Gå til innhold
Arkivverket

[#43173] Repshus jernverk, Eidskog


Gjest Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Oddbjørn Johannessen

Det ser ut til at Hans Hansen Gasmann også kan ha vært en periode ved Herre-verket i Bamble, der to av brødrene hans (halvbroren Jan/Johan Hansen Gasmann og helbroren Lars Hansen Gasmann) var hammermeder i perioden ca. 1710-1720 (de fulgte altså ikke med til Egeland verk). I hvert fall er en Hans Gasmann (som neppe kan være noen annen) fadder i Bamble 2/3 1714 for Erich Hammersmeds datter Karen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Hans Gasmanns ant. eneste datter som levde opp, Margaretha Hansdtr. (f. i Bråfall, Silvberg 1671), var sannsynligvis også med til Eidskog. Siste noteringen på henne i Sverige er fra et 'husförhör' i Silvberg 1689. Da bor hun ugift hos far og stemor. Det er for øvrig også siste noteringen i Sverige på Hans Gasmann. Sannsynligvis reiste altså familien til Eidskog det året. Dersom Margaretha giftet seg, skjedde det dermed sannsynligvis i Eidskog.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Thorsen

Margaretha er ikke funnet i kirkeboken for Eidskog, verken som gift eller død. Dersom hun skulle være nevnt, må det være i andre kirkelige handlinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Takk igjen. Det tyder vel på at hun muligens ikke fikk etterkommere, hvis hun da ikke giftet seg etter at familien flyttet fra Eidskog. 1701-manntallet er i bokstavelig forstand et MANN-tall, så der får man dessverre ikke noen hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Den andre perioden ved Repshus verk er også interessant (1745-1746). Som jeg har nevnt i tidligere innlegg, var Hans Gasmanns sønnesønn, Christian Gasmann, inne i bildet ved den anledningen. Han var sønn til masmester ved Fossum verk, Peter Hansen Gasmann, og han kom da fra stillingen som forvalter ved Fossum (en stilling han selv hadde sagt opp våren 1745).Selv skriver han altså at det var stiftsbefalingsmann von Rappe (som antakelig på kongens vegne) sendte ham dit - og Christian Gasmann hadde tydeligvis selv fått løfte på 1/3 av verket. Men hvem var det som eide Repshus midt i 1740-årene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg finner denne informasjonen om Repshus fra tida mellom de to driftsperiodene i panteregisteret (lagt ut her i Digitalarkivet):Side Dokument Type Skyld Gard Første part Andre part Anneks Tinglag År Dato360 64B 316 Skiøde 1 Hud 6 1/2 Skd Reppeshuus Engelbret Knuds Ole Engelbrets Eidschougen Winger 1721 06032666 444A 2145 Mageskiftebrev 3 3/11 Skd Reppeshuus Knud Embrets Aasgaard Haagen Embrets Edskaugen Winger 1736 0507

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Litt tilbake til 1690-årene: I det siste husforhøret i Silvberg, der Hans Gasmann er nevnt, finnes det også en stesønn i husholdningen - Anna Larsdotters sønn Oluf Eriksson. Jeg vil gå ut fra at han ble med til Eidskog. Dersom han er nevnt i kirkeboka, heter han vel der Ole Eriksen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Oddbjørn Johannessen

En Ole Eriksen gifter seg, jf. FS-IGI, 1696 i Eidskog med Rønnaug Eriksdtr. og får der barna Anne (1699), Erik (1701), Anders (1703) og Knut (1708). Se også innleggene 204-207 i denne debatten: LenkeNB! Opplysningene er innrapportert av et LDS-medlem, og det er ingen direkte kirkebokreferanser knyttet til dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

Hei Oddbjørn. Vil redde deg fra å ta for god fisk det som blir innrappotert. Den Ole Eriksen som det henvises til i FS-IGI er ikke identisk med den Ole Eriksen du søker. Det var Ole Eriksen f. på Rambøl i Eidskog som ble trolovet i Vinger kirke 29/7 1696 med Rønnaug Eriksd. Forlovere var Gullik Rustad og Simon Nord (lensmann). Vielsen var i annex kirken på Matrand 22/11 1696. Rønnaug var f. på Stangnes i Eidskog. Erik og Rønnaug ble brukere av Stangnes. Mvh. Finn S.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Hei Finn! Nei, jeg tar aldri slikt for god fisk, og jeg er svært glad for din informasjon. Dermed slipper jeg å bruke mer energi på å prøve å utrede disse personene nærmere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.