Gå til innhold
Arkivverket

[#43228] Johannes og Amanda Årseth i Ålesund


Gjest Kjell Fredly
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell Fredly

På vegne av et av mine søskenbarn søker jeg opplysninger om forfedre og eventuell etterslekt etter ekteparet Johannes og Amanda Årseth i Ålesund, sannsynligvis født engang i 1880-årene.Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Regner med at det er disse to. Synd at ikke fødselsdato står. Amanda Aarseth 1943 1812 1943 D d 50 Nedre Gravlund Ålesund Ålesund Johannes Aarseth 1108 1972 1608 1972 C b 2 Nedre Gravlund Ålesund ÅlesundMvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Fredly

Hei Johan Arthur! Ja det er nok disse to ja. Ja det var synd at det ikke står noe fødselsår på dem. Men allikevel, tusen takk for hjelpen. Så flott at det finnes noen som prøver å hjelpe. Ergelig at jeg skrev Ålseund, det skal selvsagt være Ålesund. Typisk at en ser feilene etter at det er for sent.Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Når du vet dødsdatoen på Johannes og Amanda, kan du finne opplysninger i dødsannonsen om alder og eventuelle barn i den lokale avisen. Det finnes sikkert på mikrofilm på biblioteket i Ålesund. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Jonson Dale

Vaktmesteren på Nørvøy skole i Ålesund i 1950- og 60-åra heitte Årset (Aarset el.l), og eg trur at førenamnet hans var Johannes. Denne vaktmesteren, som døydde kring 1970, har etterslekt, men eg veit ikkje kva dei heiter no.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Sulesund

I 1919 bodde en J.P. Aarseth i Str. Daasgt. 6 Ålesund, og en J.M. Aarseth i Krikegt. 43. Jeg finner ingen av disse i 1925 i Ålesund. (Dette er opplysninger fra Adressebog for Aalesund 1919-1920 og 1925 - 26.)Det er flere steder på Sunnmøre med gårdsnavn Årset, bl.a. i Borgund, Ørsta (Vartdalstranda - tilhørte Ulstein tidligere), Hjørundfjord, Synnylven, Norddal og Sande.De som har gårdsnavn som etternavn i Ålesund rundt 1900 stammer ofte fra en av gårdene rundt om på Sunnmøre (eller andre steder), - eller har navnet fra en gård de eller deres foreldre har bodd på.mvh Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Sulesund

Hei, glemte å si at der er jo endel kilder på nett. Som kirkebøker Ålesund, ville prøve lysningsprotokoller, konfirmantlister, evt. vielse og fødsel/dåp. Også Borgund ligger ute med mye data, også digitalisert.Forsøkte å ta en titt - men kunne ikke finne Johannes Aarseth, kun Johan. Er fødselsår omtrentlig riktig, - eller kunne han ha vært født etter 1900?Som Bjørn nevner er der en vaktmester på Nørvøyskolen med det navn på 50-tallet, i såfall var han ganske gammel i femtiåra om han var født i 1880? Nørvøy skole er forøvrig ikke lenger off. skole i Ålesund, men om du tar kontakt med lokalavdelinga Ålesund bibliotek finnes der helt sikker informasjon til utlån av bøker. De er veldig behjelpelig med å finne stoff. http://www.alesund.folkebibl.no/mvh Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Fredly

Hei Marianne! Tusen takk for tips. Har prøvd kirkebøkene, men det blir nesten som å lete etter nåla i høystakken, siden jeg ikke vet verken når de er født, eller når deres barn er født. Men jeg forsøker videre!Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Fredly

Har akkurat fått vite at det ikke var Johannes, men JOHAN Aarseth som var det riktige navnet. Amanda var født Kleppestad og de bodde i Latinskolegt. 5. Men jeg vil gjerne ha flere opplysninger om når de ble født, og hvem deres foreldre var.Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Håklev

Mulig kirkevergen i Ålesund (Gravferdsetaten ?) har opplysninger De har vel protokoller over de som er gravlagt på kirkegårdene der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger-Johanne Indrestrand

Jeg har kikket litt på mikrofilmene av Sunnmørsposten idag. Jeg fant dødsannonsen til Amanda. Enkefru Amanda Aarseth f. Iversen. Død 13.des.1943. Det sto ingen alder. Alle disse navnene sto etterhverandre, og er vel da barna. Nils, Inga,Paula, Jenny, Erling, Olga, Mary, Anna, Så sto det; svigerbarn, barnebarn, søsken,Det sto ikke noen andre etternavn.Når jeg nå fikk sett at mannen hette Johan, fant jeg han på gravstedene i DigitalarkivetJohan Aarseth begravd 14.okt.1941. At dette må være den rette Johan går jeg ut ifra siden de har gravene ved siden av hverandre på Nedre Gravlund.hilsen Inger-Johanne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Sulesund

Da var det nok riktig Johan Aarseth jeg fant på Vigra i 1900, på Vangen: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=4&filnamn=f01533&gardpostnr=102&personpostnr=842&merk=842#ovre>Lenkeog Amanda var budeie her i 1900 LenkeDet kan jo stemme med at det i dødsannonsen var en sønn Nils. Og Amanda har I. som mellomnavn og er fra Herøy. Da finner du hans fødsel her:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Sulesund

Takker Bjørn! (du har vel mer tilgjengelige data enn jeg om Stor-Aarset, tror jeg!)Kjell: Å finne noe ang. Vigra kan være vanskelig. Vigra finner du for seg selv under Roald i 1900. Før dette må du søke under Haram. Det er litt forvirrende om man ikke er lokalkjent så her er lenke med oversikt over ressursser på DIS-Norge ang dette området: Lenke Som du ser tilhører Vigra nå Giske kommune fra 1966.Jeg tittet i Gardssoga (ikke ættesoge) for Borgund og Giske, vol. # 4 s. 173 - 174 ang. Årset store og finner en Nils Olsen f. 1847 g.m. Mari Johansdtr. Molnes f. 1851, de bor på Plassen bnr. 3, de er mulige foreldre til din Johan Årset. Stor Årset ligger på Ellingsøya, og er nå i Ålesund.Ser at far til Nils Olsen (om de overnevnte foreldre er riktig) er Ole Andreas Nilsen Søvik g.m. Annike Madsdtr Vatne foreldre til Ole Andreas.Noen av kirkebøkene for Vigra (Roald) ligger digitalisert under Haram. Ang. gårdene på Ellingsøya er de Borgund prgj. også digitalisert og skannet.Ta gjerne kontakt om det er noe. mvh Marianne fornavn.etternavn@adsl.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Fredly

Til Inger-Johanne og Marianne! Jeg er stum av beundring!!! Så flott at dere har hjulpet meg med dette. Her på Smøla har hovedbiblioteket åpent bare mandag og onsdag, og idag skulle jeg altså bestille både det ene og det andre for å finne ut av dette. Men nå har dere, spesielt du Marianne, funnet så mye at resten må jeg vel prøve å finne ut av selv. Det har seg nemlig slik at mitt søskenbarn er i nær slekt av disse to, Johan og Amanda, men har ikke hatt noen kontakt med slekta si på denne siden. Hun er overveldet over hjelpen hun har fått av dere, og ber meg takke dere varmt fra hjertet! Takk for alle tipsene til å gå videre, de vil bli fulgt!Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.