Gå til innhold
Arkivverket

[#43179] dagarbeider på Amb Martin Andersen født på Tjerneeie 1/10-1868


Gjest arild andersen
 Del

Recommended Posts

Gjest arild andersen

Jeg har fått opplysninger vielsen mellom dagarbeider på Amb Martin Andersen og Martine Johannesdatter på side 244 i kirkeboka for Ringsaker prestegjeld og kirkesogn MINI 1891-1902. Paret giftet seg 13/12-1895: LenkeDer står det at Martin ble født på Tjerneeie 1/10-1868 og at han ble konfirmert 4/10-1885. Martins far var Anders Johnsen og ikke Jensen. Det ser også ut som Martin og Martine skilte seg i 1919.Er det mulig å finne foreldrene faren Anders Johnsen i Ft1865 eller Ft1900.jeg har lett litt men finner de ikke..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Værnes

Hei igjen ArildDette kan jo være et alternativ: LenkeMen det endelig svaret får du fra kirkeboka med dåpen til Martin i 1868 eller konfirmasjonen i 1885, eller kanskje det er noen som har tilgang på bygdebok for Rinsaker sogn??Hei igjen fra Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Værnes

Jeg var nok litt rask der, ser nå at det står gårdbruker og selveier på Anders Johnsen i lenka. Tjerneeie betyr jo en husmannsplass... Hei enda en gang fra Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari Ulven Vilhelmsen

Hei jeg vil råde deg til å sjekke 1875 tellingen for Ringsaker her på arkivet,tok en titt men fant ham ikke i første omgang. Bygdebok for dette området i Ringsaker finnes ikke. Mvh.Else Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arild andersen

Heijeg takker for tipsene...og jeg har nå sett litt på ft1875. Der finnes flere som heter martin andersen. En av disse er født i 1867 i Trysil. Jeg tror vel ikke at dette riktig familie, men jeg vet jo ikke.Det kan jo være om det finnes noen utflytterlister fra trysil som kanskje kan hjelpe i ketingen for å kunne sjekke ut denne muligheten.Jeg får sjekke dette nærmere ut i kirkeboka på døpte for denne perioden og da ser det ut til jeg å ta meg en tur til statsarkivet, så sant ikke Lars Ove Wangensten kan hjelpe da..mvh arild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Værnes

Hei igjenDet står innført ved giftemålet at han ble født på Tjerneeie i 1868, som da er en husmannsplass under gården Tjerne som ligger i Ringsaker. Det står også at han ble konfirmert i samme kirkesogn i 1885. Det enkleste hadde jo vært å gå rett på disse årstallene og handlingene i kirkebøkene for Ringsaker. Han kan jo være født utenfor ekteskap, og i 1875 tellinga finnes en Anders Johnsen som snekker på gården Kaas i Ringsaker: Lenke , men det finner du ikke ut før dåpen og/eller konfirmasjonsopplysningene blir sjekka... Om det ikke dukker opp noen som har tilgang til disse bøkene før mandag/tirsdag, kan eventuelt jeg ta en titt og se hva jeg finner...Hei så lenge fra Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arild andersen

jeg fant denne Anders i Ft1900 med fødested Lom, men da ser det ut til at han har skiftet etternavn til Wækkum[url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=hentglobal®ister=fodested&pgj=55&teljing=ft1900&filnamn=f00401.wc2&amt=4&funnenr=447>Lenkemen det var 2 stk anders i ft1865 som er født 1846 i Lom så det kan være denne også og dermed feil persom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Kristiansen

Hei Arild.Ringsaker Mini 10 1861 - 69. Kort 3/16 Dåp nr.4, s.73.Martin f.1/10 1868, dpt.: 3/1 1869 Ringsaker kirke. Ægtefødt.Husmand Anders Janson Tjerneeie og eli Johannesdatter.Faddere: Lars Arnesen Tjerneeie, even Larsen Tjerneie, Helene Larsdatter, Johannes Olsen, Barnets Moder.Ringsaker/Ringsaker Mini 12 1879 - 90 Kort 5/9 Konf.nr.32, s.179.Konf.dato: 4/10 1885.Martin Hvalstad, f.1/10.68, dpt.: 3/1.69. Født på TjerneE., Bopel v/konf.: Hvalstad.Husmand Anders Johnsen, Eli Johannesdatter. Vacc.: 1869. Karakter: Maadelig.Finner ikke foreldrene gifte mellom 1865 og 1869 i kirkebok for Ringsaker.Mvh.Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arild andersen

Hurra....der har vi det som bekrefter mysteriet...Tusen takk LillianDa får jeg lete etter giftermålet til foreldrenemvh Arild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Kristiansen

