Gå til innhold
Arkivverket

[#43123] Guru Ivarsdatter, f. 1774, Buen, Oppdal


Gjest Thor Atle Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Thor Atle Olsen

Noen som vet noe om Guru Ivarsdatter fra Oppdal, gift i 1803 med Ole Ingebrigtsen, 1751 - 1813, oppgitt som husmann i 1801. Barn: Ingebrigt, f. 1798, Erik, f. 1800 og Karen f. 1805.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Sandblost

Det er vel de som blir gift her LenkeBarna var: Ingebrigt (1798), Erich (1800), Iver (1802), Karen (1804), Karen (1805) og Marithe (1808). De to første var uekte, altså født før foreldrene var gifte. Moren kalles da Buen og faren Hoel. Senere er begge på Hoel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Hallvard Sundseth

Hei Thor Atle.I tillegg til de opplysningene som Knut har gitt deg, kan jeg legge til:Guru (Guro, Guri)Iversdatter Buen f. 1773. d.12. nov 1850.Guru og Ole Ingebrigtsen Hoel var husmannsfolk under gården Ørstad i OppdalGurus foreldre: Far: Iver Eriksen Buen (1745 - 10.11.1816), sønn av Erich Iversen Buen (1704 - 6.8.1758) og Marit Olsdatter Viken (1702 - 29.5.1782) fra Oppdal.Mor: Kari Sjursdatter Åsen (Danielsåsen, Gisnåsen, Rennebu) f. 1748. Datter av Sivert Haagensen Gisnås (1720 - 1765), Rennebu, og Kari Iversdatter Snorroeggen (1719 - før 1792), Oppdal.Guru Iversdatter Buen og Ole Ingebrigtsen Hoel er mine tipptippoldeforeldre.Hilsen Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Atle Olsen

Tusen takk alle sammen. Dette her var kjempebra, har lett lenge etter dette. Har savnet en ordentlig bygdebok fra Oppdal, er det noen som vet om noe er på gang her? Har jo brukt det som finnes nedtegnet om Hoel-familien, men den gir jo ikke svar på alt. Til Bjørn Hallvard: Guru og Ole blir mine 3Xtippoldeforeldre via datteren Karen. Forresten skjønte ikke helt det med Kari Sjursdatter?, hvor kommer hun inn? Dersom du har lyst å sende meg mail er adr. tatolsen@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Hallvard Sundseth

Hei Thor Atle. Kari Sjursdater (1748 - 1806) er mor til Guru Iversdatter Buen.Bygdebøker, gards- og slektshistorie, for Oppdal er på gang. Hittil er det kommet to bind, ett som omfatter Lønset og Storlidalen, og ett bind som omfatter Drivdalen og Mjøen. Flere bind kommer etter hvert - men det vil nok ta noen år enda før hele bygda er dekket.Hilsen Bjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Atle Olsen

Takk igjen Bjørn. Skal fjernlåne bygdebøkene fra Rennebu, regner med at det står noe der vedr. Guru's foreldre og aner.Thor Atle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.