Gå til innhold
Arkivverket

[#43211] Ingeborg Olsdatter Gustad/Bae ca 1800 i Averøy, Møre og Romsdal


Gjest Bjørn Eide
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørn Eide

Hei! Håper noen kan hjelpe meg med denne 'nøtta'. Jeg skulle gjerne visst mere om Ingeborg og opphavet hennes. Det eneste jeg vet er at hun ble gift med Johannes Olsson Bae. Han var født 8/3 1779 og konfirmert 8/1 1797 i Bremsnes kirke. Ingeborg og Johannes fikk sønnen Johannes Johannesen Gustad. født 3/7 1802 og gift 13/4 1834 med Gjøa Jensdatter. De fikk tilsammen 11 barn. Det hadde vært kjekt å få vite mer om nevnte Ingeborg. Var hun gift med Johannes Olson Bae, eller var sønnen deres født utenfor ekteskap? mvh Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Endre Holten

Døpt 1. august 1802 i Kristiansund kirke:'Ingeborg Olsdatters uægte søn Johannes, født 3. juli. Faddere: Sivert Fredriksøn og Peder Jonsøn, Ole Hanssøn. pigen Karen Larsdatter, Ingeborg Iversdatter og Ane Olsdatter. Barnefader: matros Johannes Olsen Bae. Saa angivet af Sivert Fredriksen' Mvh. Endre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Eide

Hei Endre. Tusen takk for hjelpa. Da vet jeg i hvertfall hvor Johannes ble døpt og at han var uegte barn. Det som blir vanskelig er nok å finne rette Ingeborg. Det er vel rimelig å anta at hun enten var fra Kristiansund eller hadde tjeneste der. Hva betyr egentlig saa angivet af? Er det nærliggende å tro at dette er husverten eller den som hadde personen i tjeneste . Eller kan det være en annen sammenheng? mvh Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Eide

Hei. Har prøvd å følge sporet. Jeg finner ei Ingeborg olsdatter i ft 1801 som er tjenestetaus på innlandet. Men ikke hos Sivert fredrikson. Hun oppgis til å være 27 år. dvs f. ca 1774. I samme folketelling finner jeg 4 aktuelle Ingeborger i Kvernes. Johannes Olson tror jeg er på Kværes prestgård som tjener. Der finnes også ei mulig Ingeborg Iversen ( en av fadderene? ). Kan Ingeborg ha vært der som tjenestepike i 1801, men måtte flytte da hun ble med barn? Har søkt litt på FS i håp om å finne kandidater. Finner ei som er døpt 24/5 1772 med far Ole Monsen. I kornstad er det ei døpt 30/9 1775 med far Ole Meclenborg Hansen Juul og ei fra frei døpt 30/7 1775 med far Ole Jonson. Håper at du Endre eller andre kan hjelpe til med å avskrive noen av disse. Eller ha tips om å lete etter 'nåla i høystakken'. mvh Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Kristiansen

I første innlegg skriver du at Ingeborg Olsdtr og Johannes Olsson ble gift. Da kan jeg anbefale at du slår opp i Copulasjonsboka for Kvernes prestegjeld og ser etter hva presten skrev om dem da de trolov seg. Er du heldig, får du et gardsnavn på henne eller andre nyttige opplysninger. Det er ikke alle som står innført der, men mitt inntrykk er at de fleste står. Mvh Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Eide

Hei. Takk for tipset Tore. Men jeg tok feil ang. ekteskap. Noe Endre rettet meg på i innlegg 2. Jeg lurer på om Ingeborg kan ha hatt noen forbindelse til Gustad. For Deres sønn Johannes (født i Kristiansund) bodde på Gustad når han giftet seg i 1834. Eller kunne han ha blitt bortsatt dit på et eller annet vis. mvh Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.