Hei Arild.Fikk en følelse på å sjekke inflytning før Martin ble født - her tror jeg du har Anders Jansen/Janson/Johnsen....da skal jeg lete en gang til på Ekteskap i Ringsaker!! Denne Anders Jansen er inflyttet fra Elgå ved Arvika og der har jeg døpte, viede og begravede fra 1688 - 1920 i Hefter jeg har kjøpt i Sverige.Ringsaker Mini 10 1861 - 69 Kort 12/16, nr.27, s.411 venstre side.Opgiven datum 21/12 1866 Anders Jansen, Uk, Arbeidskarl, alder: 47 (om det er 47 år eller f.i 1847 skal jeg se om jeg finner) Opgiven ved inflyningen: For at søge Fortjeneste.Fra hvilket sted inflytted og hvor født: Elgå ved Arvika i Sverige, der født. Hvor den inflyttede opholder seg: Tjerneeie. Medbragte Attester: Attest fra Arvika af 7/12 66(Gifteattest)Mvh.Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Kristiansen

Hei Arild.Snakk om å være blind på begge øya...var nok for trøtt til å lese skikkelig - sorry!!Her kommer vielsen til Anders og Eli:Ringsaker Mini 10 1861 - 69 Kort 9/16, vielse nr.23, s.292Ringsaker kirke 22/2 1867Anders Janson, Ungkarl og Inderst, Født: Elgå i Sverige, nu Tjerneeie, 47 år, Far: Jan Erikson.Eli Johansdtr., Tj.p., f.Stolpestadeie, nu Tjerneeie, 38 1/2 år, Far: Johan ChristensenForlovere: Carl Joh. Hvelten og Joh. Farberg.Lyst: 4 S. i Adv., 2 Juled. og S. i Jul.Vacc.: Vacc. han i følge Indfl.Att., hun af 4/11 40Mvh.Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Kristiansen

Hei Arild.Tror også muligens at de kan ha oppholdt seg noen år i Sverige - ettersom de ikke finnes i FT1875 - eller kanskje de døde for den saks skyld. Du får si fra om jeg skal gi deg flere opplysninger ang. Anders Janson....har funnet hans dåp - han er født 19/12 1818 i Ängtorp (Dette er i Älgå) av foreldre: Jan Erikson og Maria Olsdotter. Der er flere søsken.Mvh.Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Kristiansen

Hei Arild.En del av disse barna har nok død for nå har jeg funnet Anders på Husförhör fra Älgå under Strand 1821 - 26 med foreldre og 2 søsken (den ene muligens tilhørende kun moren) og i Älgå under Bjørnerud 1826 - 32.Fra avskrift Födde 1688 - 1835 Älgå finner jeg disse til foreldreparet Jan Erikson og Maria Olsdotter.Märta f.21/5 1812 Grinsbol, Anders f.14/2 1816 Ängtorp, Kajsa f.7/4 1817 Ängtorp, Anders f.19/12 1818 Ängtorp, Son f.28/1 1823 Strand, Erik f.1/2 1825 Björnerud.Finner ingen flere i Födde fra 1836 - osv.I Husförhör 1821 - 26 står det også en sønn Johannes f.1808. men regner dette som Maria Olsdatters sønn inntil jeg evt. finner ut av det. I samme husförhör er det kun Märta og Anders som er med - de andre må ha dødd. I Husförhör fra 1826 - 32 er Märta, Anders og Erik med. Jan Erikson(Erson er født i ?Mangskog?(skal sjekke dette) 12/12 1779 og Maria Olsdotter er født i Glava/Glafva 9/12 1785.Jeg har skrevet ut de to Husförhör jeg har funnet, men de kan ikke lagres på PC´n så jeg må prøve å finne en måte å få sendt dem på om du ønsker dem i orginal.Kan selvfølgelig skanne dem inn igjen å sende på E-post, men da er jeg redd kvaliteten blir for dårlig!!Ser ikke ut til at de har giftet seg i Älgå.Så langt OK.Mvh.Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arild andersen

Hei...du verden.. du står, det er sikkert...jeg antar at du har funnet kildene på nett...er det ikke mulig å legge opp en link til sidene?arild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Kristiansen

Hei Arild.Husförhör og orginale kirkebøker finner jeg på Genline - der må det betales og jeg har dette fast hele året.(Blir billigere det, men du kan ta prøveabbonemang eller klippekort)Kan dessverre ikke gi deg lenker der.Jeg har avskrifter for Älgå fra 1688 - 1920 som jeg har kjøpt gjennom Värmlandsforeningen(er medlem der) og de er i hefter som jeg har hjemme. Så uten å abbonere på Genline kan du ikke få linker her. Link til Genline her så kan du lese om det selv: http://www.genline.se/Mvh.Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.