Gå til innhold
Arkivverket

[#43222] Hjelp til tyding av skifte - Winther på Tranøy


Gjest Arnstein Rønning
 Del

Recommended Posts

Gjest Finn Oldervik

Jeg tror helst det må ha lurt seg inn et par osteformer laga av eik blant koppertingene. Hva er det forresten som kommer etter osteformene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Jeg fant oppskrift på eggeost fra Tine: 'Kok opp melken. Visp sammen syrnet melk, egg og 2 ss sukker og tilsett denne blandingen under røring i den kokende melken. La blandingen koke sakte opp til ostemassen samles på toppen og mysen under er klar. Sett kjelen til side til avkjøling.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Fra ei side om Middelalderens Påske: 'På påskedagen ble det servert foruten egg; eggeost, tørket reinsdyrbog, nyrøkte kjøttpølser, lammekjøtt, fersk laks kokt i vin, posteier, nysaltet svinerygg pluss mange andre kjøttvarianter.'Og så kan man spørre; 'Hvorfor spurte du da, da?'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Det kan vel hende du har rett, men det står jo egentlig ikke egg i det opprinnelige spørsmålet ditt (nr. 50). Om det staves eeg, så er det vanligvis skrivemåten for treslaget ek (eik) på den tiden. To påfølgende e-er betydde vanligvis lang e-lyd, noe du neppe finner i egg. Hvordan var det forresten på den tiden det her er snakk om. Var hønsehold og retter av egg vanlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Egg hadde de i alle tilfelle om sommeren. Høns er ikke nevnt i de skiftene jeg har sett, men jeg skal kikke i det opprinnelige skiftet igjen, for å se hva som egentlig står. Kommer tilbake...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Ser ut som du har rett når det gjelder disse osteformene. Trolig er skrivemåten rettest ved registreringen. Det var vel da tingene ble tatt i øyensyn og vurdert. Når formene da blir kalt eggelostformer, eller noe sånt, så må vel det tolkes som eggeostformer. Når så utlodningen kom, så hadde vel skriveren glemt hva det egenlig var. Kanskje var han like ukjent med eggeost som jeg og mange andre er?Ellers må det jo bemerkes at både osteformer og smørformer oftest var lagd av tre, gjerne med sirlige utskjæringer, etter det jeg mener å vite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Jeg er ikke så veldig dreven når det gjelder slik skrift, men er du sikker på at du finner en 'l' her? Er det ikke bare en stor 'O'?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(46:) Det er jo mest ting og lite slekt i denne tråden, men likevel: Det er antakelig ikke så værst gjetta hvis jeg antar at Johan Christian Augustinussen Røgh (g.m. Elisabeth Rebekka Johnsdatter Trane f. ca.1805 på Sørrollnes, Trondenes ?) var sønn av gullsmed Augustinus Gabrielsen Røgh (1749-1837) på Igeland i Ibestad, og hans 2. kone (g. 1808 på Selset, Ibestad) Doret Nilsdatter Falk fra Brønnøy ? Hvem var Doret's foreldre ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

For ordens skyld; når Simon skriver Doreth Nilsdatter (Falk?), så tror jeg dette bare er gjetting. Doret var av Bugge-slekten i Brønnøyområdet, og barna i begge ekteskapene til Nils Jensen Syltern (d.y.) tok navnet Falk, så det må i tilfelle være fra han de hadde navnet - ikke fra første kone Doret. Opprinnelsen til Falk-navnet er i dette tilfellet ukjent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

...men på den andre side, så var jo Dorthea Nilsdtr d.y. - som kalte seg Falk/Falch på samme måte som flere av halvsøkenene sine, oppkalt etter farens første kone, Dorthea Nielsdtr, så da kunne hun jo selvfølgelig ha fått Falk-navnet i forbindelse med oppkallingen. Men ingen av disse var DØPT Falk/Falch.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest knut andreas buck Øvergaard

Hei Arnstein.Har med stor glede studert diss innlegg,er selv en etterkommer av Winther gjennom min farmor.En tiptipolderfar av meg var Peder Tønder Jackobsen Winther. mange hilsen Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Hei Knut - hyggelig at flere får glede av dette. Jeg har også fått melding direkte - fra andre Winther-etterkommere.Mh Arnstein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.