Gå til innhold
Arkivverket

[#43207] Maren Benedikte Sternberg f 1821 i Kristiania gift i Eggedal m Henrich Bøhmer


Gjest Guro Reinhart
 Del

Recommended Posts

Gjest Guro Reinhart

Har med interesse lest diverse innlegg om Sternberg- og Bøhmerslekt (24600, 29148, 33001).Kjenner noen opphavet til Maren Benedikte (Hansdatter?) Sternberg som ifølge FT 1865 skal være født i 1814 i Kristinaia.I FS gifter hun seg i Eggedal 20 mai 1849 med Henrich Nicolai (Nicolaisen) Bøhmer født i Kongsberg.Lurer også på om disse ble skilt iom at Maren Benedikte befinner seg i Ofnerudhaugen i Røyken som 'logerende' og ikke bor sammen med familien sin på Vang i Røyken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guro Reinhart

Jeg går litt videre på denne. Har funnet Maren Benedikte Steffensdatter døpt i Oslo Domkirke 2 des 1821 med tvillingsøster Johanne Frederikke - de er født 8 okt. Foreldre enkemann(?) Steffen Steffensen, som kalte seg Sternberg senere og jomfru Anne Cathrine Jonsdatter Bradt. Disse ble senere gift - fant tvillingparet konfirmert i Oslo Domkirke april 1837. Foreldre Steffen Steffensen Sternberg og hustru Anne Cathrine Jonsdatter.I FT 1865 (Carsten 4) er Stefanus/Steffen 70 år og født i Aker. Finner en Steffen Steffensen i FT 1801 under Foss Øvre i Aker som passer i alder.Siden han tok Sternberg-navnet, lurer jeg nå på om han kan være uekte sønn av Stephen Sternberg ref. innlegg 33001 (21) og en av døtrene på Foss Øvre. Kan noen hjelpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor  Böhmer

Det ville være meget interessant om noen vet hvem hun fikk barn med og som førte til at hun dro til USA. Det sies å være gardsgutten. Det barnet som da ble født i Chicago, USA 28 des 1861, ble stamfar til en 'Bøhmer-gren' . Hun var nok tilbake etter et par år og finnes ved folketellingen i 1865 i Røyken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guro Reinhart

Da vet du mer enn meg, Thor. Jeg har nylig begynt å lete etter anene til Henrich Nicolai Böhmer og Maren Benedikte Sternbergs datter Anna født 1860 i Eggedal. Visste ikke at Maren hadde vært i USA eller om et barn som skal være født der. Skjønte at ting ikke var som de skulle iom at moren er logerende et annen sted enn familien.I FS finnes en Jahn Hendricksen Bohmer født 28 des 1861 i Røyken og døpt samme sted 6 år (?) senere. Med foreldre Hendrick Nicolai BOHMER og Maren Benedikte Sternberg. Regner da med at dette er feil og at Henrick ikke er barnets far....?Hvis du har forsket på dette, ville jeg sette veldig stor pris på om du kunne fortelle meg hvem Marens Benedikts foreldre er. Tusen takk. Hilsen Guro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guro Reinhart

Ref innlegg 6 hvis det skulle være av interesse.Fant Steffen Steffensen døpt i Vestre Aker 8 jul 1798, uekte sønn av Maren Hansdatter hos Peder Nilsen i Wangen og Steffen Caspersen i Møllergaten. Sønnen tok altså sin fars etternavn - Sternberg. Guro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Du er velkommen til å ringe meg. Ikke sikker, men tror Jahn ble født i USA. Men er han født før en evt slillsmisse, så er Henrik ikke teknisk sett, men juridisk sett - faren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.