Gå til innhold
Arkivverket

[#43130] Lars Hansen Løve g.m. Grete Johansdtr. Kaupang.


Gjest Aksel Einar Mathiesen
 Del

Recommended Posts

Gjest Aksel Einar Mathiesen

Hei til dere alle.Litt forhistorie. Min tipptipp-oldefar Hans Mathisen, død i Tjølling 8.2.1801, g.m Karen/ Kari Larsdtr, de hadde fire barn: 1.Jens, døpt 9.8.1772.- 2.Gunild, døpt 9.11.1777.- 3.Mathis, døpt 9.3.1782 (min tipp-oldefar). 4.Lars, døpt 20.8.1786.Nr. 2, Gunild fikk et barn utef. ekt. Lars, døpt 26.6.1798 [url="http://www.vestfold-slekt.net/cgi-bin/db.cgi?db=0725Dopte1&view_detail=1&ID=4414>LenkePå FT 1801 er Lars reg. som foster barn: Lenke Kari (skulle vært Karen) er da Lars sin mormor.Neste spor etter Lars må være følgende vielse:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigurd Vinger

Med alle mulige forbehold om at det kan være feil: Nevnte Lars Hansen Løve og Grete Johansd. kan være forfedrene til kona mi, nærmere bestemt oldeforeldrene til svigerfaren min. Ifølge tilsendte notater hadde Lars og Grete sønnen Johan Christian, født 1823, flytta fra Larvik til Drammen, var matros da han i 1855 gifta seg i Tangen kirke med Lovise Larsd. fra Torpa ved Borås i Sverige. Ifølge brevkopier hos min svigerfar hadde Johan ei søster som var gift med seilskuteskipper Brandt, og ei niese, Laura, gift med skipper Carl Hansen, som bodde i Hull i 1892. Kan vi få dette til å stemme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila S. Hynne

HeiIfølge Vestfoldslekt får dette paret sønnen Johan Kristian i 1823. Jeg antok at han døde liten da han ikke var med på flyttelasset til Hedrum. Han må ha flyttet før resten av familien.Lette tidligere i dag etter disse tre barna som Aksel Einar nevner i innlegg 1 i Ft1865. Jeg fant ingen. Og han Johan Kristian lette jeg ikke etter:-)Men nå kan det se ut som om det løsner litt. Har ikke Hedrumbøkene nå, men kanskje andre kan slå opp for deg. Hvis ikke kan jeg hjelpe deg til uken.mvh Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aksel Einar Mathiesen

Hei.Ja dette blei gode saker !Til deg Sigurd, kan jeg bekrefte at Johan Kristian er f. 22.6.1823 (i følge Tjølling kirkebok). År 1828 er hentet fra Tjølling b.b. som da viser seg å være feil. Ang. søstre til Johan Kristian, så viser jeg til innlegg. nr. 1. Det ser vitterlig ut som at jeg har truffet på noe av min slekt her. Jeg har tlf; 37027969 / 911 98 551.Takk også til Carsten og Laila. Ang. Hedrum B.B. av Krohn-Holm, så har jeg disse tre bind. Til Laila kan jeg bare si at min leiting til nå har vært forgjeves. Jeg vil derfor være svært takknemlig for videre hjelp. Johan Kristian hadde jo både søsken og foreldre som det foreløpig ikke kan redegjøres for.Mvh. Einar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Tenkte jeg ville meddele at jeg faktisk brukte timer igår på å prøve å finne noen av disse personene som nevnes her omtalt i bygdebøkene for Hedrum, men uten suksess. Ble derfor nysgjerrig på hva som er kilden for informasjonen om at familien skal ha flyttet til Hedrum?MVH Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aksel Einar Mathiesen

