Gå til innhold
Arkivverket

[#43181] Ane/Anne Amundsdatter f. ca. 1790-95, gift med John Pederson Indre Mittet


Gjest Kjell Fredly
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell Fredly

Ane/Anne Amundsdatter f. ca 1795, trolig i Romsdalen. Hun ble gift (uvisst hvor og når) med John Pederson Indre Mittet f. 1791 fra Torsteingarden bnr. 5 på Indre Mittet i Veøy. De flyttet først til Tverrfjell i Bud der datteren Karen f. 1834 ble født. I mai 1840 kom denne familien til Smøla, der de ble boende på Valan/Valen bnr. 2 i Steinsøysundet. Ved ankomsten til Smøla står det oppgitt at Ane/Anne var 45 år gammel. Ane/Anne Amundsdatter døde på Valan i 1861, 71 år gammel ifølge kirkeboka. Etterslekta etter datteren Karen bor fremdeles på Valan. Datteren Karen ble gift to ganger, første gang i 1850 med Ingebrigt Ingebrigtson Hammervold f. 1819 fra Rødven i Veøy, andre gangen i 1860 med Ingebrigt Sivertson Dalseth f. 1836 fra Rødven i Veøy. Er det noen som kan hjelpe meg med å skaffe opplysninger om Ane/Anne Amundsdatters opphav?Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Kan dette være vielsen deres, tro?IGI Individual Record FamilySearch™ International Genealogical Index v5.0 Norway ANNE AMUNDSDATTER Spouse: JOHN PEDERSEN Marriage: 27 OCT 1830 Nesset, More Og Romsdal, Norway

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Fredly

Så flott! Jo, det kan faktisk se ut slik. Da kan det vel også hende at Anne er fra Nesset. I alle fall passet navnene godt. Jeg får bestille kirkeboken på microfilm og se etter! Hjertelig takk for hjelpen så langt!Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Fredly

Ja, det er det faktisk! Utrolig at jeg får hjelp så fort. Har vært i kontakt med Randi Ingunn Selnes, bygdebokforfatteren av de siste Nesset-bøkene, og hun skulle sjekke kirkeboka etter helga, så det er tydelig at jeg får hjelp fra flere kanter. Tusen takk for hjelpen Laila!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Iren Neergård

Her er paret som giftet seg 27 okt 1830, s 387 nr 13. Lenke John Pedersen Sandblåst av Boe Prgj. han er 40 år, Ane er 41 år. Det kan stemme med hun som var 71 år da hun døde. Men du sier at John Pedersen var fra Mittet, og da stemmer det ikke likevel. I kirkeboka er det reg. attest fra Boe prgj. dat 2 sep 1830.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Fredly

Det er nok ham allikevel. Han kaller seg Sandblost ved innflyttinga til Smøla også, så det er nok samme person. Men han er opprinnelig fra Indre Mittet.Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Ingunn Selnes

Hei Kjell! Nå er jeg hjemme igjen, men kirkebokoppslag blir det nok ikke så greitt å gjøre. Jeg leverte alt arkivstoffet tilbake til Nesset kommune da jeg ble ferdig med siste bindet. Men jeg har sett i bygdebøker i kveld. Dine tidligere hjelpere har funnet rette personen, men jeg er ikke så sikker på at hun var født i Nesset selv om hun vokste opp der og bodde på Åfløy i 1801. Åfløy er i b. 1 av Nessetbøkene av Ottar Roaldset. Vi finner familien på side 160-61. Denne boka kom ut i 1973, og det var ikke så enkelt å finne opplysninger den tida, særlig ikke når andre kommuner var blanda inn. Så opplysningene er en del mangelfulle.Faren Amund Amundson fikk skjøte på Åfløygarden 27.10 1796. Han var ikke gift med Gjertrud Olsdtr. ennå som står som kona hans i boka, og som vi finner i folketellinga i 1801. Det står ikke hvor de kom fra.I FS finner jeg: Gift i Kleive 24.06. 1798, Amund Amundson og Gjertrud Olsdtr.Åfløy ligger på 'markane' i Nesset, ved Gussiås, ikke mange km fra gardene i Kleive sokn i Bolsøy prestegjeld. Det var mye 'farting' mellom gardane her.I FS har jeg ikke funnet Anne Amundsdtr. døpt, så det er vanskelig å si om hun var født i 1789 som alderen ved giftermålet skulle tilsi, 1790 etter alder ved død, 1795 etter innflytting til Smøla, 1793 etter 1801 tellinga, eller 1799 som Ottar Roaldset skrev i bygdeboka.Jeg tror minst på 1799. Søstera Mali f. 1801 gifta seg 4 dager etter Anne. Alderen på Anne er i ministerialboka oppgitt å være 41 år, og på Mali er alderen 29 år. Hvis det er riktig at det er 12 år mellom dem, kommer vi til ca. 1789-90 på Anne.I tilfelle den siste utregninga skulle være den riktige, er hun kanskje ikke datter til Gjertrud Olsdtr. Kanskje Amund Amundson har vært gift tidligere, eller at Anne var født før ekteskapet.På s. 160-61 i b. 1 står det: Kona til Amund heitte og Gjertrud Olsdotter. Dei hadde desse borna: 1. Ane f. 1799. Gift 1830 med Jon P. Sandblåst. 2. Gjertrud f. 1800, 3. Mali f. 1801, 4. Ole f. 1803, 5. Nils f. 1805, 6. Amund 1807.Amund døydde i 1808 og ved skiftet..., Gjertrud Olsdtr. vart i 1810 oppattgift med Ole Olson Tjelle o.s.v.I Bygdebok for Holm sokn v/A. Solemdal s. 67-68 står det om Jon og slekta i Torsteingarden på Indre Mittet. Peder Sørensen Dale 1759-94 gift i 1785 med Sigrid Jonsdt. Ytre Mittet 1760-1826 frå Nilsgarden, hadde 4 barn: Nr. 3: Jon Pedersen Mittet f. 1791, tvilling, husmann, flytta til Tverrfjell i Eide, gift med ukjend kone. 1 datter: Karen f. 1834 o.s.v.Av Jon Pederson sitt ekteskap med Anne Amundsdtr. i 1830, ser vi at han var enkemann da de gifta seg. (Anne må i alle fall være mor til Karen).Siden Solemdal nevner Eide, kjenner kanskje Jonny Lyngstad til noe av dette. Dessuten tror jeg han har kopi av kirkebok for Nesset også.Ja, det vart mange årstall på denne dama, Kjell, men at hun vokste opp på Åfløy i Nesset er nok sikkert, selv om opphavet er uklårt. Skal ha henne i tankene når jeg drar på biblioteket, men det blir ikke denne uka. Så da har kanskje noen allerede slått opp for deg. Lykke til!Hilsen Randi Ingunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Fredly

Hei Randi Ingunn! Her var det mange opplysninger! Tusen hjertelig takk for hjelpa, du er flink! Skal skaffe meg kirkeboka for Kleive, det blir vel helst Bolsøy det vil jeg tro? Det er mange i slekta etter Anne som har lurt på hvor hun var fra, og nå har vi i hvert fall skikkelige spor å gå etter! Dette var moro!Igjen tusen takk! Vi må holde kontakten.Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.