Gå til innhold
Arkivverket

[#43168] Farskapssak, barnebidrag?


Gjest Monica Jakobsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Monica Jakobsen

Jeg lurer på om det finnes et slikt register over uekte barn. Min oldemor ble født utenfor ekteskap i 1886 og barnefaren som ble utlagt var en gift mann og huseier i Tromsø.27 juli 1886 Korsnæs, Talvik, får Berntine en uekte datter ved navnet Jensine Kristine Johansdatter. Berntines bosted er opplyst til å være i Kvalsund/Hammerfest. Stemoren til Berntine opplyser at utlagt til barnefar er en gift mann og huseier i Tromsø, ved navn Johan Fredriksen f: 1854. Det er da en mann som passer i inn og han er født 1852. Det som skjedde er at denne mannen dør i 1889 tror jeg. Har sett skifte etter denne mannen og det er ikke nevnt noen uekte barn, men det er heller ikke uvanlig at uekte barn ikke er med.I ft 1900 finner jeg barnet Jensine K. Johannesen bosatt på Grøtnes, Kvalsund som tjener og pleiebarn. LenkeOg 22 juni 1902 blir Jensine konfirmert i Kvalsund. Johan Fredriksen er oppsatt som far og er det forsatt når hun gifter seg i 1908.Det er sagt at oldemor ble satt bort som 1 åring av moren Berntine og at moren deretter forsvinner.Finnes det på denne tiden ett register eller noe slikt som kan si noe om faren betalte noe for barnet og eller om pleieforeldrene mottok noe for å passe på barnet? Håper på hjelp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

De catsbergsske barnelover fra 1915 regulerer forholdene rundt farskap og bidragsplikt. Tidligere var reglene mindre opptatt av barnets ve og vel, men vi finner i amtmannsarkivene oppfostringssaker, der barnefaren ble pålagt å yte noe til barnets oppfostring. Men den påståtte barnefaren kunne reise sak mot barnemoren og fri seg fra beskyldningene ved ed.Her ville jeg ha undersøkt journalregistrene i det aktuelle amtmannsarkivet. Ofte ble barn født utenfor ekteskap satt bort av fattigvesenet, og fattigvesenet ville da forsøke oftest kreve foreldrene for bidrag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.