Gå til innhold
Arkivverket

[#43154] Har Statsarkivet i Trondheim tatt pause?


Gjest Geir Tverå
 Del

Recommended Posts

Gjest Geir Tverå

Kan ikke se at det er lagt ut nye kirkebøker for det området Statsarkivet i Trondheim dekker siste uke. Jeg vet at Statsarkivet i Trondheim er på flyttefot, og at lesesalen derfor er stengt frem til åpningen av nye lokaler i desember. Men påvirker dette også arbeidet med indeksering av skannede kirkebøker?Hadde vært greid å vite da jeg daglig sjekker om det er lagt ut noe nytt fra dette området.Mvh Geir Tverå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Marianne Sulesund

4. desember er folka på plass i Dora i Trondheim, mener jeg. Ja, gleder meg som en unge til at der kan komme mer fra Møre og Romsdal, det har stått stille her veeeldig lenge. Men koser meg i mellomtiden med alt det andre.mvh Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Sulesund

Må legge til at i begynnelsen av des. er det klart for publikum på Dora, nytt sted for Statsarkivet i Trh. Ellers vet jeg ikke om når de kommer i gang med filmene. Den som venter på noe godt ..... . :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Tom Harald Dahl

Sukk... savner virkelig å få noen nye kirkebøker fra Statsarkivet i Trondheim. Noen som vet noe mer om fremdriften der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Tverå

Jeg spurte da jeg var innom Statsarkivet for et par dager siden. (Flotte lokaler de har fått, forresten.)Det har seg slik at Statsarkivet i Trondheim har leid inn en person for å gjøre jobben. De har imidlertid ikke greid å skaffe vedkommende en plass han kan sitte å gjøre jobben....(Hadde vært slik at man kunne utføre indekseringsarbeid fra egen hjemme-pc, skulle jeg ha tilbudt meg å hjelpe til gratis.)Dette er en prioritert oppgaver, sier de selv, så vi får bare håpe dette kommer på skinner igjen om ikke så alt for lenge.Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank Johansen

Ser ut som det har dukket opp tre 'trøndere' i løpet av natten, så vi får ta det som et tegn på at de har funnet en ledig kontorpult til vedkommende :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Gjest Michael Moum

Kommer det flere skanna KB fra Statsarkivet i Trondheim før sommeren. Ser ut at de har tatt en pause der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Tverå

De hadde leid inn ekstern hjelp til indekseringen, men nå er det slutt på pengene, har jeg fått opplyst. Det betyr i verste fall at det ikke kommer noe mer i 2007, til tross for at dette skulle være en prioritert oppgave.Man kan bare håpe på at andre statsarkiv, med ledig kapasitet, kan bidra med noe.Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Værnes

HeiDet vil om kort tid komme ut en del kirkebøker for Nord-Trøndelag, disse indekseres fra Riksarkivet. Mvh Mette Værnes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar Tyrhaug

Jeg har lenge ventet på at det skal komme flere skannede kirkebøker for Smøla (Edøy). Spesielt Brattvær. (Mellom 1900 og 1910) Ser etter nesten hver dag. Det kan jeg altså bare glemme resten av året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Ivar;ditt ønske ser uansett ut til å være blokkert av det faktum at Brattvær-bøker fra perioden 1900-1910 ikke er avlevert. Dermed er de ikke mikrofilmet, og følgelig kan de ikke scannes. Se mikrofilmoversikten (Lenke) for hva du kan forvente å få på nett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar Tyrhaug

Takk for opplysningen ! Jeg undrer på hvorfor så gamle kirkebøker ikke forlengst er avlevert, det må vel begrunnes av en tanke om at det skal spares penger kanskje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Tverå

Jeg har lurt på det samme (vedr. et annet prestegjeld) og fikk da høre at det var prosedyrene for innlevering som var så kompliserte at man kviet seg for gjøre det. Statsarkivet, på sin side, aksepterer nok ikke denne type argumentasjon, men det virker heller ikke som de foretar seg noe for å få hentet inn bøker som skulle vært avlevert.Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar Tyrhaug

