Gå til innhold
Arkivverket

[#43132] Hofstadvold


Gjest Karl Göran Eriksson
 Del

Recommended Posts

Gjest Karl Göran Eriksson

Torparen Bernt Persson i Åre socken, Jämtland, uppges vara född 19/6 1839 i Norge. Närmare ort (sted) icke uppgivet, men han benämns vid något tillfälle Hofstadvold. Var kan han vara född ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aslaug Andersen

Det kan ha vært i Verdal. Det ligger ved grensen til Sverige og det var gårder der med navnet Hofstad. Det skulle kanskje være Hofstadvald og ikke - vold, det vil si at det var en husmannsplass under Hofstad. Men jeg har ikke bygdeboken for Verdal og kan ikke gi noe svar på spørsmålet om Bernt Persson, dessverre. Håper at noen annen kan hjelpe deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Ved søk i FT etter Hofstad gård fant jeg følgende (utelater Verdal i N-TRL da den er sjekket ut. Det gjelder også Asker i AK):1801: Helleland i RO, Storøen (Stord?) i HO, Melhus i S-TRL, Størdalen og Sparbu i N-TRL.1865: Fitjar HO, Melhus S-TRL, Øvre og nedre Stjørdal og Sparbu i N-TRL.Asker i Akershus sto også, men den har jeg sjekket ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

De fikk antageligvis disse barna i Verdal, men litt usikkert da det ikke er så mye å gå ut fra: Gunnild 1841 på Dillan, Else 1843 Dillan, Ole 1848 Lund Ø, Vald, Berit 1852 Hofstadvald, Ingeboranna 1854 Hofstadvald og Pertine 1859 Mikvoldvald.Her er vel familien i 1865 Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg har sjekket Hofstad i Øvre og Nedre Stjørdal via bygdeboka, og ingen Bernt finnes omtalt der.Torparen Bernt Persson finnes kanskje her i 1890?LenkeDet finnes både Hovstad og Hovstadmo i Singsås i FT 1875 og 1900, og på Hovstad finnes navnet Bernt.Det kunne være vel verd å sjekke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi C. Huitfeldt

Iflg det som fremkommer på FS skal Bernt Pedersen være døpt i Singsaas. Foreldrene blir gift der 1837 (også FS). Kanskje dåpsdatoen 10.02.1839 kan være 10.07.1839..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.