Gå til innhold
Arkivverket

[#43125] ST, Innset: garmester Frantz Francke, f. 1585 i Thüringen, Tyskland


Gjest Rune Fergestad
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Fergestad

Hei! Jeg skulle gjerne funnet ut noe mer om anene til Frantz Francke (1585-1665) fra Thüringen, Tyskland. Han er min 9. tippoldefar og var gift med Barbro. Hun var nok også tysk, siden Frantz hadde tre sønner født før han kom til Norge i 1635: Andreas f. ca 1620, Guldbrand(?) f. ca 1630, Petter f. ca 1631. Noen som har gode råd ang søking i tyske kilder fra denne tiden?Min info om Frantz er hentet i bygdebøkene fra Kvikne og Innset:'Han var den første brukeren på Flatmo på Innset. Da kongen kom hjem til København (fra Kvikne) den 9.juli (1635) sendte han hyttemeisteren ved Kongsberg, Caspar Helbich og intendanten Jokum Walberg til Sachsen for å skaffe fagfolk til hyttedrifta. Det galdt 10 hyttefolk og 6 kolbrennarar, som alle vart henta frå koparverket i Sängerhausen (Mansfield-distriktet) i Thüringen. Noen av desse folka kom til Kvikne i desember 1635. Det var hyttemeisteren Tobias Fogtman, garmakaren Frantz Francke, smeltarane Christian Haen, Lorentz Nikler og Hans Zizler og kolbrennarane Franz Jagoww, Andreas Dichter og Jacob Tille. Frantz hadde bl.a. med seg sønnen Andreas.Frantz overtok fra påfølgende nyttår stillingen som gahrmester ved Svergen hytte, arbeidet også en kort tid ved Brevad til hytta på Innset kom igang i 1640. Han blev da forflyttet dit og overtok gahrmakerarbeidet med gesellen Lauritz Pedersen og knekten Anders Lødensen som medhjelpere. Samtidig bygslet han eiendommen Flatmo Nordre og bosatte seg der. Han ledet arbeidet i garmakeriet i tre år og flyttet så til Gudbrandsdalen, hvor han overtok gahringen ved Sel kobberverk. 1646 var han atter i Innset, men bare for et års tid, dro tilbake til Sel og bestyrte gahringen der sammenhengende til 1661/62, da verket blev nedlagt. Han vendte da tilbake til Innset, men døde kort tid efter.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Tore H Vigerust

Jeg var i Mansfeld forrige uke for bl a å se på museet (som dekker bergverkshistorie). Men på grunn av veiarbeid og omkjøringer tapte jeg tid og nådde først frem kl 1605, fem minutter etter stengning.For øvrig har mange av disse distrikene bevart meget gamle kilder, (kirkebøker ofte fra 1500-tallet), slik at den som er interessert i å lete opp gamle aner burde få det til. Det er ihvertfall ikke kildemangel fra Mansfeld kommune som eventuelt bremser opp folks jakt på men kunnskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Ang. (2): I DA 10696 (38) ligger en utgått lenke til et omfattende tema om bl.a. Francke. Etter et uopprettet (og svært krittikkverdig) uhell på DA ble temaet (takket være at Leiv Skjerve hadde kopi og la inn den) gjenopprettet og videreført her: LenkeDet burde vel være DA's ansvar å sikre backup av slike arbeidskrevende debatter, ikke den enkelte bruker privat!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.