et barn for Iver Rødfossen er død i strubehoste. Det var vanlig at når et barn døde ble neste barn oppkalt, så hvis det var Martin anno 1838 som døde passer det med Martin 1848.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Rødningsby

Takk for hjelpen. Hadde prøvd å finne ut av dette selv, men hengte meg nok for mye opp i fødselsåret til Iver Pedersen. Det at han er født i 1808 forklarer jo også hvorfor jeg ikke fant han i 1801-tellingen. :-)Er det lov å spørre hva du har brukt for å finne dette. Er ganske fersk i gamet, og har litt å lære enda...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Bekkevold

Har brukt kirkebøker, kopier finnes på statsarkivene og kan lånes på bibliotek (hvis de har leseapparat), bygdebøker, folketellinger og kontaktet historielag. Les også bøker om slektforskning, mange tips om å finne kilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Brennsæter

Til innlegg 5: Det er ikke denne Martin som døde i 1847. Ifølge kirkeboka er det ei datter, Marthe Marie. Dødsdatoen er 20. aug. Men denne kirkeboka begynner i 1846, så Martin f. 1838 kunne godt vært død før dette.mvh Øystein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Kristiansen

Hei Trond.Anbefaler deg denne: Lenkeher kan du finne mye så du som sier du er ny kan få tips fra.Ellers ligger det nå mange skannede kirkebøker og søkbare kirkebøker på DA.Som nevnt ovenfor her - historielag og slektshistorielag i nærmiljøet er en god ressurs - bli kjent med andre slektsforskere nær deg og bli med i et lag/forening som du kan få hjelp og råd fra muntlig.I linken finner du også det som noen kaller IGI - jeg kaller det FS - Family Search.Lykke til.Mvh.Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.