Hei Hans.Først vil jeg si at det var artig å treffe på navnet 'Hans Mathisen'. Det vil vel være for mye å håpe på at du skulle være en etterkommer av en av tidligere aner i slekta med samme navn. Kilden som du etterlyser er s.67 i Tjølling b.b. som jeg redegjorde for i innlegg nr 1.Takk til deg Gunn, for at du fant enda ett tillegg til søskenflokken, nemlig Hans Kristian f.9.2.1828.Jeg er i gang med landsdekkende søk etter både foereldre og søsken til Johan Kristian.Ha en fortsatt god dag.Mvh. Einar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Innlegg 13: takk til Ketil. Men i kirkeboka ser jeg intet om barnas eventuelle medflytting? (se innlegg 4).Så til Aksel Einar: Jeg har faktisk et par aner med samme navn som meg selv, men det er jo ikke så merkverdig, så vanlige navn som både Hans og Mathis har vært i søndre Vestfold.Og så til Sigurd (innlegg 2): Det er litt frustrerende ikke å finne igjen noen av de personene du nevner i FT 1865. Reiste de alle til England, kanskje? Vet du noe mer om noen av dem enn hva du allerede har tatt med her? (Slikt som f.eks. alder, bosted, Brandts fornavn, hvilken søster av Johan, hvem var Laura datter av etc.?)Kanskje er noe av dette litt på siden av temaet, men av en eller annen grunn har denne diskusjonen fanget min interesse, og da blir det lett til at jeg 'graver meg ned' - - .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aksel Einar Mathiesen

Hei.Jeg kom nettopp hjem. Her kommer noe av det som blir etterlyst av Hans i innl. 16. Denne FT viser Johan (Kristian) (den ene av Lars Hansens sønner) sammen med sin familie: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=2&filnamn=f60602&gardpostnr=1075&personpostnr=12696&merk=12696#ovre>LenkeDa kona til Johan Kristian hadde navnet Lovise Larsd. og at hun kom fra Sverige gjør at jeg også legger inn ei lenke til det som ser ut til å være bror til Lovise, også han fra Sverige:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Det er kun foreldrene som er registert utflyttet. Barn skulle også føres dersom de flyttet, men jeg har ikke sjekket om det ble gjort i praksis i denne kirkeboken.Jeg finner ingen av barna begravet i Tjølling.Seilskuteskiepper Brandt som Gunn viser til i innlegg 6, er ikke gift med Lars Hansens datter Anne. Hennes fødested oppgitt til Lier, hun er for ung, og faren heter Lsrs Knutsen: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

En mulig kandidat til Gunhild Marie i Larvik 1865:[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=6&filnamn=f60707&gardpostnr=132&personpostnr=1239&merk=1239#ovre>LenkeDette er vel deres vielse i Hedrum 1858:LenkeDet ser ikke ut at det døpes noen Gunhild Marie Larsdatter i Kvelde/Hedrum 1830-1835, derimot to i 1836:Lenke ( gift 1861: Lenke )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigurd Vinger

Til Hans, innlegg 16: Dessverre har jeg ikke flere opplysninger om Brandt, kona hans (som altså skulle være Johans søster), Johans niese Laura og hennes mann. Siden opplysningene delvis er overlevert i muntlig form, kunne det vært interessant å vite om de lar seg verifisere eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Til Ketil innlegg 19. Gunhild Marie Larsdatter ble døpt i Tjølling i følge kirkebokavskrift Vestfoldslekt: LenkeSamme dåp som jeg fant under innlegg nr. 10 på Fam. S.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

I Tjøllingboka s. 67 står det følgende opplysninger om Lars Hansen under Dreng Nedre: husm. på Kil 1825-28, nevnes som husm. på Dreng nedre i 1831, flyttet til Hedrum i 1837. g. m. Grethe Johansdatter. barn, 1. Anne f. 1825, 2. Hans Kristian, f. 1828, tjente senere på Hybbestad. 3. Gunhild Marie f. 1831. ( dette er vel opplysniger som Einar har gitt i 1. innlegg.) De andre barna er ikke nevnt i denne boka.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg har prøvd å finne ut om Hans Kristian Larsen f. 1828 gitet seg i Tjølling eller Sandar, under Vestfoldslekt. Fant ingen passende kandidat i Tjølling, men en som kan passe aldersmessig i Sandar: LenkeHer er ingen flere opplysninger om foreldrenavn eller gårdsnavn.Under Hybbestad-gårdene finner jeg ikke Hans Kristian nevnt, men Hybbestad ligger nær Sandar, så han kan jo ha giftet seg der, om han levde opp?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Her er Hyppestad i 1865 og en Hans Kr. Larsen, men jeg tviler på at det er riktig Hans for det ble født en Hans Kr. Larsen i 1825 på Hybbestad. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her tror jeg at jeg har funnet Hans Christian Larsen som tjenestekar under Hybbestad Søndre i 1865, riktignok stemmer ikke fødselsåret helt, men det er vel likevel trolig det er rett mann?LenkeSkal se om jeg kan finne en Maren Olea i nærheten også.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.