Gå til innhold
Arkivverket

[#43189] Bilde fra Østerdalen?


Gjest Kari Hagen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kari Hagen

Noen der ute som kan hjelpe meg? Hvor kan bildet være tatt og hvem er bildet av?Bak på bilde står det Sanna Larsen, Østerdalen. Sanna er min oldemor f. 1883 Romedal. Vet at hun ved ft 1900 jobbet som tjenestepige hos Th. M. Ruud, gardbruker og Sparebankkasserer på Negaard i Storelvedalen. Vet ikke mer om oppveksten på Hedmark. I 1909 gifter hun seg i Nannestad, Akershus, derfor tror jeg bildet er tatt før 1909.Mvh Kari

bilete1423.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Klefsås

Før jeg så det om sparebankkassereren, slo det meg at dette kunne være fra Amtsskolen i Storelvdal, Hedmarks første faste av det slaget. Og når hun var var tjenestepike på Negård, et par steinkast unna, er det enda mer sannsynlig. Jeg prøver å undersøke dette nærmere.Mvh Ola

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kari Hagen

Hei Ola.Du trår hjelpende til igjen du, fikk jo så god hjelp av deg sist.Om det er bilde fra skolen, kan det vel være bevart noe historikk. Kanskje ikke lett å finne ut hvem som er min oldemor på bilde, men spennende allikevel. Sendte bilde til historielaget i Stor-Elvdal med etterlysning der også.Venter spent på videre tilbakemelding.Mvh Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Klefsås

Bildet er fra den gamle amtsskolen! Midt-Østerdal videregående skole har bilder av de fleste kullene i en permanent utstilling i korridoren, alle med årstall, tror jeg. Jeg har sjekket i dag, og dette bildet er fra skoleåret 1901-02. Det er dessverre alt jeg vetbortsett fra at jeg mener å dra kjensel på en av lærerne. Jeg tror Statsarkivet i Hamar har en noe fra denne skolen i sitt arkiv, men ganske sikkert ikke bilder med navn på elevene. Skolen lå like sør for Stor-Elvdal hovedkirke, akkurat der hvor veien nå er skåret ned i en skjæring. Så da er vel dette så langt vi kommer?Mvh Ola

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Hagen

Hei igjen Ola.Flott å få bekreftet hvor bildet kommer fra. Får lete videre 'på loftet' til min mor og onkel, så kanskje det dukker opp flere bilder.Tusen takk for hjelpen.Mvh Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.