Har nå vært i kontakt med et kirkekontor som 'sitter' på en kirkebok jeg venter på, og får til svar, sitat: 'Vi har før fått henvendelse fra Statsarkivet når vi skal sende inn kirkebøker og andre bøker som de har hatt interesse av.Vi har ventet på beskjed fra Statsarkivet hvilke bøker vi skal sende inn. Det har vi ikke fått, derfor er ikke dette gjort' Sitat slutt.Så jeg forstår det slik at hvis ikke Arkivverket sender en anmodning om innsending, blir det ingen innsending. Da vil vel trolig de bøkene bli liggende til evt alt annet er skannet først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Helge Bjerkevoll

Jeg sakser fra digitalarkivets opplysninger:'Riksarkivets mikrofilmsamling omfatter så å si alle kirkebøkene som er avlevert fra prestekontorene til statsarkivene, det vil si ca. 11.000 bøker med til sammen ca. 2,25 millioner fotograferte sider. Planen er å legge ut hele dette materialet innen utgangen av 2007.'Jeg ser nå at det er stopp i alle utleggelser som gjelder Møre og Romsdal og Trøndelag.Betyr dette at planene om å legge ut alt materiale i 2007 er skrinlagt?Opplever vi her at resurser er feildisponert slik at noen distrikt er forfordelt eller at statsarkivet i Trondheim bruker midler feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Her er det en del forhold som kan kommenteres:Regelverket sier at når et statlig forvaltningsorgan har arkivmateriale som har nådd en alder som tilsier avlevering (for kirkebøker 80 år), skal organet henvende seg til sitt statlig arkiv med en liste over avleveringsmodent materiale. Når denne listen er godkjent, kan avlevering skje. Det er vanskeligere for det statlige arkivet å holde oversikt med når protokoller rundt om i landet når denne alderen. Noen ganger blir innkallingen organisert sentralt, sist gang for kirkebøkenes vedkommende i 1990-92.Ved utgangen av mai var rundt 60% av det kirkebokmaterialet fra Møre og Romsdal, Sør- og Nord-Trøndelag ( i alt 960 protokoller) som skal ut på nett i denne omgang, indeksert og ute blant 'Skannede kirkebøker'. Ved årsskiftet var prosentsatsen 35 (567 bøker). Det betyr at det i løpet av årets første fem måneder er kommet ut nesten 400 protokoller (64 i mai), og at man for å fullføre prosjektet i 2007 må legge ut knapt 700 til i løpet av de kommende sju månedene.Dette indikerer etter min mening verken feildisponering, forfordeling eller feil bruk av ressurser! Framdriften gjennom resten av 2007 behøver bare være hårfint større per måned enn den har vært så langt, for at målet skal nås. Jeg ser heller ikke at dette så langt med noen rett kan kalles 'skrinlegging'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkild Knudsen

Er det noen av de eldre kirkebøkerne (før 1800) for Møre og Romsdal og Trøndelag, som en ikke kan regne med kommer med i denne omgang (innen 2007)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Alle de gamle mikrofilmene er skannet/skal skannes, og det betyr at alle bevarte kirkebøker før 1800 skal være med i denne runden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Arne Svendsrud

Jeg har også registrert at det ser ut til å gå langsomt med innsending fra kirkekontorene. For eksempel er nyeste ministerialbok fra Nord-Fron i Gudbrandsdalen som er med i oversikten fra 1865-1883. Det ligger riktignok ute en klokkerbok som går til 1914, men det må da forefinnes ministerialbøker nyere enn 1883 som er modne for innsending. Noe må gå galt med innsendingsrutinene.Odd Arne Svendsrud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Halvorsen

Vi er flere som sitter og venter på at kirkebøker skal bli frigjort, derfor disse spørsmål ifm kommentarene fra Yngve Nedrebø (20).Det henvises til regelverket og pekes på en 80-års regel for avlevering til de regionale statsarkiv. I hvilket offentlig dokument er dette regelverk nedfelt og er det elektronisk tilgjengelig ?Gir dette regelverk rom for tolking om hvem som skal ta initiativ til avlevering, ref Ivar Tyrhaug (18) ?Hvilken dato gjelder 80-års regelen fra, første eller siste innføring i kirkeboka ?Kjell H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfinn Kjelland

Om avlevering: LenkeRegelen er altså framleis at når det er gått 80 år etter siste innføring i kyrkjeboka skal presten 'automatisk' sørge for innlevering, gjeve i rundskriv frå Kyrkjedepartementet frå 1953, gjentatt 1959.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.