Gå til innhold
Arkivverket

[#43130] Lars Hansen Løve g.m. Grete Johansdtr. Kaupang.


Gjest Aksel Einar Mathiesen
 Del

Recommended Posts

Gjest Aksel Einar Mathiesen

Hei.Jeg prøver igjen. LenkeOm det av en ellert annen grunn mislykkes også nå, så er svaret: Digitalarket- Skannede k.b. for- Buskerud, Bragernes 1848 - 1859. Fødte og døpte kvinner. Gå inn på år 1858 og et klikk fram, dvs på side 253.Einar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Her er permanent sidelenke:LenkeDa gjelder det å finne vielsen til Gunhild Marie og Søren. Jeg har ikke funnet den i Bragernes kirkebok i perioden 1860-65 eller på familysearch.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Du må kopiere en av de adressene som dukker opp etter at du har valgt bildeinformasjon øverst.Adressen i adressefeltet er ikke permanent og kan derfor ikke brukes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Her er Laura Carlsen, f. Grønvold i FT-1900:LenkeHun er altså ikke gift med skipper Carl Hansen i Hull (innlegg 2).Tipper at du vil finne Gunhild Marie Larsdater og Søren Trondsen gift i Røyken. Jeg finner ingen andre kandidater i FT-1865 til GML født 1831 i Røyken enn hun i Drammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aksel Einar Mathiesen

Hei Ketil.Hvor sansynlig mener du at det da må være feil i nevnte FT-1865 som sier at Gunhild Marie Larsdtr.(G.M.L.) er født i Røyken ?Den G.M.L. som angår min slekt er jo med sikkerhet f. i Tjølling 4.4.1831: LenkeEinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Jeg anser det som svært lite sannsynlig at GML i Drammen 1865 er 'din' GML født i Tjølling. Kirkebokinnførslen ved vielsen vil kunne gi et endelig svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aksel Einar Mathiesen

Hei igjen.Jeg viser til lenke i innlegg 70. Den viser at det må være en annen Gunhild Marie Larsdtr. enn hun som er født i Tjølling.Einar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aksel Einar Mathiesen

Hei.I et forsøk på å finne mulige ledetråder, trenger jeg hjelp til å tyde navnene på forloverne ved vielse av Johan Christian Larsen og Lovise Larsdtr.Se innl. nr. 3 og lenke nr. 2 av Carsten Schanche. Det ene navn er, Johannes Hansen, men det andre er jeg usikker på. Det har noe med 'søren' å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aksel Einar Mathiesen

Hei igjen.Jeg ser nå at den hevisningen jeg gir 1 innl. 86 ikke gir mulighet til å velge bildestørrelse. Her legger jeg da ei ny lenke: LenkeSpørsmålet er om noen vil tyde navnene på forloverne i brudepar nr. 31Einar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aksel Einar Mathiesen

