Gå til innhold
Arkivverket

[#43213] Ole Knudsen Teten - etterkommere?


Gjest Kjell Hamberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell Hamberg

Ole Knudsen Teten og sønnen Niels fra Baklia på Konnerud ved Drammen ble herostratisk berømte da de i 1842 angav Ole Høiland til politiet. Motivet var kanskje de 300rd som var utlovet som dusør, men det blir bare spekulasjoner. En ting er sikkert, Ole Høiland kom aldri mer på frifot.Ole Knudsen (f. 1776 Fausko eie) og kona Barbro Ingebretsdatter (f. 1782 Ulsåk) kom fra Hemsedal til Konnerud ca 1815. Totalt fikk de 7 barn som alle levde opp: 1) Kari f.1806, 2) Knud f.1808, 3) Ingebret f. 1810, 4) Niels f. 1813, 5) Anne Maria f. 1816, 6) Olaus f. 1820 og 7) Johan f. 1822. 5 av disse fikk etterkommere (ikke Kari og Niels, så langt jeg har funnet).Min fascinasjon for Ole og familien hans skyldes er at jeg etterhvert oppdaget at Ole og BArbro er min 2-tippoldeforeldre gjennom den yngste sønnen, Johan. Jeg startet et 'prosjekt' for å finne flest mulig av Ole og Barbros etterkommere. Det har til tider ikke vært lett - barn og barnebarn holdt vel en relativt lav profil de første årene; noen flyttet VELDIG langt. Men du verden, så spennende det er å 'oppdage' nye slektninger.Jeg har klart å finne mange etterkommere, også til etter 1900, men hensikten med dette innlegget er å komme i kontakt med flest mulige som måtte gjenkjenne Ole og Barbro som sine aner. Jeg utveksler mer enn gjerne det jeg selv har klart å samle (med forbehold om de som er i live).Med hilsen Kjell Hamberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Gjest Kjell Hamberg

Jeg tar tak i samme temaet, men forsøker motsatt fokus:Dvs. hvem var Ole Knudsen Tetens foreldre?Jeg har fått opplysninger som sier at de het Knud Pedersen og Mari Olsdatter (det passer med dåp i Hemsedal mars 1776, foreldrenes bosted; Fausko). Foreldrene er sagt å være de samme som bor på Wold eie i Næs i Hallingdal i 1801 og det kan være de som giftet seg i Nes i 1771, men jo mer jeg leter og finner opplysninger om Ole Knudsens far, Knud Pedersen Fausko, jo mer sikker blir jeg på at jeg skal holde meg i Hemsedal. (Knud Pedersen Fausko ble bl.a. far til Peder, født utenfor ekteskap i 1769).Trolig er Ole Knudsen Teten identisk med en av de to Ole Knudsen som bor under Løken i Hemsedal ved FT 1801. Faren til en av dem heter da også Knud Pedersen (definitivt ikke identisk med han på Wold eie i Nes). Begge disse Ole Knudsen ble konfirmert senere i 1801 (i en alder av 24 år!); den ene bodde da fremdeles under Løken, den andre under Halbjørnshus.Da 'min' Ole Knudsen giftet seg i 1805 bodde han på Ulsåk i Hemsedal. For meg virker det derfor som om Ole Knudsen Teten hadde 100% tilhold i Hemsedal ihvertfall til forbi 1805. Har derfor problemer med å se at paret på Wold eie i Nes skal være foreldrene.Kan noen hjelpe med å lande dette her?Hilsen Kjell Hamberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.