Gå til innhold
Arkivverket

[#43236] Ole Matiasen,Fevåg


Gjest Ann-Mary Engum
 Del

Recommended Posts

Gjest Ann-Mary Engum

Karen Oline Andreasdatter f. 1860 fra Børsa, gift 1882 med Johan Arnt Hansen f.1856,Fevåg.3barn,Hans Petter,Anna Marie og Johanna Andine.Karen ble enke.Fikk barn med fisker Ole Matiasen,Fevåg:Rikard Kornelius Olsen f.1889 i Fevåg.Ole døde da Rikard var liten.Vet ikke om Karen og Ole var gift,i 1900 tellingen sto hun oppført som husmannsenke med jord under br.nr 13,gnr.74 Fevåg. Mangler opplysninger om Ole,fødselsår,hvor han er født,samt foreldre.Kan noen hjelpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Hei Johan Arthur! Har vurdert samme person jeg også.Han døde 26 aug.1896.etterlot seg kone,Sofie Kristine Andreasdatter,og en sønn,Magnus Schønning født 19 feb.1896.(kirkebok for Stjørna)Vet ikke om dette er riktig person,han var i så fall 8 år yngre enn Karen.1865 tellingen viser en Ole Matiassen i Børsa,men der er etternavnet skrevet med 2s'er.Rikard var min bestefar,dåp og konfirmasjonsattesten hans som jeg har, viser ,:far,fisker Ole Matiasen Fevåg,mor: Karen Andreasdatter.Ordet hustru er strøket over av presten,så de var antagelig ikke gift.Kirkeboka for Stjørna som er scannet går ikke lengre tilbake enn 1894,muligens står vel foreldrenes fødselsår i kirkebok vedrørende Rikards dåp, høst 1889 eller tidlig 1890,han ble født i aug.1889.Håper på nye tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Hei Aud Marion!Dette var familien hans i Fevåg,mulig denne Ole er Rikards far.Han var i så fall 21 år da Rikard ble født i 1889.Karen var 29 år gammel enke med 3 barn,eldstemann var 9 år.Sitter med 2 attester ,den ene er utstedt i 1910 og viser :far,fisker Ole Matiassen Fevaag(2s'er).den andre er utstedt i 1957 og viser:far,Ole Matiasen (1s) Engum.Navnet Engum har de kanskje tatt fra plassen de bodde i Fevåg?Matrikkelutkastet av 1950 viser gård som heter Engum,gnr.74b,nr.67 Fevåg.Vet ikke om dette er riktig spor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

Tror det er sikkert at Johan Arthur Hansen har funnet riktig Ole. De ulike prestene skrev nok navn på ulike måter, de ... Jeg er ikke kjent i Fevåg, men sannsynligheten for at du har funnet riktig plass er stor. Dersom du har anledning til å komme til Ørland folkebibliotek onsd. 25.10. kl 19.00, vil du treffe flere som deler din interesse; kanskje kan noen av dem hjelpe deg videre om jeg ikke kan.mvh Aud Marion

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Oppmuntrende melding fra deg,Aud Marion!Skal se om jeg tar en tur onsdag kveld.Takk for hjelpen til både Johan Arthur Hansen og deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Kvernhusvik

Hei,Har satt opp en liste med noen av anene dine så har du litt å begynne med. I disse områdene er det mange som har god oversikt, så du får sikkert fylt opp etterhvert.Lykke til med en spennende hobby.mvh Leif1. Rikard Kornelius Olsen Fevåg, født 22 aug 1889 på Barsletten (Fevåg) 74/15, Stjørna, døpt 22 sep 1889 i Hegvik.2. Ole Mathiassen Fevåg, født 8 okt 1868 på Fevågtrøen, Stjørna, døpt 26 des 1868 i Hegvik, død 26 aug 1896 i Fevåg, gravlagt 5 sep 1896 i Hegvik, jordfestet 13 sep.3. Karen Oline Andreasdtr Engum, født 22 aug 1860 i Børsa, død 20 mai 1936 i Fevåg, gravlagt 26 mai 1936 i Hegvik, jordfestet 17 jun på Frengen. Hun giftet seg med (1) Johan Arnt HansPetersen Fevåg, 11 okt 1882 i Hegvik kirke, født 31 des 1856 på Barsletten (Fevåg) 74/15, Stjørna, død 6 jun 1885 på Haltenhavet.4. Mathias Olsen Fevåg, født 1843 i Frosta, død 24 mai 1911 i Fevåg, gravlagt 31 mai 1911 i Hegvik, jordfestet 28 aug på Frengen kirkegård.5. Elen Marta Olsdtr, født 21 jan 1842 i Rissa, død 18 aug 1924 i Fevåg, gravlagt 26 aug 1924 i Hegvik, jordfestet 24 jun 1925.8. Ole Gabrielsen Elven, født 24 sep 1816 på Elven (Karlestrand), Bjugn, død 20 nov 1873 i Fevåg, gravlagt 14 des 1873 i Hegvik. Gift 7 okt 1844 i Ørland kirke.9. Marta Jensdtr Fevåg, født 16 aug 1805 på Fevågtrøen, Stjørna, død 23 mai 1867 i Fevåg, gravlagt 2 jun 1867 i Hegvik.16. Gabriel Eliassen Mebostad. Gift 6 okt 1806 i Ørland kirke.17. Helena Kristiansdtr Elven.18. Jens Johnsen Fevågtrøen. Gift 31 aug 1803 i Ørland kirke.19. Ingeborg Andersdtr Fevåg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Tusen,tusen takk,Leif Kvernhusvik!Jeg ble så glad,så glad!Nå kan jeg gå lengre bakover i tid med slekta, og det er veldig spennende.Igjen vil jeg si tusen takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.