Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Barbara Lose

[#43156] 2 skifter i Førde - Høgsæter

Recommended Posts

Gjest Barbara Lose

Jeg skulle gjerne ha visst hvem som er nevnt i følgende skifter:1.) Lars Høgsæter, prot. 2a, side 162, 1687-16972.) Helge Sjursen Høgsæter, prot. 2b, side 343b, 1697-1708En 21 år gammel Kolben Larsen er oppført som “sønn” på Høgsæter i manntallet 1701, bosatt hos familien til Helge Sjursen. [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=7&filnamn=1701nba&gardpostnr=2929&merk=2929#ovre>Lenke Er han sønn av Lars (farsnavn?) Høgsæter og kanskje stesønn av Helge Sjursen?Jeg lurer på om det kunne være samme Kolben Larsen som giftet seg 1703 med Gjertrud Antonsdatter Vårstølen / Flugequam.Det finnes i hvert fall en forbindelse mellom Høgsæter i Førde og Værstølen i Jølster: Jeg har tidligere fått opplyst at Kari Olsdatter Høgsæter (skifte: prot. 2b, side 343, 1697-1708) og Antonius Erichsen Vårstølen (Gjertruds far) er søskenbarn. Kari døde barneløs, men war kanskje Helge Sjursen gift med henne i andre ekteskap?Egentlig gikk jeg ut fra at det var 18 år g. Kolben Larsen, tjener på Grimsbø i 1701,

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Yngve Nedrebø

1.) Lars Høgsæter, prot. 2a, side 162, 1687-1697. Skiftet er datert 26. juni 1694 og nevner enken Sidselle Larsdtr og barna Anders, 16, Colben, 14, Ifuer, 11 og Karj, 19 år. Som formyndere nevnes for Anders farsøstermannen Hans Aalhus (Jølster), for Colben morsøstermannen Gunder Grimsbøe (Jølster), mens Siver Birkeflot var for Ifuer og Helie Høgseter for Karj.2.) Helge Sjursen Høgsæter, prot. 2b, side 343b, 1697-1708. Skiftet er datert 27. okt. 1702 og nevner enken Sigbor Pedersdtr og barna Sifr, Peder, Anne, Aagaatte, Gislov og Marj. Formyndere: broren Sift, Olle Grimsbøe og Endre Arnesen Nøedal.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Barbara Lose

Hjertelig takk for opplysningene.Jeg kunne forestille meg at Kolben Larsen Høgsæter flyttet til Grimsbøe i 1701 eller like før. Så ble han dobbelt registrert i manntallet - som sønn på Høgsæter og som dreng hos sin formynder Gunder Olsen Grimsbøe.Bare et tilleggsspørsmål om Kari Olsdatter Høgsæter. Hadde hun ikke vært gift i det hele tatt?Mvh. Barbara Lose

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.