Gå til innhold
Arkivverket

[#43130] Lars Hansen Løve g.m. Grete Johansdtr. Kaupang.


Gjest Aksel Einar Mathiesen
 Del

Recommended Posts

Gjest Gunn Huglen

Tja, det var ikke så enkelt dette. Jeg fant en Maren Olea Olsdatter f. i Sandar i passende alder her: LenkeOm det er den samme damen som gifter seg med Hans Kristian Larsen i Sandar er usikkert. Og er det da den rette Hans Kristian Larsen som Berit også lurer på.Får se hva jeg kan finne på dagtid?Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Gunn,Ang. Gunhild Marie Larsdatter i innlegg 19/21: Jeg prøvde å finne en kandidat som matchet med henne jeg fant i FT-1865, der fødested er oppgitt til Kvelde.At jeg ikke fant noen perfekt kandidat *kan* tyde på at hun er identisk med den Gunhild Marie Larsdatter som er født i Tjølling av foreldre Lars Hansen og Grete Johansdatter. Men et oppslag på vielsen i Hedrum kirkebok 1858 kan sannsynligvis gi svaret på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ved vielsen 1858 mellom en Gunhild Marie Larsdatter og Ole Olsen, som er nevnt i innlegg 19, ser det ut til at det er samme paret fra 1865 -folketellingen i Larvik. Navn på ektefeller stemmer og denne damen er oppført f. i Kvelde og Ole Olsen f. Slemdal.Når og hvor Gunhild Marie Larsdatter f. Tjølling er viet og med hvem, er vel ikke så enkelt å finne ut av. Dessverre er det ikke digitale kirkebøker lagt ut for dette årstallet i Hedrum, så da håper jeg noen har enkel tilgang til disse?Mulig det kan stå noen opplysninger om Ole Olsen under Slemdal eller Kvelde om denne Gunhild Marie Larsdatter i bygdebøker. Disse bøkene har jeg ikke tilgang til nå, dessverre.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aksel Einar Mathiesen

Hei til dere alle.Det begynner og bli mange innlegg. Derfor er det fint at en forsøker å begrense antallet ved fks. å legge flere lenker i samme innlegg, slik som Ketil gjør i nr 19.Jeg vil her forsøke meg på en slags oppsummering til de forskjellige innlegg:Nr 19. Ketil viser her lenke til FT-1865 for Larvik. Den viser Gunild Marie Larsdtr (G.M.L.) 33 år med sin mann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aksel Einar Mathiesen

Hei igjen.Jeg vet ikke hva som skjedde med mitt innlegg nr. 29.Riktig kommentar til innlegg nr.19 skal være.nr.19. Ketil viser her til lenke til FT-1865 for Larvik. Den viser Gunild Marie Larsdtr (G.M.L.) 33 år sammen med sin mann Ole Martin Olsen og fem barn. Den oppgitte alder på 33 år, den avviker kun med to år fra fødselsåret 1831. Det må kunne aksepteres. Her er også lenke som viser vielsen. Hvor navnet Kvelsogn (i FT) stammer fra kunne vært bra å få nærmere klarlagt.Einar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Aksel Einar,Ole Martin Olsen er *sønnen* til GML og Ole Olsen.Jeg har tatt for gitt at Kvelsogn er Kvelde sogn i Hedrum.Har konfirmasjonslistene for Hedrum blitt undersøkt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aksel Einar Mathiesen

