Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Gordon Collett

[#43192] Gårds navn forandring - Trøflen til Trøsten

Recommended Posts

Gjest Gordon Collett

I Gårdsmatrikkelen for 1886 står gård med navn Trauten med notate 'Alm. skr. Trøften.' I Gårdsmatrikkelen for 1838 står samme gård med navn Trøsten.Er dette samme gård som står i den 1801 folketelling for Strøm i Hedmark med navn Trøflen?Takk for hjelpen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Arne Langås

Jeg kjenner ikke stedet, men kan tenke meg noen forklaringer.Gårdsmatrikkelen 1838 er antakeligvis trykt med gotisk skrift. Der er 'f' og 's' (den lange s-en) forholdsvis like. På ett eller annet tidspunkt kan f ha blitt feiltolket som s.Når det gjelder 1801, regner jeg med du har sett den transkriberte utgaven. En t kan lett ha blitt feillest som l under avskriving. Det fins flere eksempler på 'feilskrevne' gårdsnavn i denne tellinga.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Gordon Collett

Takk for idene. Gårdsmatrikkelene leste jeg på RDH websidene og har ikke sett selve håndsskrift originalet. Din forklaring, når tatt med annet jeg har lest, har overbeveist meg at jeg letter på riktig gård i 1801.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Berit Knudsen

O. Rygh, Norske gårdsnavn (fra 'Nyttige lenker' under), Trauten i Sand sogn i N-Odal, HE. Lenke

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Hans Fr. Haug

Gårdsnavnet er Trauten. Slektsnavnet Trøften er avledet av gårdsnavnet. Men som mange ganger ellers forveksles gårds- og slektsnavn.Hilsen Hans Fr.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.