Gå til innhold
Arkivverket

[#43138] Ny server for skannede kirkebøker på vei


Gjest Bent Vangli
 Del

Recommended Posts

Gjest Bent Vangli

Hei alle sammen.Endelig ser det ut til at teknologien er med oss igjen. Den nye serveren som skal overta trafikken er nå i teknisk drift. All maskinvare og basis programvare som skal til ser ut til å virke tilfredstillende. Jeg er kommet så langt som til at deler av visningssystemet fungerer. Jeg mangler å kopiere alle de 1,25 millionene bildene over til denne serveren. Dessuten vil det være en del merkelig oppførsel inntil jeg får konfigurert alle delene av systemet. Jeg har heller ikke ennå fått optimalisert systemet. Mye av dette håper jeg å få på plass i løpet av helgen. Da vil jeg også frigi en link som kan benyttes for testformål.Mvh Bent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bent Vangli

Hei. Det går framover. I løpet av helgen fikk jeg kopiert over alle bildene til den nye serveren og ryddet i et par konfigurasjonssaker. Det gjennstår ennå litt tilpasningsarbeid på programmene før alt fungerer som det skal. For de av dere som ønsker å følge framdriften kan dere benytte linken http://www.arkivverket.no/TST:kb_read .Vennligst vær klar over at det er en del funksjoner som ikke virker som de skal, og at det jobbes med det. Foreløpig vil jeg derfor be dere vente med feilmeldinger til jeg selv innbiller meg at de fleste er borte :-)Videre er det greit å vite at når den vanlige serveren er tungt belastet, vil også testlinken kunne virke tregt. Dette er et overgangsfenomen inntil systemet endelig flyttes.mvh Bent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Halvorsen

Hei tilbake og nok en gang takk for statusrapport. Det skal bli spennende å se hva responstiden vil bli fra det tidspunkt overgangsfenomenene er ryddet av veien. Når denne teksten 'Det er for tiden stor pågang på sidene, noe som gjør systemet tregt. Vi holder på med utvidelser og beklager problemene.', blir fjernet fra hovedsidene tar vi det som tegn på at alt er oppe å spiller igjen ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bent Vangli

Hei alle sammen. Jeg har stor innbilningskraft :-), så nå tror jeg at jeg har kommet så langt at jeg svært gjerne skulle ha flere brukere på den. Derfor ville det være fint om flest mulig bruker linken http://www.arkivverket.no/TST:kb_read de nærmeste 2-3 dagene slik at jeg får testet at tingene går stabilt.I denne perioden vil jeg også foreta noe 'tunings' arbeid.Mvh Bent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Beryl K. Ramvik

Gleder meg til å kunne gå gjennom skannede kirkebøker når serveren er på plass.. Jeg har prøvd den linken Bent ba oss å bruke... Jeg merket det gikk fort, men dessverre fikk jeg ikke fram selve bildet. Jeg prøvde å trykke på 'Vis bilder', men det hjalp ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bent Vangli

Hei Beryl. Grunnen til at du ikke får fram bildet kan være en liten konfigurasjonssak på serveren. Hos meg virker det, men det kan meget vel være fordi jeg antagelig har et spesielt oppsett på min PC i.f.m. utviklingen av systemet. Jeg kommer til å følge opp dette i morgen. Ha en god natt. Mvh Bent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Bredal

Statusrapport fra meg: I går var det tregt, slik det har vært de siste ukene. Men i dag går det unna som bare det. Rekker nesten ikke å trykke på lenken så spretter neste side fram. Uansett hva dere gjør, så virker det. Supert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bent Vangli

Hei. Flott at dere prøver litt. Jeg tror at billedvisningen nå er på plass, men det ville være fint om noen kunne bekrefte det, slik at jeg ikke får ting til å virke fordi jeg sitter i et spesielt IT-miljø, mens dere ikke ser noenting. Det ville jo være ganske så dumt :-)mvh Bent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Asbjørn Schjølberg

Hei. Dette kommer seg. Fremgangen er stor. Bildevisningen ser flott ut. Hva angår tiden så tar det ca 40 sek (bredbånd hast 1500)å skifte side på 60 % forstørrelse. Overgang til større forstørrelse tar ca 15-20 sek. Men filene er jo ikke store så det er vel andre forhold som holder tiden oppe. Men det ordner dere vel. Uansett så var dete deilig å kunne lese uten å ha en jobb ved siden av. Når det kommer i full drift er dette noe av det beste som har skjedd oss slektsgranskere på lang tid. Takk!Vennlig hilsen Asbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Halvorsen

Problemet omtalt under (12) er ikke lenger tilstede hos meg, så den bug'n fixet du kjapt, Bent.Responstid har den siste halvtimen variert mellom ca 3 til 40 sekunder. Midlere responstid under 10 s og det er kjempebra !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Aasmoe

Har bladd litt i kirkebøker akkurat nå. Det tar rundt 50 sek. å få opp ny side via gammel server. Nå har jeg prøvd via den nye serveren, og da går det på 4-5 sek. (Jeg har benyttet full størrelse). Dermed må dere kunne sies å ligge innenfor et nivå som anses som komfortabelt.Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bent Nikolaisen

Mitt første innlegg, selv om jeg har fulgt kirkebokdebatten fra tidenes morgen. Har prøvekjørt systemet litt og er mer enn storfornøyd. Når Mr Vangli nevner et ytterligere hastighetsløft så blir man bare stum. Sitter hjemme med en 3-gig linje og fryder meg skikkelig. Da er det vel tilbake til å diskutere hvilke områder og bøker som bør scannes når, selv om de fleste av oss nok har månedsvis med arbeid i det som allerede ligger ute. Selv forsker jeg kun i Hedmark og mangler nok endel bøker bakover. Jeg har derfor valgt å bruke mye tid på å finne etterslekt av gamle aner, noe som er kjempespennende... Så til dere som gjør jobben: Jeg bøyer meg imponert i støvet og lurer på om dere virkelig aner hvilken verdifull jobb dere gjør og hva dette betyr for den enkelte. Keep up the good work!!!! Min utfordring nå er å putte, helst, 25 timer daglig med slektsforskning inn i mitt 39 år gamle liv i tillegg til alt det øvrige. Jeg skal titte litt til på kirkebøkene, men først må jeg skifte en bleie her :-) Takk igjen, jeg er overveldet!!!Bent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bent Vangli

Hei alle sammen. Jeg starter nå jobben med å sette den nye serveren i full produksjon. Innledningsvis vil det innebære at testsystemet vil komme og gå litt mens jeg klargjør serveren for normal drift. Når denne jobben er gjort og testet, antagelig i løpet av dagen, vil jeg flytte all trafikk. Så kryss fingrene alle sammen :-) Mvh Bent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.