Hei Ketil.Først vil jeg igjen få takke deg for dine bidrag. Du har jo hjulpet meg også tidligere.I den FT-!865 fra Larvik som du viser til i innlegg nr 19, der står at Gunild Marie Larsdtr. er f. i Kveldsogn. I følge Tjølling k.b. er G.M.L. f. i Tjølling 4.4.1831. Tror du at vi kan satse på at det er feil i nevnte FT. ?Einar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg har samme tvil om din Gunhild Marie. Dåpen til datter av Lars Hansen og Grethe Johansdatter er jo funnet i Tjølling, både på Fam.s og i kirkebokkopi.( se innlegg 21) Da må i så fall fødested Kvelde være feil i folketellinga som du sier.Hva mener Kristian om en mulig feilskrift i folketellingen? Kan det stå noe i bygdebøker for Slemdal om Gunhild Maries opphav tro?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Jeg får ta det hele en gang til:GML-1 er født i Tjølling 1831. Foreldrene heter Lars Hansen og Grete Johansdatter.GML-2 er oppgitt å være 33 år i 1865 Larvik (dvs. f. ca. 1833) og født i Kvelde. Hun gifter seg i Hedrum 1858 med Ole Olsen. Vi kjenner ikke foreldrenes navn, men farens navn er sannsynligvis oppgitt i kirkeboken ved vielsen.Det døpes ingen GML i Kvelde/Hedrum 1830-1835, derimot to i 1836 hvorav den ene kan utelukkes fordi hun gifter seg i 1861.Ergo må enten aldersopplysningen eller fødestedsopplysningen eller begge deler for GML-2 i 1865 være feil. Det gjør at GML-2 kan være identisk med GML-1.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Håkestad

Viet i Hedrum 4. juli 1858:Ole Olsen 25 år f. i Modalen Slemdal og Gunild Maria Larsd. 22 år f. i Hedrum.Foreldres navn er ikke nevnt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Mulig da at Ole Olsen kommer herfra? LenkeFinner to gårder Modalen i Slemdal i 1865.Har noen bygdebøker for området så er det vel muligens opplysninger der om hvor i Hedrum Gunhild Marie kom fra? Synd opplysninger om foreldre mangler. Forlovere er vel heller ikke med i disse bøkene da?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Alderen til GML ved vielsen 1858 peker mot at hun heller er født i 1836 enn 1831. Dermed er hun i siste lenken i innlegg 19 mest aktuell. Jeg finner ikke dåpen hennes i den skannede kirkeboka på den datoen som er oppført i IGI (15. mars 1836).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Her fant jeg dåpen allikevel, 12. juni 1836:LenkeBostedet er Sandfossen, en husmannsplass under Fjære. Lars Andersen er nevnt på side 506 i bygdeboka med to koner og 12 barn, men om barn nr. 11, Gunhild Marie, står det bare at hun er født 1836.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aksel Einar Mathiesen

HeiOm de siste opplysninger er riktige, da kan vi i så tilfelle konkludere med at vi er på feil spor. Vår Gunild Maria er f.4.4.1831 i Tjølling som datter av Lars HansenMvh. Einar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja, da var det nok et feil spor. Her er vel dåpen til Gunhild Marie Larsdatter fra Hedrum , med far Lars Andersen: LenkeHvor den Gunhild Marie Larsdatter som kom fra Tjølling, med far Lars Hansen ble av, er fortsatt uløst. Finner ingen som passer i 1865 i Vestfold og Telmark områder. Hun kan jo være død ung?At det er vanskelig å finne mange av damene i slekten din, har vi vel erfart før?Håper noen kan finne spor etter henne likevel.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aksel Einar Mathiesen

Hei igjen.Jeg er kommet i mål med barn nr. 3 etter Lars Hansen og Grete Johansdtr, nemlig Hans Kristian Larsen f. 29.2.1828. (se innlegg nr 2) Jeg har hatt direkte kontakt med Sigurd Vinger.Vi har foreløpig kjørt oss fast med barn nr. 4, Gunild Maria Larsdtr. f.4.4.1831.Men hva gjelder barn nr. 1 og 2, nemlig Johan Kristian Larsen f. 22.6.1823 og Anne Larsdtr. f. 5.8.1825 har det vært smått med kommentarer. Det som likevel er sikkert er at ingen av dem er reg. døde i Tjølling. De flyttet jo 2 aug 1837 til Hedrum.En god og fredfull helg ønskes dere alle.Mvh. Einar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Til innlegg 41: Jo, det er jo sannsynlig at barna flyttet med foreldrene til Hedrum i 1837, men strengt tatt vet du vel ikke det, siden ingen av barna er nevnt sammen med foreldrene i kirkebokens liste over utflyttede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

