Gå til innhold
Arkivverket

[#43226] Forlis utenfor Lista


Gjest Berit S. Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Berit S. Olsen

Min oldefar, Frans Hermann Sjøstrand kom fra Sverige for å søke lykken på Fevik. Han ble i 1892 gift med oldemor Emilie som kom fra Lyngdal. Hennes lillesøster Amalie kom til Espenes på Fevik og ble gift der med stor etterslekt. Mine oldeforeldre fikk seks barn og det er sønnen Gerhard f 10. mai 1901 jeg ønsker opplysninger om. Han ble sjømann og forliste lille julaften 1918 (?) utenfor Lista. Siste livstegn fra ham er et julekort han sendte til sin søster, min farmor, lille julaften 1918 - poststemplet Tananger. Hvordan kan jeg finne ut hvilken båt han seilte med og om det finnes noen opplysninger om han? Finner ikke noen gravsten med hans navn. Mvh Berit S. Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Hvor bodde han ,og hvor mønstret han ut?Sjømannsrullene kan gi svar på hvilke båter han var på. Disse ruller finnest på Statsarkivene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit S. Olsen

Han bodde på Fevik, men jeg vet ikke om han mønstret på der. Takk for tipset :-) Da blir det en arkiv tur. Mvh Berit S. Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl V. Erichsen

Spennende! Har for sikkerhets skyld sjekket i grimstads sjøfarts historie og i Drevdals 'Fra de hvite seils dager'. Skipet er ikke omtalt der under navnet Varnæs. - Jarl -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit S. Olsen

Hei igjen. Dette blir spennende. Det var et skip til - Narvik, som forliste samme dag utenfor Lista. Hukommelsen spiller meg stadig små puss. Kortet er skrevet 24.12 og ikke 23. som jeg trodde. Ikke poststemplet før 27. Da er det teoretisk mulig at han var med ett av skipene. Til sist: Kortet var til min grandtante, ikke min farmor. Jeg arvet i sin tid hennes postkort album. Mvh Berit S. Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Om du tek deg ein sørlandstur, skal du gå opp på Aust-Agder Arkivet i Arendal og sjå etter i Den Vestlandske Tidende. Det var den store skipsfartsavisa i Noreg på den tida. Arkivet har den komplett i original. Elles finst den på film hjå biblioteka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.