Gå til innhold
Arkivverket

[#43222] Hjelp til tyding av skifte - Winther på Tranøy


Gjest Arnstein Rønning
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnstein Rønning

Jeg skriver av skiftet etter Jacob Pedersen Winther på Tranøy i Dyrøy - 1734. Jeg kommer til å legge det ut på hjemmesida mi, slik jeg har gjort med en del andre skifter.Men jeg trenger litt hjelp, se vedlegget. Jeg er kommet fram til følgende (vil gjerne ha hjelp der det står ?):1 halvbrugt fembøringsbaad, med tilbehør for 4-'-'1 Nyt Seiel dertil for 6-'-'1/2 parten [ ? ] 6-'-'1 Laxe Noed ungefehr 30 Favne lang for 7-'-'1 Mølle qværn med [? Spen-Naal og Seigle ?] 1-3-'

bilete1430.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Takk, Kristian! Jeg kom fram til det samme, men fikk ikke noe 'vettugt' ut av det. Men her er noe mer. Jeg tror det står følgende (og jeg mangler noe):1 gl: Kiel veier 1/2 vog ...?...?... 3-0-01 kaaber Dörslag 0-3-03 Nÿe Soufskindsfelder á 9 f 4-3-01 ..?.. vævet(?) overseng med Duun udj 5-0-01 brugelig bonster med lap paa, [?veier vel veiet?] 1 vog for 2-3-01 ...? skind hoved pude med duun udj veier 5 1/2

bilete1431.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

1. linje: ... ansees for brom á 8 s:4. linje: 1 hiemvævet ...5. linje leser jeg slik du har gjort.6. linje: 1 Semsk Skinds ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Ja! Hjertelig takk!Jeg mente det stod 'brom' - husker far kalte 'dårlige greier' for 'brom', men fant ikke noe som passet i den anledning ved å google.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Her tror jeg det står:3 grønne Rastes(?) Gardiner med 2 bendiler(?) i, er 3 al: lang, med kappe til for 2-2-0Mor lærte meg å binde kornband. Da laget vi først en 'bendil' til å 'bende' rundt kornbandet. Kan dette over være bånd til å knyte rundt gardinene?

bilete1432.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Ville ha lest dette omlag slik:3 grønne Raskes(?) Gardiner med 2 bredder i, er 3 alen lang, med kapper til for osv.Er litt i tvil om den siste bokstaven i Raskes?Det siste må vel være et slags stoff?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Per har helt rett hva gjelder 'brom' og 'brom'handler. På våre kanter av landet er dette et godt kjent ord, i det minste av oss som har levd en tid. Bromhandleren for ofte rundt på gårdene og kjøpte opp forskjellige utrangerte ting av malm og metall, slik som gamle sprukne ovner o.l. Trolig solgte han det meste videre til større mottak for gjenbruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Skriveren har alltid en ekstra sving på bokstaven 's' når den kommer i slutten av ord, så 'Raskes' er nok riktig.Lykken står den kjekke bi, så jeg fortsetter:1 gl: kaaber Fÿrstav(?) 0-2-81 Eble=skie=pande(???) med 5 ..?.. udi osv1 gl brendeviinspande med hatt(?) og piiber, veier 2 pd osv (den var forresten høyt verdsatt 6-5-4)1 grÿde med ..?.. vejer 2 pd for osvFor ordens skyld, så er det mye jeg også klarer UTEN hjelp :-)

bilete1433.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Siden ingen andre føler seg kallet så får jeg prøve igjen.Det du kaller for 1 gl(=gammel) kaaber Fyrstav tror jeg må leses som Fyrfad. Det er kanskje noe de brukte før fyrstikkenes tid for å ta vare på ilden?Videre leser jeg; i gl: Eble-Skiv-Pande med 5 Rune udi (Hva det kan bety vet jeg ikke. Var det et slags vaffeljern, eller var det noe de stekte epleskiver i med noe slags mønster (Runer) ?)Brennevinspannen er vel grei slik du har transkribert. Videre; 1 Gryde med wreeden Holde veijer 2 pd osv.Er også usikker på hva dette skal bety, men forslår en gammel gryte med vridd håndtak (hank)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Du er flink, Finn!Fyrfad er sikkert riktig - jeg var også inne på Eble-SKIV-Pande og Rune.Det siste var vanskelig, men er antakelig riktig tolket av deg.Takk igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Eble-Skiv-Pande med 5 Rum udi.Er usikker på om det her menes det jeg kjenner som munkepanne, eller om det er ei plettepanne. Vi har begge deler her hjemme, ganske riktig med fem 'fordypninger' i støpejernet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Min danske nabo lager æbleskiver, og det er en slags munker - uten epleskiver i, selv om hun ikke kan utelukke at noen i tidligere tider har brukt/fremdeles bruker epleskiver. Ellers ser jernet ut slik Aud beskriver det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Naturligvis skal det være Rum ja. Det gir jo mere mening enn Rune. Kan det være at de kalte det for epleskivepanne fordi det også blir 5 rom i ei epleskive om man skjærer epla på tvers?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Hjertelig takk for nye innspill!Jeg er straks ferdig, men må gå tilbake og hente opp litt småplukk:1 Kar(?) Knap på 4 osv1 Haandqværn1 gl: taflebord med Stoel for1 Kier...? (kanskje skal det være Kierne - kjerne smør)1 Lost(?)Kiste med hachelaas

bilete1435.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Får vel gjøre et forsøk igjen, men ser gjerne at andre kommer med suppleringer og rettinger.Første setningen tror jeg er riktig transkribert, men hva det betyr er jeg usikker på. Trolig er det snakk om en beholder som tar 4 tønner.'1 Håndkvern' er riktig.'1 gammelt Taffelbord med Stol (Taflebord med Stoel)' er også riktig.1 Kierne er også rett. I min barndom kalte vi det kinne. Jeg kan så vidt huske at det ble kjernet (kinnet) smør og jeg kan også huske den gode smaken på dette smøret.1 KostKiste med HackeLaas ville jeg sagt om det siste. En kostkiste må trolig være det samme som vi kalte sjømannskiste i min barndom. Jeg husker at min bestefar hadde en slik som han hadde tørrmaten i når han dro til Lofoten og Finnmarka i såkalt slofart. En viktig del av sjømannskosten den gangen var kavring husker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Takk igjen, Finn! Jeg tenkte på los-kiste. Får ikke dette helt til å bli en 'K' - eller hur?Mormor hadde ei såkalt 'strokk-kjerne' (tror jeg det het). Morfar hadde ei Lofot-kiste (han var med og rodde fra Trøndelag til fisket i Lofoten). Den husker jeg godt, men far hogg den opp til ved - sammen med strokk-kjerna, vugge, skatoll osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Ad 19: Bokstavene du ikke har tydet, leser jeg som forkortelsen for merke/mark (måleenhet), men jeg må innrømme at jeg ikke får det til å stemme med sammenhengen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Et taflebord, altså et tavlebord, var et slags spillebord. Tror det var rutet opp, og man spilte med terninger. Noen tavlebord var også sammenleggbare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Når det gjelder det første, 1 Kar Knap, så tenker jeg på en sølvknapp til et herreplagg, og at sølvgehalten er angitt med 4 ett-eller-annet, men det kan selvfølgelig være helt bak mål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Til 24: Da tror jeg nok likevel mer på Finn (innlegg 20), for tegnet/tegnene etter 4-tallet er en forkortelse for tønner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.