SÅ vidt jeg kan skjønne er det sønn nr. 1, Johan Kristian, som har kjent skjebne, mens Anne, Hans Kristian og Gunhild Marie foreløpig ikke er funnet. Det er dog ikke lett etter dem som konfirmert eller døde i Hedrum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aksel Einar Mathiesen

Hei.Til Hans, ang. innlegg 42. Jeg er klar over dette.Til Ketil, ang innlegg 43. Jeg skal på mand. bestille film for Hedrum for tidsrommet 1835-68.Det ser ikke ut til å være noen vei utenom.Mvh. Einar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Nå har jeg igjen søkt gjennom 1865-telling på leting etter Gunhild Marie Larsdatter og Hans Christian Larsen ( Alle mulige navnvarianter mener jeg) . Har dessverre ikke funnet noen av dem. Da blir det vel å søke om de kan være konfirmert i Hedrum? Finnes det skifter etter foreldrene tro? Mulig begge disse barna dør unge? Kirkebøker må nok til, er jeg redd. Lykke til med fortsatt leting! mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Håkestad

Hei !Lars og Grethes barn samlet: LenkeHar sett litt i Hedrums kirkebøker etter mulige spor etter Gunild Marie og hennes foreldre.Lars Hansen er ikke registrert innflyttet til Hedrum.Finner ikke Gunild Marie konfirmert i Hedrum.Finner heller ikke noen i familien døde. Det er en Lars Hansen død på Ringdal 27. august 1837, 39 år gammel, men dette er vel ikke riktig person. Det er et register over døde i Hedrum 1835 – 1848, sortert etter fornavn, MINI 5 kort, 17/20.Vil også nevne at Gunild Marie vel er etterkommer av Johan Seier Bruun, se side 613 – 614, i Tjølling Bygdebok under Vestad.Det må nok til en grundig gjennomgang av Kirkebøkene i Hedrum, Larvik og kanskje tilbake til Tjølling.Kjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Flott Kjell! Godt med eksperthjelp! Jeg lurer på om dette kan være Hans Christian Larsen som her dør i Sandar, på Kroken. Alder passer vel med han som ble født i Tjølling? LenkeHar ikke funnet han død i Tjølling eller Hedrum i de oversikter som finnes her i digtale kilder.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aksel Einar Mathiesen

Hei igjen.Enda en takk til Ketil og Gunn.Det er riktig at Gunild Marie er etterkommer av Johan Seier Bruun. Ved vielsen til Gunild Marie`s foreldre: Lars Hansen Løve og Grete Johansd. Kaupang, den 26.10.1822, der står oppgitt som brudens far: 'Johan Kristiansen Bruun'.At det kan være den riktige Hans Christian Larsen som dør på Kroken i 1859 kan være godt mulig. Alderen stemmer. Det som gjør det mer enn innteressant er stedet 'Kroken'. Dette er jo en gård med svært nær tilknytning til Førstad, som jo hans oldefar Mathis Jensen kom fra. Dette kan muligens være en ledetråd i min leit etter onkelen til Hans Christian, nemlig Lars Hansen f.1786 i Tjølling. Han var gbr. og enkem. da han 1858 g. seg med Berte Maria Sørensd. på Store Førstad.Vel, dette siste var vel litt utenfor tema, men innenfor slekta.Mvh. Einar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Håkestad

Det viser seg nå at alle barn er konfirmert i Hedrum.1838 Johan Christian Larsen 15 år.1841 Anne Larsd. 17 år.1843 Hans Chr. Larsen 16 år.1845 Gunild Marie Larsd. 14.5 år.Kjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.