Gå til innhold
Arkivverket

[#43204] Børre Berthelsen ( Nes Hamer Hedrum .)


Gjest Roy Kåsa
 Del

Recommended Posts

Gjest Roy Kåsa

Børres datter Marthe født ca 1746 gifter seg i Brunlanes Juli 1769 med Anders Jonsen. Børre er da skrevet fra Nes Hamer i Hedrum. Kjenner noen til denne Børre Berthelsen?Roy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg ser at det handler om Berthel Børgesen og ikke om Børre, her på Underbo. Men det kan vel likevel være av interesse, håper jeg. ( Gårdene Wittersø og Undersbo, lå nok under Hedrum den gang, og ikke som i dag under Larvik.) Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Gaarder

Tror nok ikke det er den Børre Berthelsen som Gunn har funnet som er den rette. Jeg har en annen kandidat, som passer noe bedre m.h.t. føselsår.På plassen Broen under Nordby i Hedrum er Børre Bertelsen husmann fra 1744-51. Han er født ca 1715. Han var tidligere kulledreng ved Moholt jernverk i Siljan. Han hadde tilsyn med jerntransporten til Hagenes jernverk. (Jan W. Krohn-Holm: Hedrum bygdebok, bind II, s. 66). Det står at han flyttet vekk, og jeg har ikke funnet ut hvor han flyttet, men det kan godt være til Brunlanes. Det var jo også jernverk i Brunlanes på Barkevik.Opplysningene til Gunn er ikke uten relevans i denne saken, for Børre var sønn av Bertel Hansen fra Hagtvedt, som igjen var sønn av Hans Hansen fra Fjære og Borild Bertelsdatter fra Undersbu. Borild var søster til førstnevnte Børre.Hvis du Roy vet hvor Marthe og Anders bodde da de giftet seg, kan jeg se om jeg finner noe om dem i Brunlanes bygdebok.Berit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her har du vel datter til Børre på Tanum i Brunlanes i 1801-tellingen. Flott at Berit har Brunlanesbøkene som hun kan slå opp i for deg også.Lenke Er enig i Berits vurderinger , men de jeg har funnet tilhører nok slekta bakover? Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

I lenke under innlegg 10 finner du Børre Berthelsen f. ca 1714 død Nes Hammer. g.m. Signe Pedersdatter. ( Du må nok forstørre sidene slik at det blir lesbart)Håper dette kan være et spor.Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roy Kåsa

Glemte i iveren å si at jeg har bygdeboka av Lorens Berg. Anders Jonsen og Marthe står omtalt under Solum, men ingenting om Marthes foreldre eller hvor hun kom fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Theie

HeiEr usikker på denne, det er lenge siden jeg så på den, men har notert følgende:Fra internett, skifter i Hedrum (Hedrum genealogiske sider:'Folio 77b-78a / nr. 84 / 9. desember 1743 Afdøde Egtefolk Bertel Hanssen og Maren Sørensdatter paa Pladsen Broen i Hedrum Sogn. Plassen lå under gården Nordbye. Arvinger: Sønnen Børre Bertelsøn, 28 år, kulledreng ved Moeholt Hammer i Slemdahl, gift med Signe Pedersdatter. Datteren Borrild Bertelsdatter, 21 år, ugift, hos sin forlovede Gullech Pedersøn Bommestad. Anun Erichsøn Fiere ble datterens verge. Brutto: 76 - 0 - 2 Netto: 42 - 2 - 6'Egne notater:I Brunlanes kirkebok, PF 65, 1766, finner jeg ekteskap for Mari Børresdatter, g.m. Hans Nielsen fra Svinderøe?. Hun fra Næs Hamer. Kausjonister er: Niels Nielsen fra ?? Herøe(?) og Børre Bertelsen ved Næs Hamer. dato 13. Juli 1766.Av ekstraskatt 1762 for Larvik m/Langestrand og Sandefjord fremkommer Børe og hustruen Signe Pedersdatter. De var bosatt på Næss Hammer, husnr. 5. Sammenholdt med opplysningene nedenfor hos Lorens Berg i Hedrum Bygdebok, som også viser at Børre har arbeidet ved Moholt, og reiste vekk fra Hedrum i 1751, antar jeg at det er samme Børre.Fra Lorens Berg, Hedrum Bugdeboks, side 185, under eiendommen Brua u/Nordby i Hedrum:'Børge Bertelssøn 1744-51, g.m. Signe Persdatter. Han hadde før været kulledreng ved Moholt, reiste væk fra Brua 1751. Førte tilsyn med jernførslen (det skulde nu sættes op hus til jernet).'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg tipper det var Hagenes verket det var snakk om i Hedrum. Prøver med en kartlenke hit. LenkeNord vest for Goksjø om du ikke får inn kartlenken.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Det ser vel ut til at Børre Bertelsen har flyttet en del på seg, og at han altså har vært knyttet både til Hagenes hammer, Moholt hammer og muligens Brunlanes. Dermed kan det vel også tenkes (litt avhengig av hvilket årstall i Børres liv det er snakk om) at 'Næss Hamer' er hammeren i Brunlanes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.