Gå til innhold
Arkivverket

[#43198] Oppslag i Vaksdal, Hordaland , Bygdebok bind 1, Vaksdal. (Bruvik Sokn)


Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

Jeg søker opplysninger om Guttorm Hansen fras Skånevik , som i 1900 drev spiseforretning på Vaksdal i 1900. Han var gift med Janniche Marie f. Madsen.LenkeHun giftet seg for fjerde gang i Domkirken i Bergen 29.10.1901 med Petro Ingeno Matilius Jensen. Jeg antar derfor at Guttorm Hansen må ha dødd på Vaksdal 1900/1901. Står det noe om denne familien i bygdeboken? Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Skålnes

Eg veit ikkje noko om Guttorm sitt liv i Vaksdal, men her er nok dåpen hans i Skånevik (einaste Guttorm eg finn fødd i 1870):LenkeEg ser at han er ein fjern slektning av meg, avdi mor hans, Marie, har aner frå vårt Skålnes indre.Under Sandvik er ikkje Guttorm nemnd. Det står berre om mora: Marie f. 1845, Børkjenes i Etne, g.m. Roald Hansen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk Marie for informasjon om Guttorms opphav.Den informasjonen er notert. Nå er det forsåvidt ikke Guttorm som er av interesse, bortsett fra når han døde.Det er derimot Janniche Marie Madsdtr. og hennes liv og lagnad jeg er mest opptatt av. Og det faktum at hun giftet seg for fjerde gang allerede 29.10.1901, må bety at Guttorm døde mellom tidspunktet for tellingen i 1900 og frem til juli/august 1901. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

I Etnesoga III, Børkjenes, s 457, står det at Guttorm f 1876 flyttet til Ålseund. Faren Roald Hansen var fra Enge i Etne og moren Maria Steinsdtr fra Sandvik i Skånevik. Guttorm hadde fem søsken, hvorav fire emigrerte til USA, mens en bror giftet seg med Tora Bianca fra Bergen.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Erik Veka

Guttorm m/fam er på Vaksdal ved folketelling 1900. Finn ikkje at nokon av borna vart veranda på Vaksdal. Skal sjekka kyrkjebok om han døydde på Vaksdal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Talkk til Arnfrid og Rolf Erik for nye innlegg. Får håpe man slipper å skrive om Etnesoga Arnfrid. Guttorm kan nok ha reist til Ålesund, men han var i alle fall i Bergen 1895, og som Rolf Erik sier på Vaksdal i 1900. Men jeg vet ikke om noen av familien ble værende der. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Rune Thorstensen

Takk Arnfrid for nytt innlegg. Jo, jeg hadde fått med meg de to dødsfallene.Så jeg er stort sett fornøyd med det. Men det kunne selvsagt vært greit å vite hva som skjedde med Guttorm, om ikke annet så ' just for the records'. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Når Ståle Dyrvik skriver i Etnesoga at han flyttet til Ålseund, må det jo være et eller annet i det, kanskje at han døde der. Jeg har imidlertid tatt direkte kontakt med han noen ganger i forbindelse med spørsmål til ætteboka, det går greit.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk igjen for gode råd Arnfrid. Jeg skal sjekke det, men om han reiste til Ålesund må nok han ha blitt skilt fra Janniche Marie. Hun giftet seg jo på nytt allerede 29.10.1901. Og det virke noe raskt om de skulle rekke å bli skilt først.Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Ved første øyekast kan jeg ikke finne henne utvandret fra Bergen. Det skyldes ikke at forfatteren har antatt at de utvandret fordi de forsvant fra Skånevik/Etne før 1900? Han har jo ikke registrert at Guttorm dre spisested i 1900 heller.Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.