Hei.Jeg forsøker meg på et sammendrag.Lars Hansen Løve, døpt 26.06.1798 i Tjølling. Sannsynlig d. 27.08.1837 på Ringdal i Hedrum (innl.46)Grete Johansdtr. Kaupang, døpt 01.09.1792 i Tjølling. Død som legdsfattig 23.11.1849 på Rødbøl i Hedrum, (innl.54)Vielse i Tjølling 26.19.1822 Lars Hansen Løve, 24 år m. Grete Johansdtr. f. 1794 (1792)De fikk fire barn. innl. 46.1. Johan Kristian Larsen g.9.09.1855, 32 år i Strømsø Kirke m. Lovise Larsdtr. De fikk fem barn. Etterslekta her får jeg fra Sigurd Vinger.2. Anne Larsdtr. Oppklart av Ketil i innl. 59. Eventuell etterslekt får jeg heller komme til bake til i eget tema.3. Hans Kristian Larsen. Her vet vi ikke mer enn at det er reg. en ved samme navn og alder som er død på Kroken i Sandar 08.10.1859, 31 år, innl. 47. Sansynlig samme mann.4. Gunild Maria Larsdtr. (G.M.L.) med datteren Laura som er f. u. ekt. Disse er noen skikkelige nøtter. Personlig anser jeg det som sannsynlig at den andre hustru til Oluf C. Brandt er G.M.L. I følge FT-1865, [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=f60602&gardpostnr=1027&personpostnr=12153&merk=12153#ovre>Lenke og FT-1900, Lenke, så er det tydelig at det er to forskjellige Marie som er Brandt`s hustruer. FT-1865 viser en Marie Eriksen Brandt f. i Drammen 1834-1835. FT-1900 viser Marie Brandt f. i Sandefjord 1831, som også er det rette året for G.M.L. En forveksling mellom Sandefjord og Tjølling må vi vel akseptere ?I følge Sigurd Vinger så hang det i hans svigerfars barndomshjem et bilde av skipper Brandt. Denne Brandt var svoger til Johan Kristian Larsen (J.K.L.) g. m hans søster. Hva gjelder den tidligere nevnte niese av J.K.L. 'Laura', så omtales hun i et brev fra 1892 som g.m. skipper Carl Hansen Hull. Dette brevet er bevart.Ketil har helt rett i sitt innl. 84. Som det fremgår fra vielsen mellom G.M.L. og Søren Trons, så er brudens far; Lars Nielsen Sundby.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Tre kommentarere til innlegg 90:1. Gunild Maria Larsdtr. (G.M.L.) med datteren Laura som er f. u. ekt er *ikke* barn nr. 4 av Lars Hansen og Grete Johansdatter, slik det ser ut av din oppsummering.2. Marie Eriksen (Brandt) er ikke oppgitt å være født i Drammen 1834-35 (31 år), men i Danmark 1838-1839 (27 år).3. Brudens fars navn er ikke nevnt ved vielsen mellom Ole Olsen og GML i 1858, jfr. innlegg 35.Jeg vil igjen oppfordre deg å sjekke FT-1891 og FT-1901 for England (betalingstjenester).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Håkestad

Hvor og når er denne uekte Laura født, som datter av Gunhild Marie Larsd. f. i Tjølling 1831.Kanskje Gunild Marie flyttet til Larvik 1854. Her er et mystisk fornavn ???? Marie Larsd. innflyttet til Larvik, fra Tjølling 14. okt. 1854. 24 år.Lenkeinnlegg (35) - Viet i Hedrum 4. juli 1858: Ole Olsen 25 år f. i Modalen Slemdal og Gunild Maria Larsd. 22 år f. i Hedrum. Foreldres navn er ikke nevnt. Denne skipper Carl Hansen, hvem var han?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aksel Einar Mathiesen

Hei.Til innl.91Når jeg skrev, '4. Gunild Maria Larsdtr. (G.M.L.) med datteren Laura', da trodde jeg at det måtte forstås som at Laura var datter av G.M.L.Jeg beklager å ha oversett realiteten i Kjell`s innl. 35.På grunn av at jeg selv ikke behersker engelsk, så har jeg anmodet min sønn til å gå inn i de nevnte FT. fra England. Gunn har sendt meg de aktuelle adresser.Mvh. Einar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aksel Einar Mathiesen

Hei Kjell.Vil du oppgi hvilken kirkebok du har hentet Lenke fra. Fra selve Larvik kan jeg ikke se at det er noen k.b. for 1854. Derimot så dekker Larvik-Langestrand dette året, men der kan jeg ikke finne ei side som likner.Mvh. Einar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Einar:Med pkt. 1 i innlegg 91 mente jeg at moren til Laura ikke er identisk med datteren til Lars Hansen og Grethe Johansdatter. Det har tydelig fremkommet at det dreier seg om to forskjellige GML.Jeg henviser også igjen til beskrivelse av hvordan man lager permanent sidelenke til skannede kirkebøker: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aksel Einar Mathiesen

Hei Ketil.G.M.L. er datter av Lars Hansen og Grete Johansdtr, se bl. a. innl. 46 og 50 m.fl. Det som er feil er at jeg i innl. 90 bruker betegnelsen ' f.u.ekt'. Det var ubetenksomt av meg. Betegnelsen henger igjen fra det sporet som førte oss til ei G.M.L. g.m. Søren Tronsen (innl.69)At det fremdeles er rett å hevde at G.M.L. hadde ei datter med navnet Laura, det redegjør jeg for i siste halvdel i innl. 90.Dermed så blir moren til den Laura jeg etterlyser; G.M.L.Mvh. Einar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Vi bare benytte anledningen til å gratulere Ketil med datter f. på Slektforskerdagen. Det var flott timet!Lykke til med framtida!Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.