Gå til innhold
Arkivverket

[#43199] Straff for lejermål med gift kvinne?


Gjest Harald Kvale
 Del

Recommended Posts

Gjest Harald Kvale

Ifølge opplysninger i Kvinnherad bygdebok, må kvinna i dette lejermålet Lenke være gift på det aktuelle tidspunktet.Det jeg lurer på er: Var ikke dette i så tilfelle en svært alvorlig 'forbrytelse', og hvilken straff ville være sannsynlig for partene?Mvh Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Det står litt om straffene her:[url="http://home.online.no/~fndbred/barnef.htm>http://home.online.no/~fndbred/barnef.htmVar en av de impliserte gift ville det være snakk om 'hor', og da kunne straffen bli svært streng, for kvinnen kunne det - om loven ble fulgt - f. eks. bli henrettelse gjennom drukning i en sekk.Lovteksten fra 1604 ligger her:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Kvale

Tusen takk for svaret!Jeg ser i kirkeboka at det i enkelte tilfeller står at en av partene var gift, men det står ikke 'hor' noe sted.Løsningen kan være at kvinna ble gift med brukeren på Omvik etter lejermålet, og at hun var i tjeneste på gården i 1718. Det eneste problemet med den løsningen er at vielsen ikke finnes i kirkeboka som begynner 1710, begge var dessuten fra Kvinnherad.Mvh Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Kvale

Hun var ifølge bygdeboka gift med Lars Olsen store Omvik, men boka nevner ikke når de ble gift. Det står også: 'mogeleg at Lars var gift to gonger', om dette skyldes at det er 11 år mellom barn nr.2 og 3 vet jeg ikke. Lejermålet er ikke nevnt i boka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Grunnen til at eg spurde om namnet på mannen hennar, var ein mistanke om at han var ute i Store nordiske krig. M.a.o. at ho sat heime og venta på soldaten som kan hende aldri kom heim att - og i mangel på mann, fann seg ein 'vikar' i mellomtida. Og det er truleg sant. Der var nemleg ein Lars Olsen Vinvigen (Egil Øvrebø har merknaden 'Omvigen' i si bok 'I kongens teneste' - utgjeve av Riksarkivaren 1996) som vart send av garde med Sunnhordlenske 1. reservekompani (R1SH) 0811 1709. Han vart dimmitert 2208 1719 og kom heim med kompaniet 3009 1719.Dette minner mykje om mi Herborg Askildsdotter Hjelvik (frå Osterøy), men mannen hennar kom aldri heim att. Historia om Herborg kan du mellom anna lesa her http://home.online.no/~fndbred/herboa.htmNår tingbøkene for Sunnhordland er skriven av forbi 1718, finn du sikkert noko om 'di' der. Og der var fleire, truleg mange fleire, som søkte trøyst hjå dei heimeverande mannfolka i dei lange krigsåra då mannfolka på Vestlandet meste vart utrydda for å forsvara Austlandet og Kongen i København (berre kring 5.000 av 10.000 utkommandera vestlendingar kom heimatt - og mange av dei var helselause). Men dei stakkars jentene som kom i ulukka medan mannen var borte, måtte bøte til Kongen med alt dei eigde - makta rådde då som no. Men historia om Herborg syner at ikkje alle kan ha vore imot dei. Det var jo ikkje mykje Kongen fekk av hennar gods. Kan hende var det slik med 'di' òg? Det vil tida vise når vi får tingbøkene på bordet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Her finn du Lars Olsen i 1701 på St. Omvik: LenkeDu skriv ikkje når 2. og 3. barnet var fødd, men om 2. er fødd kring 1709-10 og 3. kring 1720, skuldast nok det krigen. Veit du forresten kva barnet ho fekk utanom ekteskap vart døypt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Kvale

Tusen takk for meget interessant inlegg Bjørn. Du har helt rett tidspunkt på barn 2 og 3 (1709 og 1720). Barnet er døpt Bertel, og er etter all sannsynlighet min 4xtipoldefar.Mvh Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Då kan det ikkje vera andre enn han Lars Olsen i Vinvigen (Omvigen) ho var gift med. Men eg vil gisse på at futen har vore ute etter pengane hennar. Men nokon annan straff enn å bli dømd på 'den ydderste formue' har ho neppe fått, attåt at barnefaren fekk bot. Så det skal bli artig å sjå når tingbøkene kjem. Den kongelege kverna mol, men ho mol sakte - som du ser av Herborg-saka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Kvale

Hei BjørnDet er sikkert helt riktig, og det er nok de to som har vært gift hele tiden, selv om bygdeboka nevner muligheten for to ekteskap.Skal jeg bruke fantasien litt i favør Kari, trenger ikke 'sidespranget' vært helt frivillig. Det står nemlig om barnefaren og kona han ble gift med at han måtte tukte ånda ut av henne, huffamei.Mvh Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Kvale

Hei BjørnHan ble gift med Dorta Samsonsdtr. fra Brekke i Strandebarm, men jeg har ikke funnet vielsen. De døper to gutter i Skånevik (Johan 1750 og Samson 1753), så det er mulig de bodde der. (Samson ble ihvertfall i Skånevik, på Ebna) Jeg har fått opplyst at Bertel og Dorta døde i 1789, men har ikke sjekket dette selv. Jeg lurer på om ikke Bertel også tok mora Kari med seg, for jeg finner henne ikke død i Kvinnherad.Når jeg nå har nevnt Bertels barn, kan jeg innrømme at når det gjelder Samsons kone Stine Pedersdtr. har jeg et enda større problem. Hun brukte navnet/adressen 'Hallen', og første spor av henne er hennes konfirmasjon på Fjelberg i 1774. Hun og Samson ble viet på Fjelberg i 1782, og hun har trolig en storesøster Inger som også ble viet der i 1777.Jeg har forsøkt å få hjelp tidligere på Brukerforum med dette problemet, men fikk lyst å spørre deg, da det virker som du 'har peiling'.Mvh Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Skålnes

Stine Pedersdtr. skal ifølge Chr. Løvvig vera av taterslekt.Eg antar du har lese i Skånevikssoga at Bertel skal ha vore ein rik mann. Han og Ådne Ebna (Ådne Aslaksson frå Skålnes Indre, bror av min 4tippoldefar)grov etter skattar i dei gamle gravhaugane på Rabbateigen (Bertel sitt plass).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Kvale

Hei MarieJa, jeg har lest i Skånevikssoga, og har også vært i kontakt med Statsarkivet for å få høre hva det stod om Stine og dette med taterslekt. Det pussige var at de ikke kunne finne dette utsagnet 'vistnok av taterslekt' i Chr.Løvvigs samlinger.Mvh Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.