Gå til innhold
Arkivverket

[#43134] Ole Colbanussen Berg, Leksvik, NT, f. ca.1797, sønn av hvem?


Gjest Aslaug Andersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Aslaug Andersen

Ole Colbanussen Berg, Leksvik, f. ca.1797, blir i 1825 gift med Berit Jensdatter Øverland, men er han sønn av Colbanus Olsen Talmo (Vigtil), eller av Colbanus Andersen Kopreitan? Håper noen kan svare meg på dette. På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse K. Kristiansen

Jeg tok en titt på FS og fant følgende barn av Ole Colbanussen og Beret Jensdtr:Elen Andrea f.1825, Colbanus f.1827, Jens f.1831, Jens f.1833, Martha Gurine f.1835, Rachel Sofia f.1838, Olina f.1844 og Stine f.1851.Foreldrene til Beret Jensdtr. Øverland er Jens Christophersen og Gurina Nilsdtr. Foreldrene til Ole er Colbanus og NN. Colbanus Olsen Talmoens kone heter Olava Olsdtr. Colbanus Andersen Kopreitans kone heter Martha Jonsdtr. Jeg ville holde en knapp på sistnevnte ettersom paret har en datter oppkalt etter begge bestemødrene(?), Martha Gurine. De har ingen datter kalt Olava. Men det er bare en gjetning fra min side, basert på navnetradisjon på det tidspunktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aslaug Andersen

Takk til Tommy og Åse! Jeg hadde ikke funnet dødsfallet til Ole Colbanussen Kopreitan, men når han dør i 1825, kan det bare være Colbanus O. Talmos sønn. Ang. oppkalling, så var jeg i tvil ettersom begge familier hadde noen som het Barbro. Men Ole Colbanussen og Berit Jensdatter hadde datteren Barbro Kirstina f. 1829, og Berits foreldre hadde en datter og ett annet barnebarn med samme navn. Ellers er det så som så med oppkallingsreglene i Leksvik i den tida. Hjertelig takk til dere! Vennlig hilsen Aslaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Sollie

Heisann!Tror nok jeg kan bekrefte at Ole Colbanussønn Talmoberg (f.1798), gm. Berit Jensdatter Øverland i Leksvik 1825, er sønn av Kolbanus Olesønn (1757-1815) og Olava Olsdatter (f. ukjent-d. 1843). Tror jeg i alt har registrert 12 fødsler på Ole og Berit.Som påpekt får også Colbanus Andersønn Kopreitan og hustru Anne Martha Jonsdatter en sønn Ole omtrent samtidig (dvs 1796). Dør i 1825.Mulighetene for forveksling er mange her, det skal være visst. Kolbanus Andersønn (1750-1805) og Kolbanus Olesønn er søskenbarn gjennom at deres mødre er søstre. Felles bestefar er Kolbanus Johansønn, Troset øvre, Mosvik (1683-1721). Han var gift med Barbro Olsdatter Troset, og det florerer med oppkalling Colbanus og Barbro i de mange store etterslektene etter disse.Mvh. Arild Sollie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aslaug Andersen

Hei Arild! Takk for din orientering. Ja, det er riktig at det er flere Colbanus og Barbro i denne slekta. Det jeg ikke hadde funnet var at den andre Ole Colbanussen , altså Kopreitan, døde i 1825. Da var det jo bare en Ole igjen som kunne gifte seg med Berit Jensdatter. Og det stemmer at disse mødrene er søstre, Barbro og Marit Colbanusdøtre, av Colbanus og Barbro Troset. Det gjør det særlig innfløkt når det er så mange navn som går igjen! Og jeg har funnet 13 barn på Berit og Ole. Bl.a. 2 Jens og 2 Olina. Takk for hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.