Gå til innhold
Arkivverket

[#43215] Berit Maria Eriksdatter f. ca. 1767, gift Taknes og bosatt på Holberg, Smøla


Gjest Kjell Fredly
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell Fredly

Jeg søker etter opplysninger om Berit Maria Eriksdatter, gift 1798 i Edøy med Isak Hansson Taknes f. 1770 fra Nistua på Ytre Taknes i Halsa. De fikk bygsel på Holberg bnr. 1 på Nordsmøla i 1799. Om Berit Maria vet jeg bare at hun hadde etternavnet Otterholm ved giftermålet. Ved konfirmasjonen i 1787 hadde hun etternavnet Bendixholmen. Bendixholmen ligger ved Kuli, trolig var hun der i tjeneste. Otterholmen ligger ved Glasøya, så hun var nok der i tjeneste fram til hun giftet seg. Isak og Berit Maria hadde barna: 1. Anna Dorothea f. 1799 på Otterholmen. 2. Ingeborg f. 1803. 3. Hans Andreas f. 1807. Han ble handelsmann og jekteskipper på Værøya, Hitra. Er det noen som kan hjelpe meg med opplysninger om Berit Maria sine foreldre og hvor hun kom fra?Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Fredly

Hei Johan Arthur!Hjertelig takk for alle innspill!. Det kan se ut som det her var to viktige spor. Enken etter Erik Erikson Lyngvær, Elisabeth Larsdatter, ble oppattgift og bodde i 1785 på Bendixholmen. Da bodde nok trolig også Berit Maria Eriksdatter der ja. Så hun kan ha vært Elisabeths datter fra første ekteskap. Den Erik Eriksen som giftet seg med enken Tor Toresdatter Jørgenvåg er det nok ikke. De var barnløse ifølge Tustnaboka. Igjen, hjertelig takk!Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.