Gå til innhold
Arkivverket

[#43206] Skifte i Nordfjord - Mons Myklebust


Gjest Tor Kvien
 Del

Recommended Posts

Gjest Tor Kvien

Det blir mange spørsmål på en gang, men kan jeg få hjelp med innholdet i dette skiftet også:275 Mons Hansen Myklebust Davik 108 3 1704-1706

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Skiftet er datert 15. april 1705 og nevner barna Jørgen, Lars i Bergen, Hans, Else, g.m. Olle Erichsen Humberstad og Ingeborg, g.m. Iver Erichsen Hougs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Nesje Myhr

Jeg lurer på datteren Ingeborg Monsdtr gift med Iver Erichsen Hougs. I bygdeboka ( Haus) står det at hun er gift med Jon Eirikson ( bruk nr 7 på Haus) død 69 år gammel i 1725. Ingeborg Monsdatter Myklebust død 82 år gammel i 1701. I folketellingen 1701 er det også Jon Eirikson ( 45 år)som nevnes Lenke men her står jo ingen kvinner nevnt. Tar den gamle bygdeboka feil? Kan Iver være Jon, eller kan det være en bror?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kvien

Mitt primærmål var å få identifisert Else, men jeg antar dette er 'vår' Ingeborg: LenkeJeg har så langt valgt å tro at hun var gift med Joen som er nevnt i tellingen. Der er ingen Iver nevnt, men Joen og Iver kan lett forveksles med litt snirklete håndskrift.Kanskje Yngve Nedrebø kunne være brydd med å sjekke originalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.