Gå til innhold
Arkivverket

[#43197] Navnetyding i Oddernes kirkebok


Gjest Cathrin Jegesberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Cathrin Jegesberg

Hei!Jeg lurer på om det er noen som kan hjelpe meg å tyde et etternavn på far til Gunnild Marie Jakosdatter f.1826 døpt 21/5 1826 i Oddernes. Har funnet ut at hennes far het Jacob Michael Christensen under hennes konfirmasjon i 1840 Oddernes,men greier ikke å forstå at han het det tildligere.Vil også sette pris på om noen vet noe mer om eventuelt søsken osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin J

Mange takk til Torleif Odland for at du tar deg det bryderiet med å prøve å tyde det. Har prøvd med lupe og det som er. Har alltid fått høre at jeg kommer fra tysk avstamming,men har dessverre ikke noen eldre og spørre, kun moren og hun er ikke gammel.Vet at de fleste i familien bakover,kommer fra Oddernes. Cathrin Jegersberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Har endel stoff lagret fra Oddernes,skal gjenomgå dette, hennes mor kommer derfra. Jeg tror skal du løse nøtten, så må jeg finne vielsen til paret, og da får en håpe at den har forgått i Oddernes, men jeg anntar det for mest sannsynlig.Mvh. Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Har kikket gjennom Oddernes kirkebok 1820-26 som er scannet under copulerede, finner ikke paret. Men der mangler et par sider i denne kirkeboken, skal kikke nærmere på SAK på onsdag.Mvh. Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin J

Takk så mye til deg Torleif Odland for at du prøver.Selv har jeg prøvd å finne ut så mye som mulig via de scannede sidene på nettet.Det jeg vet er at Gunnild Marie Jakobsdatter giftet seg med Lars Kristian Olsen f.1819 og jeg vet navnet på hans foreldre,men greier fremdeles ikke å forstå etternavnet til Jacob Michael da hans datter ble døpt. Cathrin Jegersberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegesberg

Hei igjen Odland. Som du sikkert har skjønt så er jeg nybegynner på dette området.Alt jeg hadde da jeg begynte var den informasjonen moren min har gitt meg,da hun vokste opp med sin farfar Lars Kristian Jegersberg i Drøbak. Har også prøvd å kontakte historielaget i Drøbak,men der fikk jeg ingen respons. Skrev også til statstarkivet i Oslo med spørsmål om hvorfor min oldefar tok etternavnet,men de fant ikke søknaden. Setter derfor veldig stor pris på å få hjelp av en med erfaring. Vet at hans forfedre kom fra Jegersberg gård,men ikke noe utover det. Hilsen Cathrin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegesberg

Hei Torleif. Min E-postadr.er a-k-jege@online.no Forøvrig kan du gå inn på hjemmesiden under hele navnet mitt og der er en direkte link til E-post. Hilsen Cathrin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Det kan se ut som om Jacob Michael Christensen kommer fra Lyngdal, jeg anntar at det er han som nevnes som 19 år og ugift ved folketellingen i Lyngdal 1801. Hvorfor tror jeg så at han er den rette, ved dåpshandling i Oddernes for Jacobs sine barn, finnes en Reinert Christensen nemnt som fadder, også han finner jeg ved samme folketelling i Lyngdal som gjetergutt. Finnes der noen med bygdeboken for Lyngdal, kansje der kunne stå noe der?Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl Berge

Da er disse to sønner av Christen Ånensen i Kvåvig Lyngdal (men han kom fra Vassland i Vigmostad), gift 3 ganger. Moren til disse to er kanskje Anne Margrete Tollisd fra Skoland Lyngdal 1747-1796.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

Takk til Torleif Odland, som har greid å løse spørsmål om slekten til Jacob Michael Christensen.Han kom helt tilbake på 1500 tallet i Lyngdal. Cathrin Jegersberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

Må få lov til takke Jarl Berge for det arbeidet han også har lagt ned sammen torleif Odland. Imponert over all den lokalkunnskap,som disse to sitter inne med. Mange takk. Cathrin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

I dag har jeg fått løst gåten på mitt spørsmål om den ene halvdelen til min oldefar Lars Kristian Jegersberg f.(Larsen). Dette har Torleif Odland og Jarl Berge greid å løse, med sine kunnskaper og tålmodighet.Tusen takk fra Cathrin og min mor Anne Kristine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.